• دوشنبه / ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۱:۳۵
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 99063123577
  • منبع : نمایندگی قزوین

میزان رضایت خبرنگاران قزوینی از خانه مطبوعات چقدر است؟

میزان رضایت خبرنگاران قزوینی از خانه مطبوعات چقدر است؟

ایسنا/قزوین خبرگزاری ایسنا قزوین به‌منظور بررسی عملکرد خانه مطبوعات قزوین، پرسشنامه‌ای تدوین و نظر خبرنگاران نسبت به عملکرد خانه مطبوعات را موردبررسی قرار داد که طی آن میزان رضایت خبرنگاران قزوینی به صورت نسبی ۲.۶۷ از ۵ است و تقریباً رضایتمندی متوسط را نشان می‌دهد.

چهارمین هیئت مدیره خانه مطبوعات استان قزوین خردادماه سال ۹۶ با شعار «هوای تازه» بر سرکار آمد، حالا بعد از گذشت سه سال برخی عملکرد خانه مطبوعات را مناسب نمی‌دانند و برخی نیز معتقدند این دوره خانه مطبوعات عملکرد خوبی داشته است.

طی سه سال گذشته سه مدیر بر مسند مدیرکلی فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین تکیه زدند که برخی حامی خانه مطبوعات بودند و برخی با اعضای خانه مطبوعات همراهی نکردند، در مدت زمان حضور چهارمین هیئت مدیره تنش بین چهارمین هیئت مدیره خانه مطبوعات استان قزوین و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین به‌عنوان دو نهاد متصدی و متولی امور خبرنگاران استان قزوین باعث شد که برخی از برنامه‌های مربوط به خبرنگاران بی‌نتیجه بماند، محمدحسین اسماعیلی که هم‌اکنون مدیرکل فرهنگ و ارشاد است این اختلافات را مسئله‌ای درون‌سازمانی می‌داند و می‌گوید: ما انتقاداتی به خانه مطبوعات داریم اما خبرنگاران بهتر است به این مسائل ورود پیدا نکنند.

جابر خرم‌نیا رئیس هیئت‌مدیره خانه مطبوعات استان قزوین نیز معتقد است مسائلی که در خصوص اختلافات خانه مطبوعات و اداره کل فرهنگ و ارشاد مطرح‌شده مباحث درون‌سازمانی و درون خانوادگی بوده که با گفت‌وگو حل می‌شود و بهتر است به‌جای دامن زدن به این موارد عارضه‌یابی صورت بگیرد.

ازاین‌رو خبرگزاری ایسنا قزوین به‌منظور بررسی عملکرد خانه مطبوعات قزوین ازنظر خبرنگاران، پرسشنامه‌ای تدوین کرد، ۲۵۰ خبرنگار به‌عنوان جامعه موردسنجش در نظر گرفته شد که از این میان ۱۲۰ نفر به‌صورت تصادفی به‌عنوان نمونه انتخاب شدند، اما اغلب از پر کردن فرم نظرسنجی خودداری کردند و تنها ۴۴ نفر از خبرنگاران حاضر به همکاری شدند.

طبق اطلاعات جمعیت شناختی ۶۳.۶ درصد مشارکت‌کنندگان خانم و ۳۶.۴ درصد آقا هستند، در بررسی حوزه تحصیلات، ۵۴.۵۵ درصد خبرنگاران دارای مدرک کارشناسی، ۳۴ درصد دارای تحصیلات کارشناسی ارشد و بالاتر و ۱۱.۳۶ درصد دارای تحصیلات کاردانی و پایین‌تر هستند.

در بررسی رده شغلی، ۳۶.۳۶ درصد افرادی که پرسشنامه را پر کردند در بخش خبرنگاری، ۲۹.۵ درصد در بخش سردبیری، ۱۱.۳۶ درصد در بخش مدیرمسئولی، ۱۱.۳۶ درصد در بخش دبیری، ۹ درصد در بخش عکاسی و ۲.۲۷ در بخش کادر دفتری مشغول به فعالیت هستند.

۷۸.۵۷ درصد افراد شرکت‌کننده عضو خانه مطبوعات قزوین بودند و ۲۱.۴۳ درصد عضو خانه مطبوعات نیستند بنابراین عملکرد خانه مطبوعات توسط اعضای خانه مطبوعات موردبررسی قرار گرفت و میزان رضایت افراد به‌صورت نسبی ۲.۶۷ است، تقریباً رضایتمندی متوسط را نشان می‌دهد و میزان رضایتمندی در بخش‌های مختلف نیز به شرح زیر است:

همچنین میزان رضایت از خدمات رفاهی ارائه‌شده: ۳۰.۳۰ درصد افراد خیلی کم، ۲۴.۲۴ درصد کم و ۹.۰۹ درصد افراد متوسط، ۶.۰۶ درصد زیاد و ۳۰.۳۰ درصد خیلی زیاد است.

میزان رضایت از خدمات آموزشی ارائه‌شده: ۳۹.۳۹ درصد افراد خیلی کم، ۲۴.۲۴ درصد کم و ۳.۰۳ درصد افراد متوسط، ۹.۰۹ درصد زیاد و ۲۴.۲۴ درصد خیلی زیاد است.

میزان رضایت از خدمات حقوقی ارائه‌شده: ۴۵.۴۵ درصد افراد خیلی کم، ۱۲.۱۲ درصد کم و ۶.۰۶ درصد افراد متوسط، ۹.۰۹ درصد زیاد و ۲۷.۲۷ درصد خیلی زیاد است.

میزان رضایت از خدمات تسهیلاتی ارائه‌شده: ۳۹.۳۹ درصد افراد خیلی کم، ۱۲.۱۲ درصد کم و ۹.۰۹ درصد افراد متوسط، ۲۱.۲۱ درصد زیاد و ۱۸.۱۸ درصد خیلی زیاد است.

بخش دوم پرسشنامه به بررسی فعالیت‌ها و برنامه‌هایی که طبق آیین‌نامه اساسی بر عهده خانه مطبوعات قرار داده‌شده، موردتوجه قرارگرفته است و عملکرد خانه مطبوعات در سنجه‌های زیر موردبررسی قرار گرفت که نتایج آن به شرح زیر است:

کمک به تأمین حقوق و گسترش آزادی‌های قانونی و مسئولانه رسانه‌های استان: ۴۶.۵۱ درصد ضعیف، ۱۳.۹۵ بد، ۳۴.۸۸ متوسط و ۴.۶۵ درصد خوب

بسط و تقویت ارتباط رسانه‌های استان قزوین با دستگاه‌های اجرایی و دولتی: ۳۷.۲۱ درصد ضعیف، ۳۰.۲۳ بد، ۲۵.۵۸ متوسط و ۶.۹۸ درصد خوب

دفاع از حقوق حرفه‌ای اعضا و داوری در اختلافات رسانه‌ها با سازمان‌ها: ۳۷.۲۱ درصد ضعیف، ۱۳.۹۵ بد، ۴۴.۱۹ متوسط و ۴.۶۵ درصد خوب

استعدادیابی و حمایت از آموزش و اشتغال نیروهای مستعد در حوزه روزنامه‌نگاری حرفه‌ای: ۴۲.۶۶ درصد ضعیف، ۳۳.۳۳ بد، ۱۴.۲۹ متوسط و ۹.۵۲ درصد خوب

 تدوین بانک اطلاعاتی روزنامه‌نگاری: ۴۵.۲۴ درصد ضعیف، ۳۳.۳۳ بد، ۱۶.۶۷ متوسط و ۴.۷۶ درصد خوب

برگزاری جشنواره‌ها و بزرگداشت‌های مناسبتی رسانه‌ای: ۴۱.۸۶ درصد ضعیف، ۱۶.۲۶ بد، ۲۷.۹۱ متوسط و ۹.۳۰ درصد خوب، عالی ۴.۶۵

حل مشکلات صنفی اعضا و فراهم آوردن تسهیلات رفاهی برای آن‌ها: ۴۴.۱۹ درصد ضعیف، ۱۶.۲۸ بد، ۳۴.۸۸ متوسط و ۴.۶۵ درصد خوب

در بخش بعدی خدمات ارائه‌شده توسط خانه مطبوعات موردبررسی قرار گرفت که ۶۴.۹۰ درصد از افراد اذعان داشتند که از هیچ‌کدام از خدمات خانه برخوردار نشدند، ۴.۷۶ درصد از بن غذا، ۷.۱۴ درصد از کارت هدیه، ۷.۱۴ درصد از بسته معیشتی، ۷.۱۴ از خدمات آموزشی، ۱۱.۹۰ از درصد نیز از تسهیلات مربوط به کرونا استفاده کردند.

اما در بخش آخر میزان شناخت خبرنگاران از خانه مطبوعات موردبررسی قرار گرفت که نتایج آن نشان می‌دهد خبرنگاران اطلاع درستی از عملکرد خانه مطبوعات ندارند و نمی‌دانند که خانه مطبوعات از اعتبار یا بودجه‌ای برخوردار است یا نه!

 در این بخش ضمانت اجرایی وظایف خانه مطبوعات بررسی شده که ۴۳.۱۸  درصد از افراد اذعان داشتند که ضمانت اجرایی ندارد ، ۱۸.۱۸ درصد حق عضویت و ۳۸.۶۴ درصد بودجه اختصاصی را ضمانت اجرایی وظایف خانه مطبوعات دانستند.

۸۰.۷۷ درصد از افراد به‌درستی بیان داشتند که خانه مطبوعات بودجه مشخصی ندارد، اما ۳.۸۵ درصد افراد معتقد هستند که خانه مطبوعات بودجه بین ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومانی و ۱۵.۳۸ درصد نیز معتقد هستند که خانه مطبوعات بودجه بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی دارد و ازاین‌رو باید خدمات ارزنده‌ای ارائه دهد.

همچنین خبرنگاران نقش‌آفرینی ارشاد در تأمین منابع اعتباری خانه مطبوعات را ۳۱.۸۲ درصد متوسط، ۲۹.۵۵ درصد خیلی کم، ۲۵ درصد کم ۹.۹ بسیار زیاد، ۴.۵۵ زیاد ارزیابی کردند.

۶۳.۶۴ درصد از افراد به‌درستی اذعان داشتند که خانه مطبوعات در صدور مجوز برای نشریات نقشی ندارد، اما ۱۱.۳۶ درصد افراد فکر می‌کردند که خانه مطبوعات در صدور مجوز نقش دارد و ۲۵ درصد نیز اظهار بی‌اطلاعی نسبت به این مسئله داشتم.

۴۳.۱۸ درصد معتقد هستند که خانه مطبوعات در هیئت‌منصفه نقشی ندارد،۲۲.۷۳ درصد اظهار بی‌اطلاعی کردند و ۳۴.۰۹ درصد بیان داشتند که خانه مطبوعات در این حوزه نقش دارد.

در سؤالی دیگر میزان حمایت سازمان‌های مختلف از خانه مطبوعات ازنظر خبرنگاران موردبررسی قرار گرفت که اداره کل فرهنگ و ارشاد با ۵۴.۵۵ درصد بیشترین نظر را به خود اختصاص داد، شهرداری و استانداری نیز هرکدام به ترتیب ۲۵ درصد و ۱۸.۱۸ درصد دوم نظر خبرنگاران را جلب کرده است و دادگستری با ۲.۲۷ درصد آخرین رتبه را اخذ کرد.

پس از دریافت پاسخ‌های خبرنگاران قزوینی و تحلیل داده‌های پرسشنامه، نشستی با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و رئیس خانه مطبوعات استان قزوین برگزار شد که مشروح آن در روزهای آینده منتشر خواهد شد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha