• چهارشنبه / ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۴:۴۷
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 99062620222
  • خبرنگار : 71381

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۲۶ شهریورماه

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۲۶ شهریورماه

موافقت مجلس با کلیات طرح دو فوریتی اصلاح قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی/ مخالفت مجلس با سلب فوریت از طرح جهش و رونق تولید مسکن/ بررسی سازوکارها برای رسیدن به مجلس قوی، کارآمد و انقلابی در جلسه غیرعلنی/ اعلام وصول طرحی برای سرمایه گذاری مردمی در صنایع پایین دستی نفت و... از جمله مهمترین اخبار امروز (چهارشنبه) بیست و ششم شهریورماه ۱۳۹۹ مجلس هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش ایسنا، جلسه علنی مجلس به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد و طرح دو فوریتی اصلاح تبصره یک و دو ماده واحده قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی و همچنین طرح دو فوریتی جهش تولید و تامین مسکن که دو فوریت آن در جلسه علنی ۱۹ شهریور به تصویب رسیده بود در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

سخنگوی هیات رییسه هم در توضیح نشست غیرعلنی مجلس اظهار کرد: از روزهای ابتدایی تشکیل مجلس یازدهم ایده‌ای بین نمایندگان وجود داشت که مجلس شورای اسلامی باید قوی، کارآمد و انقلابی باشد، موضوعی که در بیانات مقام معظم رهبری به آن تاکید کردند. با روش معمول اداره مجلس رسیدن به این سه مولفه امکان‌پذیر نیست و باید سازوکارهای آیین‌نامه اصلاح شود لذا ما در جلسه غیرعلنی غیررسمی امروز به بررسی راهکارهای رسیدن به این سه ویژگی پرداختیم.

محمد باقر قالیباف در ابتدای جلسه علنی گفت که مجلس سه شنبه هفته آینده جلسه ای برگزار خواهد کرد و در آن با اولویت مسائل اقتصادی و فرهنگی را پیگیری می کند.

ناطقین امروز مجلس

شادمهر: میزان مشارکت در انتخابات مجلس نتیجه عملکرد مسوولان بود

ایزدخواه: کارکرد اصلاح طلب یا اصولگرا صرفا برای روزهای انتخابات است

دعوت میرسلیم از نمایندگان برای تحقیق و تفحص از اقدامات شورای سران قوا

نظری: رییس جمهور در خصوص اداره وزارت صمت توسط سرپرست به مجلس پاسخ دهد

انتقاد نماینده تفت و میبد از شرایط آبرسانی به حوزه انتخابیه

***

در این جلسه احمد امیرآبادی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت که طبق ماده ۱۵۸ آیین‌نامه عده‌ای از نمایندگان تقاضای سلب یک فوریت از طرح جهش تولید و تامین مسکن را ارائه کردند دولت هم در هیات وزیران تصویب کرد و تقاضای سلب فوریت را به مجلس شورای اسلامی داده است.

پس از بررسی ها، نمایندگان با ۶۱ رای موافق، ۱۰۷ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۱۹۹ نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی با سلب یک فوریت از طرح دو فوریتی جهش تولید و تامین مسکن موافقت نکردند. به همین دلیل این طرح به صورت دو فوریت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نمایندگان در ادامه با کلیات طرح دو فوریتی اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی موافقت کردند. که دو فوریت این طرح در جلسه علنی هفته گذشته مجلس به تصویب رسیده بود.

اظهارات موافقان و مخالفان طرح اصلاح قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی

مخالفان طرح اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی تاکید داشتند که در این حوزه خلأ قانونی وجود نداشته و آنچه که امروز کشاورزان را با مشکل روبرو کرده است افزایش قیمت نهاده ها و واردات بی رویه است اما موافقان تاکید کردند که در حوزه تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی اکنون به نظر کشاورزان و وزیر جهاد کشاورزی توجه نشده و شورای اقتصاد به درستی قانون را اجرایی نمی کند.

در جریان بررسی این طرح سید جواد ساداتی نژاد، رئیس کمیسیون کشاورزی تاکید کرد که قیمت خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی باید متناسب با هزینه‌های واقعی تعیین شود؛ چرا که کشاورزان از ضعیف ترین اقشار جامعه هستند.

***

در جلسه امروز علیرضا سلیمی در تذکری شفاهی خطاب به رئیس مجلس، بیان کرد: از رئیس مجلس انتظار داریم به آقای رئیس جمهور تذکر دهند که زودتر وزیر صنعت، معدن و تجارت را به مجلس معرفی کنند.  پیدا کردن وزیر صمت اینقدرها هم کار سختی نیست و واقعا جای تعجب است که دولت در این مدت نتوانسته فردی را برای تصدی این وزارتخانه پیدا کند.

روح الله متفکر آزاد عضو هیات رئیسه از اعلام وصول طرح الحاق ۹ تبصره به قانون حمایت از صنایع پایین دستی نفت خام با استفاده از سرمایه گذاری مردمی خبر داد.

۱۶۱ نماینده مجلس شورای اسلامی هم در بیانیه‌ای از رزمایش ذوالفقار ۹۹ ارتش جمهوری اسلامی ایران تقدیر و تشکر کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha