• چهارشنبه / ۲ مهر ۱۳۹۹ / ۱۶:۰۲
  • دسته‌بندی: کهگیلویه و بویراحمد
  • کد خبر: 99070201689
  • خبرنگار : 50311

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد خبر داد

بازدید و پاکسازی نمادین "غار نول" منطقه حفاظت شده دنا به مناسبت ۲ مهر ماه روز ملی غار پاک

بازدید و پاکسازی نمادین "غار نول" منطقه حفاظت شده دنا به مناسبت ۲ مهر ماه روز ملی غار پاک

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: به مناسبت ۲ مهرماه روز ملی غار پاک گروهی از کارشناسان و محیط بانان امروز ضمن بازدید از "غار نول" منطقه حفاظت شده دنا، به پاکسازی نمادین این غار اقدام خواهند کرد.

"سید اسدالله هاشمی" ضمن گرامیداشت ۲ مهر روز ملی "غار پاک" افزود: غارها زیستگاه های بسیار حساس و منحصر به فرد گروه های مهمی از حیات وحش هستند
وی تصریح کرد: غارها علاوه بر ارزش های زمین شناختی، باستان شناسی و فرهنگی، بعنوان زیستگاه های بسیار حساس و منحصر به فرد گروه‌های مهمی از حیات وحش از جمله خفاش ها هستند که نقش بسیار کلیدی در اکوسیستم بیرون غار از جمله تعدیل جمعیت حشرات، دفع آفات و گرده افشانی گونه های گیاهی دارند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: افزون بر این، غارها جاذبه زیادی برای طبیعت‌گردی دارند و علاوه بر آشنایی مردم با ارزش های غار که اولین قدم برای حفاظت از آن‌ها است می تواند با جذب گردشگران خارجی از نظر اقتصادی در منطقه تاثیر گذار باشند.
هاشمی بیان کرد: همچنین ارتباط غارها با منابع آبی زیرزمینی اهمیت آنها را در شرایط اقلیمی کنونی کشور دو چندان کرده است.
وی با اشاره به اینکه ۲ مهرماه به عنوان روز ملی "غار پاک" نامگذاری شده است، خاطرنشان کرد: روز غار پاک فرصت خوبی برای ترویج ضرورت حفاظت از غارها بین مردم و البته مسئولان است. به همین منظور برنامه‌های متنوعی در سطح استان با همکاری علاقه‌مندان، غارنوردان و غارشناسان و برگزار می شود.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان عنوان کرد: به همین منظور گروهی از کارشناسان و محیط بانان امروز ۲ مهرماه ضمن بازدید از "غار نول" منطقه حفاظت شده دنا به پاکسازی نمادین این غار اقدام خواهند کرد.
گفتنی است که غار نول در کوه گل در ۲۰ کیلومتری سی‌سخت واقع شده است، غار نول با ۸۰ متر طول دارای چند تالار پلکانی و انشعابات مختلف و از لحاظ بررسی‌های زمین‌شناسی حائز اهمیت است و ارتفاع دهانه غار ۳ متر است که در برخی نقاط درون غار تا ۲۰ متر تغییر می‌کند. سقف و بدنه غار از سنگ‌های آهکی اسماری و قندیل‌های زیبایی پوشیده شده و قطرات آب از این قندیل‌ها و سقف غار چکه می‌کند، در عمق غار چند چشمه وجود دارد که آب زلال و خنکی از آنها جاری است. این غار طبیعی بوده و از نوع آهکیه و در آن آب جریان دارد. پیمایش غار سخت نیست ولی بستن طناب ثابت و به همراه داشتن رکاب ۳ پله کار را ایمن و راحت می کند.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha