• پنجشنبه / ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ / ۰۸:۱۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99062720608
  • خبرنگار : 71496

ضمن رد نکردن دیدارش با بن‌سلمان

رئیس موساد احتمال عادی سازی با عربستان را قبل از انتخابات آمریکا مطرح کرد

رئیس موساد احتمال عادی سازی با عربستان را قبل از انتخابات آمریکا مطرح کرد

رئیس سازمان جاسوسی موساد اسرائیل اعلام کرد: عادی سازی روابط و دستیابی به توافق رسمی صلح با عربستان را در مرحله آینده بعید نمی‌دانیم.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه المیادین، یوسی کوهن، رئیس موساد اشاره کرد: امید زیادی دارم که توافق با عربستان نیز به زودی در دست بررسی قرار بگیرد.

او این گونه ابراز عقیده کرد: توافقات امضا شده با امارات و بحرین پیام بزرگ عبور از ایده حمایت اسرائیل در قالب تغییر استراتژیک در جنگ علیه ایران تعبیر می‌شوند.

رئیس موساد دیدار خود با ولیعهد عربستان را تکذیب نکرده و در دو مصاحبه مدعی شد، صلح با عربستان احتمالا پیش از انتخابات آمریکا حاصل می‌شود و دیگر کشورهای عربی نیز به صورت تدریجی به آن ملحق خواهند شد.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، یوسی کوهن در دو مصاحبه نادر با شبکه‌های ۱۲ و ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی به تلاش‌هایی که با میانجیگری برای امضای توافق صلح با امارات و بحرین انجام شدند، پرداخت و مدعی شد: این توافق‌ها همانند رویایی هستند که محقق می‌شوند.

کوهن درباره ورودش به عرصه سیاسی پس از آنکه دوره فعالیتش در موساد به پایان رسید یعنی حدود ۹ ماه دیگر گفت: هنوز تصمیمی در این رابطه نگرفته‌ام.

او درباره احتمال امضای توافقنامه‌های عادی‌سازی با دیگر کشورهای عربی مدعی شد: فکر می‌کنم کشورهای عربی و غیر عربی دیگری در مسیر پیوستن به طرح عادی‌سازی با اسرائیل قرار دارند.

رئیس موساد در پاسخ به سوالی درباره دیدارش با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، نه این مساله را تکذیب و نه تایید کرد تنها گفت: فکر می‌کنم امضای توافق صلح با عربستان بیش از هر زمانی نزدیک است و بعید نیست که این توافق پیش از انتخابات نوامبر آتی آمریکا در واشنگتن به امضا برسد.

این چهره اسرائیلی در دو مصاحبه با دو شبکه عبری زبان تلویزیون رژیم صهیونیستی درباره امضای توافق‌های صلح با امارات و بحرین گفت: صحبت درباره سال‌ها رایزنی است که در نهایت دقت برای ایجاد روابط با کشوری انجام شدند که روابط دیپلماتیک رسمی با ما نداشته و یا اصلا ارتباطاتی با ما نداشته است.

کوهن افزود: هدف سازمانی که ریاست آن را بر عهده داشتم، همواره رسیدن به شرایطی بود که اسرائیل در آن از روابط خود در سطوح مختلف حفاظت کند، احتمال دارد در ابتدا روابط اقتصادی و تجاری و نیز روابط متقابلی با توافق وجود داشته و همچنین در حوزه امنیتی روابطی برقرار شود و در نهایت به صورت تدریجی به روابط رسمی با کشورهای عربی برسیم.

او در ادامه اینکه چگونه بحرین به توافق صلح با اسرائیل پیوست را شرح داد و گفت: باید یک ساختار اعتماد متقابل میان خود و آنها با یک ارائه بسیار صحیح ایجاد شود و همینطور برای روابط دوجانبه اسرائیل با این کشورها باید اعتماد ایجاد شود و البته رئیس جمهوری آمریکا باید استقبال و تشویق بزرگ و جدی از این مساله داشته باشد.

رئیس موساد درباره احتمال امضای توافق با دیگر کشورهای عربی مدعی شد، فکر می‌کنم کشورهای بیشتری در منطقه خلیج (فارس) وجود دارند که روابط رسمی با اسرائیل برقرار خواهند کرد.

او درباره پیوستن عربستان به این جمع پیش از پایان دوره فعالیتش مدعی شد: فکر می‌کنم توافق با عربستان می‌تواند در دوره فعالیت من در موساد یعنی تا ۹ ماه آتی محقق شود.

کاخ سفید روز سه‌شنبه شاهد امضا دو توافقنامه سازش بین اسرائیل و امارات و بحرین بود که مهمترین بندهای آن عادی سازی میان ملت‌ها و دولت‌ها بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha