• سه‌شنبه / ۱ مهر ۱۳۹۹ / ۱۲:۱۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99070100399
  • خبرنگار : 71610

انتقاد دیده‌بان حقوق بشر از مراکش بابت بازداشت یک روزنامه‌نگار

انتقاد دیده‌بان حقوق بشر از مراکش بابت بازداشت یک روزنامه‌نگار

دیده‌بان حقوق بشر از دولت مراکش به دلیل بازداشت یک روزنامه‌نگار به اتهام جاسوسی انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه الحره، دیده‌بان حقوق بشر از مقامات مراکش به دلیل تداوم بازداشت عمر الراضی، روزنامه‌نگار مراکشی به اتهام جاسوسی انتقاد کرد و متهم کردن مخالفان نظام این کشور را تلاشی در جهت سرکوب انتقادات خواند.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی در این باره نوشت که زندانی کردن الراضی توسط مقامات مراکش به اتهام جاسوسی و اتهامات دیگر بر پایه دلایل ضعیف صورت گرفته است و تحقیقات قضایی درباره او که امروز (سه‌شنبه) آغاز می‌شود نشان‌دهنده استفاده از سیستم قضا برای ساکت کردن اندک منتقدان رسانه‌ای در مراکش است.

طبق گزارش این سازمان، پرونده جاسوسی علیه الراضی بر اساس کار روزنامه‌نگاری وی و تحقیقاتی است که او تحت قرارداد با شرکت‌های خارجی انجام داده است.

در همین حال، «اریک گلدستین»، معاون مدیر خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر گفت: اکنون مشخص شده است که دولت مراکش برای سرکوب کردن انتقادات، اتهامات بی‌پایه و اساسی را به روزنامه‌نگاران مخالف نسبت می‌دهد و به نظر می‌رسد اتهام جاسوسی و اتهامات دیگر علیه عمر الراضی برای کنار زدن و سرنگون کردن وی ساخته شده است.

دادگاه مراکش مارس گذشته ضمن رد مجوز فعالیت این خبرنگار، او را به چهار ماه زندان محکوم کرد. اتهام او اهانت به دستگاه قضا در خصوص نوشته‌هایش در توییتر بوده است. محاکمه او انتقادهای گسترده‌ای را به همراه داشت.

عفو بین‌الملل فاش کرد، تلفن همراه عمر الراضی، خبرنگار مراکشی با استفاده از تکنولوژی جدید و پیشرفته هدف چندین حمله هکری قرار گرفته است که ریشه آن به برنامه جاسوسی بدنام "پگاسوس" وابسته به گروه NSO اسرائیل می‌رسد.

عفو بین‌الملل اعلام کرد، مقامات مراکش از برنامه جاسوسی پگاسوس وابسته به این گروه تکنولوژی اسرائیلی استفاده کرده و آن را وارد برنامه جاسوسی از تلفن همراه عمر الراضی خبرنگار مراکشی کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha