• یکشنبه / ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 99063022525
  • خبرنگار : 30054

سپتیک تانک

سپتیک تانک

سپتیک تانک یا گند انبار، شبیه یک دستگاه تصفیه کوچک عمل می کند و فاضلاب شهری و خروجی از مجتمع های مسکونی را تصفیه می کند تا بعد از ورود به چاه فاضلاب، باعث گرفتگی و مسدود شدن سوراخ های چاه نشود.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام ناب زیست، سپتیک تانک بخش مهمی از فرآیند تصفیه فاضلاب شهری و خانگی است و تصفیه فاضلاب را به روش بیولوژیکی انجام می دهد.

سپتیک تانک دارای انواع مختلفی می باشد: سپتیک تانک بتنی، آجری، کامپوزیتی، پلی اتیلنی و فایبرگلاس. سپتیک تانک پلی اتیلن بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه برای مصارف خانگی، اداری، صنعتی و بیمارستانی کاربرد دارد.

سپتیک به کمک باکتریهای بیهوازی عملیات تصفیه و گندزدایی را انجام می دهد، به همین دلیل به آن سپتیک تانک بی هوازی یا سپتیک بی هوازی گفته می شود.

فاضلاب ورودی از طریق لوله ها وارد مخزن می شود، مقداری از مواد و ذرات معلق آن ته نشین می گردد و بقیه فاضلاب از خروجی مخزن بیرون می رود.

مواد ته نشین شده در کف سپتیک توسط باکتری های بی هوازی از بین می روند. باکتریهای بیهوازی می توانند در محیطی بدون اکسیژن به فعالیت و رشد خود ادامه دهند.

در نهایت تمامی مواد جامد و ذرات معلق، ناخالصی ها، آلودگی ها و میکروب های موجود در فاضلاب خروجی ساختمان های مسکونی و اداری از بین می رود.

مزایای استفاده از مخزن سپتیک

. طراحی سپتیک تانک به گونه ای است که حمل و نصب آن راحت و آسان می باشد.

. در برابر خوردگی مقاوم است.

. از نظر هزینه و زمان مقرون به صرفه می باشد.

. می توان آن را در ابعاد و سایزهای دلخواه ساخت.

. بدنه داخلی و خارجی آن با پوشش ضد نور خورشید و UV پوشیده شده است.

. به فضا و مکان زیادی برای نصب و نیاز ندارد.

. هزینه نگهداری و سرویس دوره ای آن بسیار کم است.

. تمام قطعات آن با قیمت مناسب در دسترس است.

کاربردهای سپتیک تانک

. آپارتمانها

. مجتمع های مسکونی و ویلایی

. ساختمانهای اداری

. هتلها

. بیمارستانها و مراکز درمانی

. فاضلابهای شهری

. پایانه های مسافربری

. مراکز آموزشی

. دپادگانها

. مجتمعها و برجهای تجاری

. مجتمعهای صنعتی

. کشتارگاه ها

. خوابگاههای دانشجویی

طراحی سپتیک تانک

. سیستم ورودی فاضلاب: دارای یک لوله پلی اتیلن است که فاضلاب از طریق آن وارد می شود. لوله ورودی فاضلاب می تواند یک جداره یا دوجداره باشد. عموما به سپتیک تانک دو جداره، سپتیک تانک دو قسمته نیز گفته می شود.

. مخزن سپتیک: به مخزن اصلی سپتیک تانک، انباره تعفن یا مخزن اولیه نیز گفته می شود و بیشترین حجم دستگاه را تشکیل می دهد. اکثر مواد جامد و ذرات معلق در این قسمت ته نشین می شوند.

لوله خروجی گازها: این لوله گازهای تولید شده حین فرآیند تصفیه را از داخل دستگاه خارج می کند.

. دیواره جدا کننده: این دیواره از ورود گل و لای، لجن و چربی های شناور در فاضلاب به مخزن زلال سازی جلوگیری می کند.

. مخزن زلال سازی: میزان حجم دیگر سپتیک تانک را این مخزن تشکیل می دهد و بیشتر شامل میکروارگانیسم ها می باشد.

. سیستم خروجی فاضلاب: دارای یک لوله است که فاضلاب خروجی و تصفیه شده را از دستگاه خارج می کند. قطر لوله خروجی و ورودی باید حتما یکسان باشد.

. سیفون: سیفون در قسمت خارجی سپتیک تانک نصب شده است و از ورود چربی ها و ناخالصی های باقی مانده در فاضلاب به چاه و اگوی شهری جلوگیری می کند.

برای بالا بردن کارایی بهتر است نکاتی را رعایت کنید تا هم عمر مفید سپتیک را بالا ببرید و هم بتوانید هرچه بهتر از آن نگهداری کنید.

. سعی کنید مواد غیر قابل تجزیه به هیچ وجه وارد سپتیک نشود.

. اگر مسیر فاضلاب مسدود شد، به جای مواد شیمیایی از آب داغ استفاده کنید.

. عبور خودروهای سنگین از روی سپتیک تانک باعث آسیب جدی می شود. لذا با استفاده از فنس محل نصب دستگاه و محل عبور و مرور ماشین ها را جدا کنید.

قبل از نصب دستگاه حتما زیرسازی با شیب صفر انجام دهید. برای نصب سپتیک تانک بهتر است محل نصب را طوری انتخاب کنید که حداقل ۳ متر از ساختمان اصلی فاصله داشته باشد. اگر قرار است فاضلاب خروجی وارد خاک شود، خاک مورد نظر باید ۱۰ متر از ساختمان اصلی و ۳۰ متر از چاه های آب فاصله داشته باشد.

چه زمانی باید از سپتیک تانک استفاده کنیم ؟

. در مواقعی که نیازی به استفاده از تصفیه کامل فاضلاب نیست. تصفیه کامل هزینه بالایی دارد و نیازمند تجهیزات خاص خود می باشد. در این شرایط می توانید از سپتیک تانک برای تصفیه فاضلاب استفاده کنید.

. اگر فاضلاب حاوی آلودگیهای خطرناک و مضر برای محیط زیست و انسان نیست و حجم آن کم است، میتوان از سپتیک تانک استفاده کرد.

. آخرین مورد مسائل اقتصادی است. اگر شما نمی توانید برای تصفیه فاضلاب هزینه زیادی تقبل کنید و از نظر مالی مشکل دارید، می توانید از سپتیک تانک به عنوان یک روش تصفیه فاضلاب با قیمت مناسب استفاده نمایید.

سپتیک تانک فاضلاب یکی از مقرون بصرفه ترین و مطمئن ترین سیستم های تصفیه فاضلاب شهری و خانگی است و قیمت آن به نوع و جنس، شرکت تولید کننده مخزن سپتیک و کارخانه تولید کننده سپتیک تانک بستگی دارد.

به طور کلی قیمت سپتیک تانک از ۲ میلیون شروع و تا ۴۰۰ میلیون تومان ادامه دارد و برای حجم های بالای ۵۰۰ متر مکعب نیز کاربرد دارد.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha