• سه‌شنبه / ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۳:۰۵
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 99062519109
  • خبرنگار : 50040

چرا نباید درمان ناباروری را به تاخیر انداخت؟

چرا نباید درمان ناباروری را به تاخیر انداخت؟

ایسنا/گیلان یک متخصص زنان، زایمان و نازایی گفت: گاهی زوجین با ناباروری مواجه هستند، اما برای درمان نازایی دیر اقدام می کنند و اگر سه تا پنج سال از ناباروری آنان بگذرد، شانس باردار شدن کاهش می یابد.

دکتر زهرا نیک پوری در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه افزایش سن مادر احتمال ناباروری را افزایش می دهد، اظهار کرد: زوجی که به مدت یک سال بدون استفاده از روش های جلوگیری از بارداری برای فرزندآوری تلاش می کنند و موفق نمی شوند، نابارور هستند.

وی شرایط مذکور را برای بانوان زیر ۳۵ سال دانست و افزود: اگر بانوان بالای ۳۵ سال سن داشته باشند، تلاش ناموفق برای فرزندآوری به شش ماه کاهش می یابد و اگر طی سه تا شش ماه باردار نشدند، نابارور محسوب می شوند.

این متخصص زنان، زایمان و نازایی، بارداری زیر ۳۵ سال را برای بانوان یک امتیاز دانست و تصریح کرد: از ۳۵ سال به بالا شاهد کاهش باروری در بانوان هستیم و با توجه به تاخیر در ازدواج ها، به زوج ها توصیه می کنیم بعد از ازدواج فرزندآوری را به تاخیر نیاندازند.

نیک پوری، همچنین از زوج ها خواست در صورت عدم موفقیت در باروری طی مدت مذکور حتما به مراکز درمان نازایی و پزشکان متخصص مراجعه کنند و یادآور شد: گاهی زوجین با ناباروری مواجه هستند، اما برای درمان نازایی دیر اقدام می کنند و اگر سه تا پنج سال از ناباروری آنان بگذرد، شانس باردار شدن کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه سن مادر مهمترین عامل در فرزندآوری است، عنوان کرد: در سنین ۳۸ تا ۴۰ سال کاهش باروری شتاب بیشتری می گیرد و لذا زوج هایی که در این سنین ازدواج می کنند، سه تا شش ماه بعد از ازدواج اقدام به بارداری کنند و در صورت عدم موفقیت، آزمایشات لازم را انجام دهند.

این متخصص زنان و نازایی، با اشاره به باور نادرست درباره نازایی زنان، خاطرنشان کرد: در گذشته نازایی را مربوط به بانوان می دانستند، اما اکنون سهم مرد و زن در ناباروری مساوی شده و توصیه می کنیم در صورت عدم موفقیت در فرزندآوری، هم مرد و هم زن به پزشک مراجعه کنند.

نیک پوری، ناباروری را دارای عوامل مختلف دانست و یادآور شد: امروزه علاوه بر ژنتیک و بیماری های زمینه ای و مزمن، فاکتورهای محیطی را عامل ایجاد ناباروری می دانیم. یکی از این عوامل محیطی چاقی است و شاهد شیوع ناباروری در بانوان دارای اضافه وزن هستیم. در واقع روش های کمک باروری در بانوان چاق بیشتر شکست می خورد و لذا کاهش وزن می تواند منجر به باردار شدن خود به خود و بدون نیاز به درمان شود.

وی استرس را از دیگر عوامل ایجاد ناباروری دانست و تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از بانوان اصلا ورزش نمی کنند و به فست فودها گرایش دارند؛ در صورتی که یک رژیم غذایی مناسب و مصرف سبزی جات نقش مهمی در تعادل هورمونی و افزایش باروری دارد.

این متخصص زنان و نازایی، از زوج های جوان خواست قبل از ازدواج و قبل از بارداری مشاوره پزشکی ژنتیک انجام دهند و گفت: این مشاوره ها شجره نامه ژنتیکی والدین جدید و والدین هر کدام از زوجین را بررسی و احتما خطر نازایی را مشخص می کند.

وی یکی از معضلات باروری را سقط های مکرر دانست و یادآور شد: برخی از بانوان باردار می شوند، اما سقط های مکرر دارند که یک نوع از نازایی محسوب می شود لذا مشاوره ژنتیک این احتمالات و روش های درمانی را بررسی می کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha