• شنبه / ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۰:۵۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99062921638
  • خبرنگار : 71477

مراسم بزرگداشت "آقای دموکراسی" در تایوان

مراسم بزرگداشت "آقای دموکراسی" در تایوان

تایوان امروز (شنبه) مراسم بزرگداشتی را برای لی تنگ-هوی، رئیس جمهوری فقید این کشور برگزار کرد؛ کسی که به خاطر پایان دادن به حکومت خودکامه به نفع انتخابات آزاد و حمایت از هویت جداگانه تایوان از چین، به "آقای دموکراسی" معروف است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، مراسم بزرگداشت لی تنگ-هوی در سایه مانورهای نظامی چین برگزار شد، درست همانند زمان انتخابش به عنوان نخستین رهبر دموکراتیک تایوان در سال ۱۹۹۶ میلادی. چین مدعی است که این جزیره بخشی از قلمرو خود است.

لی که در ماه ژوئیه در سن ۹۷ سالگی درگذشت از سال ۱۹۸۸ تا ۲۰۰۰ میلادی رئیس جمهور تایوان بود.

اقدام اعتراضی بزرگ وی برای تبدیل شدن به نخستین رئیس جمهور منتخب تایوان در مارس سال ۱۹۹۶ میلادی به دنبال هشت ماه مانورهای تهدیدآمیز و آزمایشات موشکی چین در آب‌های پیرامون این جزیره به ثمر رسید.

این رویدادها چین و تایوان را به آستانه درگیری کشاند و آمریکا را ترغیب کرد تا یک ناو هواپیمابر به نشانه هشدار به دولت پکن به این منطقه اعزام کند.

همزمان با اینکه پکن نسبت به سفر یکی از مقامات ارشد آمریکا به تایپه برای شرکت در این مراسم بزرگداشت ابراز خشم و ناراحتی کرده، روز جمعه مانورهایی را در تنگه تایوان برگزار کرد که شامل اعزام ۱۸ جنگنده به نزدیکی این جزیره می‌شد.

تسای اینگ-ون، رئیس جمهور تایوان در جریان سخنرانی در این مراسم بزرگداشت در یکی از دانشگاه‌های تایپه گفت: لی تنگ-هوی تایوان امروز را به وجود آورده است. او با مقابله کردن با چالش‌های ترسناک بین‌المللی، به طرز ماهرانه‌ای مردم تایوان را از طریق حمایت از دیپلماسی واقع‌بینانه رهبری کرد. تایوان مترادف با دموکراسی شد و در صحنه جهانی قرار گرفت. به همین خاطر رئیس جمهور لی به عنوان "آقای دموکراسی" مورد تحسین قرار گرفته است. به لطف تلاش‌های او، تایوان امروز به عنوان چراغ راهنمای دموکراسی می‌درخشد.

کیت کراچ، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور رشد اقتصادی، انرژی و محیط زیست و همچنین یوشیرو موری، نخست وزیر سابق ژاپن نیز در این مراسم حضور داشتند و سفیر دوفاکتوی ژاپن در تایوان بیانیه‌ای را از جانب شینزو آبه، نخست وزیر سابق کشورش که به تازگی به علت بیماری از قدرت کناره‌گیری کرد، ایراد کرد.

دالایی لاما، رهبر معنوی در تبعید تبت نیز پیام ویدئویی از قبل ضبط شده‌ای را برای "دوست نزدیکش" لی ارسال کرد.

وی گفت: او دیگر در بین ما نیست اما ما بودایی‌ها به تناسخ اعتقاد داریم به همین خاطر ممکن است او مجددا در تایوان متولد شود.

جسد لی ماه آینده وارد یک آرامگاه نظامی خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۶-۲۹ ۱۳:۳۴

از سفیر چین اجازه گرفتین که این خبر رو منتشر کردین؟