• دوشنبه / ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۳:۱۹
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 99063123762
  • خبرنگار : 99999

کلاف سردرگم ارزیابی اثرات محیط زیستی در ایران واکاوی می‌شود

کلاف سردرگم ارزیابی اثرات محیط زیستی در ایران واکاوی می‌شود

دبیر همایش ارزیابی اثرات محیط زیستی در ایران ضمن اشاره به اینکه مسئله اثرات محیط زیستی یکی از مسائل مهم تاریخی و حل نشده محیط زیست ایران است، گفت: رویداد «کلاف سردرگم ارزیابی اثرات محیط زیستی در ایران» قرار است با گردهمایی جمعی از نمایندگان گروه‌های مختلف اثرگذار و اثرپذیر در ارتباط با فرایند ارزیابی اثرات محیط زیستی، به این سوال پاسخ دهد که چالش‌ها و سرنخ‌های مسائل مزمن این حوزه چه هستند.

به گزارش ایسنا، هامون طهماسبی خاطرنشان کرد: از ابتدای دهه ۷۰ شمسی، موضوع ارزیابی اثرات محیط زیستی با هدف حفاظت از حقوق محیط زیست و مصالح توسعه پایدار کشور، مورد توجه نهادهای سیاستگذار قرار گرفت اما تجربه چند دهه استقرار نظام ارزیابی اثرات محیط زیستی یا EIA در ایران نشان داده که این نظام با مشکلات بزرگی مواجهه است و نه تنها نتوانسته منافع محیط زیست را در مقابل اجرای طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ عمرانی و صنعتی در کشور به شکل مناسب حفظ کند بلکه موجب ایجاد نارضایتی در دیگر ذی نفعان این موضوع نظیر بخش خصوصی نیز شده است. 

دبیر همایش ارزیابی اثرات محیط زیستی در ایران ادامه داد: آنچه که در بررسی‌های صورت گرفته توسط مدرسه توسعه پایدار از مصاحبه‌ها با کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست، متخصصان و فعالان این عرصه و مطالعه پژوهش‌های پیشین، به دست‌آمده نشان می‌دهد که با یک ناکارامدی جدی و بزرگ در قانون و رویه نهادی فعلی «ارزیابی اثرات محیط زیستی» در ایران روبه‌رو هستیم که نیاز به مداخله و آسیب شناسی این حوزه و اصلاحات ضروری در راستای کمک به توسعه متوازن و پایدار کشورمان دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: در این رویداد مستقل سعی شده تا مسائلی چون شفافیت، پاسخگویی، مشارکت مردمی، تعارض منافع، چالش‌های قانونی، پایش موثر و کارآمد، مسائل ساختاری سازمان محیط زیست و چگونگی درک از توسعه پایدار با حضور جمع متنوعی از کارشناسان، مسئولان دولتی، فعالان محیط زیست و دانشگاهیان به بحث و بررسی گذاشته شود. نکته‌ای که برگزار کنندگان این برنامه بر آن تاکید کرده‌اند لزوم نگاه همه جانبه به این مسئله از نگاه ذی نفعان مختلف این موضوع است و بدون توجه به این رویکرد نمی توان انتظار دستیابی راه‌ حل‌های واقع بینانه برای مسئله مهم ارزیابی اثرات محیط  زیستی در ایران داشت.

دبیر همایش ارزیابی اثرات محیط زیستی در ایران ضمن بیان اینکه موضوع ارزیابی پیامدها درحال حاضر دیگر فقط محدود به محیط زیست نیست، گفت: ما در کشور باید بتوانیم به یک منطق موجه و در عین حال عملیاتی برای در نظر گرفتن پیامدهای مختلف اجتماعی، محیط زیستی، فرهنگی، سلامت، امنیت و غیره مرتبط با طرح‌های توسعه دست یابیم چرا که دوران صرف توجه به توجیه اقتصادی طرح‌ها گذشته است و حرکت به سمت توسعه پایدار، نیازمند چنین نگاه همه جانبه‌ای است.

وی گفت: مدرسه توسعه پایدار دانشگاه صنعتی شریف سوم و چهارم مهر ماه امسال میزبان این همایش مجازی است.

بر اساس گزارش دبیرخانه این همایش، طهماسبی در پایان گفت: نتایج این رویداد مسئله محور، در قالب یک گزارش تحلیلی توسط برگزارکنندگان منتشر خواهد شد تا توسط کنشگران و نهادهای سیاستگذار، جهت اصلاحات و اقدامات لازم به کار گرفته شود. علاقه مندان جهت شرکت در این رویداد و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به وبسایت مدرسه توسعه پایدار به نشانی www.sdschool.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha