• سه‌شنبه / ۱ مهر ۱۳۹۹ / ۱۷:۲۷
  • دسته‌بندی: آسیا،خاورمیانه
  • کد خبر: 99070100802
  • خبرنگار : 71145

لبنان نگران توسعه روابط امارات و رژیم صهیونیستی

آیا بندر حیفا جانشین بندر بیروت می‌شود؟

آیا بندر حیفا جانشین بندر بیروت می‌شود؟

عادی سازی روابط میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با رژیم صهیونیستی تأثیر خطرناکی بر بندر بیروت و حتی احتمالا کانال سوئز خواهد نهاد.

به گزارش ایسنا، جدا از فاجعه انفجار سهگین بندر بیروت که باعث ویرانی کامل بندر و از کار افتادن آن شد، لبنان در برابر چالش بزرگ بازسازی بندر و چالش بزرگ‌تر از دست دادن نقش راهبردی آن در منطقه است. عادی سازی روابط میان امارات و رژیم صهیونیستی که از جمله شامل قراردادی میان شرکت بنادر دبی و شرکت «دورتاور» اسرائیل برای خصوصی سازی بندر حیفا و توسعه آن می‌شود، موجب نگرانی شدید در لبنان شده است.

به نقل از میدل ایست نیوز، در پژوهشی که رئیس اتاق بین‌المللی دریانوردی لبنان، «ایلی زحور» تدوین کرده، نشان داده شده که عادی سازی روابط میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با اسرائیل تأثیر خطرناکی بر بندر بیروت و حتی احتمالا کانال سوئز خواهد نهاد.

بندر بیروت اصلی‌ترین رقیب بندر حیفا بر دریای مدیترانه بود به خصوص پس از ۲۰۰۵ که ایستگاه انبارداری پیشرفته‌ای در آن راه اندازی شد و در مدتی کوتاه بندر بیروت را به یکی از اصلی‌ترین رقبای منطقه‌ای در عرصه ترانزیت دریایی در رقابت با بنادر سوریه و ترکیه و مصر و قبرس و یونان تبدیل کرد و رکوردهای مهمی را در انتقال سالانه کانتینر ثبت کرد. با این تحول، شمار کانتینرهای منتقل شده در بندر بیروت از ۳۵۰ هزار کانتینر در سال به ۱.۳۵۰ هزار کانتینر در سال ۲۰۱۷ رسید.

بندر بیروت که سابقه تاریخی کهنی دارد، بعد از استقلال بیروت در سال ۱۹۴۳ وارد فاز تازه‌ای از فعالیت شد. در ۱۹۶۷، بعد از بسته شدن کانال سوئز در حملات اسرائیل به مصر و اشغال بخش شرقی کانال و در نتیجه توقف کامل تردد کالا میان اروپا و قاره هند، بندر بیروت به یکی از اصلی‌ترین کانون‌های انتقال کالا میان عربستان و اردن و عراق و کویت تبدیل شد. به خصوص که بیروت به لحاظ زمینی نیز به چند پایتخت مهم عربی یعنی دمشق و بغداد و امان نزدیک بود.

در این مدت حوادث بسیاری بر بندر بیروت گذشته است اما امروز با امضای معاهده صلح میان اسرائیل و امارات، اسرائیل می کوشد که از جای خالی بیروت در عرصه ترانزیت دریایی و زمینی کالا در محدود دریای مدیترانه بیشترین استفاده را ببرد و کانال سوئز را هم به حاشیه برد.

پیش از این اسرائیل در سال ۲۰۱۵ قراردادی با یک شرکت چینی برای توسعه بندر حیفا بسته بود که قرار است در سال ۲۰۲۱ کار خود را به پایان رساند.

همزمان با امضای توافقنامه صلح میان امارات و اسرائیل، شرکت بنادر جهانی امارات (DPW) تفاهم نامه‌ای با شرکت اسرائیلی Dover Tower برای همکاری در عرصه توسعه مناطق آزاد تجاری و زیرساخت های بنادر و تقویت مبادلات تجاری امضا کرد.

رژیم صهیونیستی پیشنهاد اتصال بندر حیفا به شبکه راه آهن عربی که از اردن و عربستان می‌گذرد و به بندر بیروت می‌رود را مطرح کرده و آن را کوتاه‌ترین و ارزان‌ترین و امن‌ترین راه دانسته به خصوص که به گفته وزارت خارجه رژیم صهیونیستی «از خطرهای امنیتی ایران در باب المندب و تنگه هرمز مصون است».

گفتنی است که فاصله میان بندر حیفا و بندر دبی ۲۵۸۰ کیلومتر است و این فاصله تفاوتی با فاصله بندر بیروت تا دبی ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
avatar
۱۳۹۹-۰۷-۰۲ ۱۳:۴۲

خیلی عالی هست