• دوشنبه / ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۰:۰۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99063123431
  • خبرنگار : 71592

تظاهرات در سراسر مصر با درخواست برکناری سیسی

تظاهرات در سراسر مصر با درخواست برکناری سیسی

به رغم اتخاذ تدابیر شدید امنیتی، مردم مصر در شهرها و روستای مختلف از شمال این کشور گرفته تا جنوب آن دست به تظاهرات زده و خواستار برکناری رئیس جمهوری شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری الجزیره، معترضان در محله البساتین واقع در مرکز قاهره تظاهرات کرده و شعارهایی با درخواست برکناری عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر سردادند اما نیروهای امنیتی وارد عمل شده و با استفاده از گاز اشک آور و فشار آب آنها را متفرق کردند.

پیش از این نیروهای امنیتی تظاهراتی را در روستای الکدایه واقع در استان الجیزه پراکنده کردند. به گفته منابع محلی، آنها به روستا حمله کرده و با تیراندازی و گاز اشک آور تظاهرکنندگان را متفرق کردند.

فیلم های ویدئویی از تظاهرات نشان می دهد که مردم معترض با وجود مقابله پلیس، به یکی از خودروهای پلیس به شدت آسیب وارد کردند.

کاربران شبکه های اجتماعی هم فیلمی را از روستای الدمیسی در الجیزه به اشتراک گذاشتند که نشان می دهد معترضان با آتش زدن لاستیک خودرو و گذاشتن مانع راه را بسته اند و شعارهایی مانند "سیسی برو" سر می دهند.

در استان اسکندریه هم نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان به گاز اشک آور و فشار آب متوسل شدند.

فیلم ویدئویی دیگر در شبکه های اجتماعی نشان می دهد در استان القلیویه هم مردم تظاهرات کرده و شعارهایی علیه سیسی سرداده و خواستار رفتن او شده اند.

اما در استان اسوان واقع در جنوب مصر مردم تظاهرات کرده و خواستار رفتن رئیس جمهور خود شده اند و در پی این تظاهرات، درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی رخ داده است.

تظاهرات در مناطق مختلف مصر پس از آن صورت گرفت که محمدعلی، پیمانکار مصری برای راه اندازی تظاهرات فراخوان داد.

وی روز یکشنبه در صفحه فیس بوک خود از پاسخ مردم به فراخوانش و انجام تظاهرات قدردانی کرده و از آنها خواست تا برکناری سیسی در خیابان ها بمانند. او از رانندگان کامیون و مینی بوس ها خواست از خودروهای خود پیاده شده و با معترضان همراه شوند.

علی گفت، سیسی از این خشم مردمی به هراس افتاده است و با انتقاد از رسانه وفادار به قدرت در مصر گفت، این رسانه ها به دنبال ایجاد فتنه میان مخالفان سیسی هستند.

همزمان، رسانه های مصر اعلام کردند، رئیس جمهوری این کشور حکم عفو شماری از زندانیان را به مناسبت سالروز نیروهای مسلح مصادف با ششم اکتبر صادر کرده است‌.

پیش از این منابع مخالف از گزارش سازمان اطلاعات به سیسی خبر دادند که طی آن گسترش خشم مردمی و تظاهرات آنها را به رئیس جمهوری اطلاع داده و در ادامه پیشنهاد کرده تخریب منازل با ادعای بدون مجوز بودن آنها، افزایش قیمت ها را متوقف کند و اقداماتی از قبیل آزادی تعدادی از زندانیان را در دستور کار خود قرار دهد.

سرویس امنیتی مصر هم قبل از شروع اعتراضات کمپین بازداشت ها را به راه انداخت و تعدادی از مقامات سیاسی از جمله امین المهدی، متفکر سیاسی چپ گرا و تعدادی از فعالان به ویژه در شهر سوئز در شرق کشور را دستگیر کرد.

رسانه های حامی دولت هم به شدت از فراخوان ها برای انجام تظاهرات انتقاد کرده و آن را توطئه ایی از خارج با هدف براندازی نظام دانستند. این رسانه ها در واکنش به هشتگ ها ی مخالفان در خصوص برکناری سیسی، هشتگ هایی را در راستای بقای سیسی راه اندازی کردند.

همچنین شبکه العربیه پیرامون حقوق بشر از مسدود شدن حداقل ۶۸۲ لینک از جمله ۵۹۶ وبسایت و ۳۲ لینک جایگزین وبسایت های مسدود شده خبر داد.

این شبکه در کنار جامعه فناوری و قانون "مسار" روز یکشنبه کمپین "مسدود کردن را متوقف کنید" راه اندازی کرده و درخواست کردند، مسدود کردن وبسایت ها و سانسور اینترنت که توسط مقامات مصری از سال ۲۰۱۷ شروع شده و همچنان ادامه دارد، لغو شود.

طبق اعلام العربیه، کمپین مسدود کردن وبسایت ها با مسدود کردن ۲۱ وبسایت مطبوعاتی و خبری از جمله وبسایت "مدی مصر" و وبسایت های وابسته به شبکه خبری الجزیره و سایر وبسایت های قطری یا وابسته به اخوان المسلمین شروع شد و بعد هم مقامات مصر به مسدود کردن وبسایت ها ادامه دادند و وبسایت های سازمان های حقوق بشری، وبلاگ ها و وبسایت های مطبوعاتی را مسدود کردند.

تاکنون در مصر ۱۱۶ وبسایت مطبوعاتی و رسانه ای، ۳۴۹ وبسایت ارائه دهنده خدمات برای دور زدن وبسایتهای مسدودشده، ۱۵ وبسایت حقوق بشری، ۱۱ وبسایت فرهنگی، ۲۷ وبسایت انتقاد سیاسی و چندین وبسایت دیگر مسدود شده اند.

شبکه العربیه و مسار اعلام کردند، هدفشان از کمپین مذکور حمایت از حق مردم در دسترسی به اطلاعات، حمایت از آزادی رسانه های الکترونیکی، گردش اطلاعات در سایه کنترل مقامات بر اکثر رسانه های دیداری، شنیداری، نوشتاری و الکترونیک است. این دو نهاد از افکار عمومی خواستند مقامات مصر رای برای لغو مسدود کردن وبسایت ها و سانسور اینترنت تحت فشار قرار دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha