• سه‌شنبه / ۱ مهر ۱۳۹۹ / ۱۴:۱۱
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 99070100589
  • خبرنگار : 50295

/به بهانه سالروز ولادت پدر غزل نوین ایران/

نوع‌گرایی؛ بارزترین ویژگی سروده‌های منزوی

نوع‌گرایی؛ بارزترین ویژگی سروده‌های منزوی

ایسنا/زنجان طراح برخی کتب شعر حسین منزوی، در رابطه با پدر غزل معاصر ایران گفت: نوع‌گرایی از ویژگی‌های بارز شعرهای منزوی بود.

آذر صحبت‌لو در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با حسین منزوی و اشعار او، اظهار کرد: عصاره شعر در وجود این شاعر وجود داشت و شعرهایی که می‌سرودند از ناخودآگاه و ذهن این شاعر تراوش می‌یافت‌.

وی با بیان اینکه همه، این شاعر را بیشتر غزل‌سرا می‌دانند، افزود: علاوه بر اینکه نوع‌گرایی در مفهوم غزل‌های‌ منزوی بسیار بارز بود، وجود هنجارشکنی نیز از ویژگی‌های جالب شعرهای این شاعر معاصر بود.

صحبت‌لو با اشاره به جاذبه موجود در شعرهای حسین‌ منزوی و روشنفکر بودن این شاعر، تصریح کرد: شعرهای این شاعر نوعی جاذبه داشت که فراگیر بود و همواره این جاذبه در جوانان بیشتر تاثیر داشته و جوانان جذب شعرهای وی می‌شوند.

وی ادامه داد: حسین منزوی برخلاف نام خود که منزوی است، شاعری بود که با هر قشری از مردم به زبان خودشان ارتباط داشت و رابطه برقرار می‌کرد.

طراح برخی کتب شعر حسین منزوی در رابطه با اینکه منزوی کدام یک از اشعار خود را بیشتر دوست داشت، بیان‌ کرد: در رابطه با شعرهایش همواره می‌گفت: هر شعری که سروده می‌شود مانند فرزند من است و من نمی‌توانم دوستش نداشته ‌باشم.

صحبت‌لو با اشاره به اینکه محمد منزوی پدر حسین منزوی نیز ادیب و شاعر بود، عنوان کرد: حسین منزوی فردی احساسی و عاطفی بود و بنا به گفته خود، اولین‌ استادشان نیز پدرشان بود.

وی در رابطه با تحصیلات این شاعر نیز اظهار کرد: مرحوم منزوی قبل از دانشگاه، شعر گفتن را آغاز کرده بود. ابتدا وارد رشته حقوق شد و بعد از مدتی که رشته حقوق را رها کرد به تحصیل در رشته ادبیات پرداخت و علاوه بر وجود شعر ترکی در مجموعه آثارشان در رابطه با مسائل مختلف سیاسی، اجتماعی و عاشقانه نیز شعر سرود.

صحبت‌لو خاطرنشان ‌کرد: بعد از فوت منزوی، با دوستان و نزدیکان‌شان بنیادی را برای جمع‌آوری آثاری که چاپ شده بود و یا در دست اقدام بود تشکیل داده بودیم که محلی منسجم برای شاعران و افراد دیگر برای به دست آوردن اطلاعات بود که با توجه به نبود همکاری و حمایت، این بنیاد از بین رفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha