• سه‌شنبه / ۱ مهر ۱۳۹۹ / ۱۲:۵۴
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 99070100462
  • خبرنگار : 50046

یک مسئول خبرداد:

انجام فصل هشتم کاوش در تپه ریوی در ماه جاری/ گردشگر پذیرشدن سایت ریوی طی این فصل از کاوش

انجام فصل هشتم کاوش در تپه ریوی در ماه جاری/
گردشگر پذیرشدن سایت ریوی طی این فصل از کاوش

ایسنا/خراسان شمالی کارشناس باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی از انجام فصل هشتم کاوش ها در تپه باستانی ریوی طی ماه جاری خبر داد.

دکتر جعفری در گفت و گو با ایسنا، گفت: انجام این کاوش ها از ۱۵ مهر ماه آغاز خواهد شد و حدود یک ماه تا ۴۵ طول خواهد کشید.

وی افزود: قرار بر این است تا طی این فصل از کاوش، بر روی بخش های دیگر ساختمان های هخامنشی کار و آزاد سازی شود و سایت به سوی گردشگرپذیر شدن پیش رود.

جعفری ادامه داد: قصد بر این است تا طی این فصل، بخش های خشتی از دل خاک خارج شوند.

وی اظهارکرد: در حال حاضر بخش قابل توجهی از ساختمان ها، محوطه و معماری آن ها را شناخته ایم و به سوی مرمت و احیاء این مجموعه تاریخی پیش خواهیم رفت.

این مسئول در پاسخ به این سوال که محوطه باستانی ریوی چه موقع از زمان پذیرای گردشگران خواهد بود؟ گفت: الان هم شرایط فراهم است و اقداماتی نیز در این راستا همچون ساخت راه دسترسی انجام شده و علاوه بر آن بنیاد علوی نیز برای کمک انجام عملیاتی مرمت و حفاظتی و ارائه تسهیلات گردشگری وارد عرصه می شود.

وی در ارتباط با ایجاد سایت موزه در این محوطه باستانی بیان کرد: برای ایجاد این سایت موزه طراحی ساختمان را انجام داده ایم که باید طی سال های آینده اجرا شود.

کارشناس باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: محوطه تاریخی ریوی در شهرستان مانه و سملقان در سال ۱۳۴۶ با شماره ۷۲۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و یکی از مهم‌ترین استقرارهای تاریخی در شمال شرق کشور است که بقایای باستان‌شناسی از دوره‌های مفرغ، آهن، هخامنشی، اشکانی، ساسانی و اسلامی را در خود جای داده است.

وی افزود: محوطه باستانی ریوی که ۱۱۰ هکتار گستره دارد، به عنوان قدیمی ترین استقرارگاه انسان در شمال شرق کشور است که قدمت آن با توجه به شواهد تاریخی به سه هزار و ۷۰۰ سال و عصر مفرغ باز می گردد.

جعفری ادامه داد: اکنون کاوش‌های این محوطه تاریخی با همکاری باستان‌شناسان آلمانی در حال انجام است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha