• سه‌شنبه / ۱ مهر ۱۳۹۹ / ۱۱:۴۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99070100360
  • خبرنگار : 50355

مدیر پایگاه میراث جهانی قنات قصبه گناباد:

برج فخرزاده گناباد مرمت می‌شود

برج فخرزاده گناباد مرمت می‌شود

ایسنا/خراسان رضوی مدیر پایگاه میراث جهانی قنات قصبه گناباد از مرمت و بازسازی برج تاریخی قصبه شهر خبر داد.

رسول صنوبری در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده‌ قرار بر این است که همه ساله بخشی از اعتباراتی که به قنات قصبه شهر به عنوان یک اثر جهانی اختصاص می‌یابد به آثار ثبت شده تاریخی که در محدوده عرصه و حرایم قنات قصبه واقع شده‌ است، اختصاص یابد.

وی ادامه داد: برج تاریخی فخرزاده به عنوان آخرین برج بازمانده قلعه قصبه شهر یکی از این آثار ارزشمند است که مرمت و بازسازی آن آغاز شده‌ است.

صنوبری اظهار کرد:  یکی از رویکردهای مرمت و بازسازی این اثر تاریخی حفظ این اثر ارزشمند است و رویکرد دیگر هویت بخشی به منطقه قصبه شهر است.

مدیر پایگاه میراث جهانی قنات قصبه گناباد افزود: ملا مظفر گنابادی، پسر و نوه‌اش که منجمان دربار شاه عباس اول و دوم صفوی بودند زاده‌ همین منطقه از گناباد بوده‌اند.

وی بیان کرد: به منظور معرفی بیشتر و بهتر این مشاهیر گنابادی، یکی از اهداف کلی که در مرمت این برج به دنبال آن هستیم این است که از این برج برای رصد ستارگان استفاده کنیم و در همین راستا در شب‌های کویر، تورهای رصد ستارگان برای گردشگران برگزار کنیم تا علاوه بر اشتغال‌زایی، مردم با شخصیت ملا مظفر گنابادی و داشته‌های تاریخی منطقه بیشتر آشنا ‌شوند.

صنوبری بیان کرد: این بنا یک بنای خشت و گلی دارای سه طبقه است و  یکی از جاذبه‌های برج این است که برای وارد شدن به برج باید ابتدا وارد یک فضای حوض‌خانه‌ای شد که مربوط به اواخر دوره  پهلوی اول است و خود این حوضخانه نیز در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

وی تصریح کرد: برای مرمت و بازسازی این قلعه حدود ۵۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ریاست جمهوری مربوط به اعتبارات سال ۹۸ اختصاص یافته است.

مدیر پایگاه میراث جهانی قنات قصبه گناباد گفت: قنات قصبه یک اثر جهانی است و زمانی که گردشگر به منطقه می‌آید حداکثر یک تا دو ساعت می‌تواند در محل قنات وقت بگذراند، به همین دلیل ایجاد جاذبه‌های جانبی و احیای آثاری که در مسیر نزدیک به حریم قنات هستند از جمله آب انبارها، خانه‌های فنجان، برج‌ها و.. از ضروریات است.

قنات قصبه گناباد عمیق‌ترین و یکی از پرآب‌ترین قنات‌های ایران است که در سال ۱۳۷۹ ثبت ملی شد و در  تاریخ ۲۵ تیر ماه ۱۳۹۵ (۱۵ جولای ۲۰۱۶ میلادی) در چهلمین اجلاس کمیته میراث جهانی در شهر استانبول ترکیه به عنوان ۲۰ امین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید و هر ساله میزبان حدود ۷۰ هزار گردشگر داخلی و خارجی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha