دکتر وحید ولیپور دهنو در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: پژوهشهای بسیار زیادی این موضوع را مشخص میکند که اطفال قادرند اطلاعات بسیار بیشتری را از آنچه انتظار داریم، پردازش کنند.
وی ادامه داد: اطفال همانند لوح سفیدی آماده شکلپذیری و الگوگیری مطابق میل ما از یک الگوی از پیش تعیین شده، نیستند.
ولی پور دهنو اضافه کرد: آنان فکر میکنند و برای کسب اطلاعات محیطی بهطور هدفمند از حرکت استفاده میکنند. هر طفل یک فرد است و هیچ دو طفلی وجود ندارند که یکسان رفتار کنند.
این عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان خاطرنشان کرد: نخستین شکل حرکات ارادی یک طفل، حرکات مقدماتی است که شامل حرکات استواری، جابهجایی و حرکات دستکاری هستند.
وی گفت: ظهور این حرکات از طریق فرآیندهای مرتبط با بالیدگی تعیین میشود، اما سرعت کسب این مهارتها از عوامل زیستشناختی، محیطی و نوع تکلیف متأثر میشوند.
ولیپور دهنو خاطرنشان کرد: براین اساس میتوان فرض کرد که رشد مهارتهای حرکتی مقدماتی نه تنها نتیجه بالیدگی عصبی، بلکه حاصل یک نظام خودسازمانی است که عوامل فردی، محیطی و تکلیف را دربر میگیرد.
انتهای پیام
نظرات