• شنبه / ۵ مهر ۱۳۹۹ / ۰۸:۳۵
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99070502868
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

معاون اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان:

هیچ اجباری نیست، والدین شرایط مدرسه را ببینند و تصمیم بگیرند

هیچ اجباری نیست، والدین شرایط مدرسه را ببینند و تصمیم بگیرند

ایسنا/اصفهان  هفته سوم بازگشایی مدارس هم به پایان رسید، اگرچه با تصمیم ستاد استانی مقابله با کرونا، بازگشایی حضوری مدارس در اصفهان و شهرهای خمینی شهر، نجف آباد و فلاورجان با یک هفته تأخیر انجام شد، اما سرانجام تمام دانش آموزان با انتخاب خانواده ها، آموزش غیرحضوری و یا آموزش حضوری را در مدارس با رعایت شیوه نامه های بهداشتی و در گروه های چند نفره آغاز کردند.

در همین مدت اما دانش آموزان و خانواده هایشان با مشکلاتی رو برو بوده اند؛ دانش آموزانی که آموزش حضوری را انتخاب کرده اند، برای چند ساعت باید به مدرسه بروند و ادامه درس ها را باید از طریق اپلیکیشن شاد بیاموزند، والدین این دانش آموزان دغدغه هایی زیادی از گرفتن سرویس مدرسه و یا همرهی با دانش آموز در ساعت تعیین شده تا رعایت شیوه نامه های بهداشتی و نگرانی از سلامت فرزندانشان دارند،  والدینی که آموزش غیرحضوری را انتخاب کرده اند هم مشکلات خود را از نصب شبکه شاد بر روی گوشی های نه چندان به روز، سرعت اینترنت و اختلال در شبکه تا نگرانی از عقب ماندن فرزندانشان از آموزش دارند.

شهین جوانی، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: موضوعی که در آموزش و پرورش مطرح است این است که تامین حق آموزش را باید به عنوان یکی از حقوق اصلی دانش آموزان مد نظر قرار دهیم، بر همین اساس حضور دانش آموزان در مدرسه کاملا اختیاری است و هیچ گونه اجباری به حضور دانش آموز در کلاس نیست.

خطر دلزدگی دانش آموزان از مدرسه

وی با استناد به نتایج تحقیقاتی که در زمینه حضور یا عدم حضور دانش آموزان در مدارس در دوران کرونا انجام شده است، توضیح داد: تحقیقات ثابت کرده که مدرسه نرفتن بچه ها به مدرسه، آرام آرام باعث می شود نوعی زدگی و دلزدگی نسبت به مدرسه پیدا کنند و دیگر مایل به حضور در این فضای آموزشی نباشند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان به رغبت بعضی والدین دانش آموزان برای فرستادن فرزندانشان به مدرسه اشاره کرد و گفت: بعضی بچه ها از فضای مجازی ابراز خستگی می کنند و به همین دلیل در همه پایه ها به ویژه دو پایه اول و دوم که بچه ها باید مهارت مداد دست گرفتن و بسیاری از مهارت های لازم برای خواندن و نوشتن را به دست بیاورند، نیازمند این هستیم که شکوفه ها بتوانند ساعت هایی را در مدرسه حضور داشته باشند و در کنار معلم باشند.

جوانی به والدین دانش آموزان توصیه کرد با این که هیچ اجباری در کار نیست، اما خانواده ها می توانند خودشان شرایط و محیط مدرسه را ببینند و با توجه به مشاهدات خود برای حضور یا عدم حضور فرزندشان در مدرسه تصمیم گیری کنند، دانش آموزان به گروه های کوچک تقسیم شده اند و شرایط کاملا مهیاست که معلم با دانش آموز ارتباط پیدا کند.

افزایش خشونت و اضطراب ناشی از قطع رابطه با همسالان

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، یکی از اولویت های اساسی آموزش پرورش در زیست بوم جدید را همکاری با اولیا برای رعایت مسایل بهداشتی در مدارس بیان کرد و ادامه داد: از اولیا، انجمن اولیا و مربیان درخواست کرده ایم برای رعایت مسایل بهداشتی خودشان به کمک ما بیایند و تا بهترین آموزش را داشته باشیم، بحث آموزش حضوری نیز به این دلیل مطرح شده که برای کاهش پیامدهای منفی تعطیلی مدارس از جمله بالا رفتن خطر خشونت به دلیل قطع ارتباط با همسالان، استرس ها و اضطراب های ناشی از عدم حضور آنها در مدرسه هم بر خانواده و هم دانش آموزان، کاهش همبستگی اجتماعی و همه مواردی که تحقیقات ثابت کرده، دانش آموزان باید ساعاتی در مدارس حضور پیدا کنند. از آن سو، موضوع سلامت بچه ها که دغدغه ارزشمند والدین است مطرح می شود که ضمن اصالت بخشیدن و اهمیت دادن به این دغدغه ارزشمند، تمام همت خود را به کار می بریم تا بتوانیم این دغدغه را کاهش دهیم.

جوانی در پاسخ به این پرسش که آیا برآوردی از استقبال از آموزش های حضوری وجود دارد؟ گفت: این استقبال در مناطق متفاوت است با چند اداره که صحبت کردیم استقبال نسبتا خوب بوده و با رضایت اولیا، بچه ها در کلاس ها شرکت کردند، در مجموع استقبال والدین برای حضور فرزندانشان در مدرسه به خصوص در پایه های نخستین خوب بوده است.

وی با اشاره به تهیه و ارائه مدل هایی برای برگزاری کلاس های حضوری به شورای مدارس، ادامه داد: در این مدل ها زمان هایی طراحی شده که مدیران مدارس می توانند زمان کلاس ها را از ۳ تا ۵ زنگ آموزشی تقسیم کنند، گروه بندی دانش آموزان در این الگو بسیار مهم است و شورای مدرسه باید درباره نحوه گروه بندی دانش آموزان جدیت و تاکید لازم را داشته باشد که با رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی انجام شود، استاندارد فضای آموزشی را مدنظر قرار دهند، فاصله گذاری بین دانش آموزان حتما رعایت شود و بر این اساس دانش آموزان در گروه بندی های مشخص بتوانند در زنگ های ۳۰ تا ۳۵ دقیقه ای سر کلاس حاضر شوند.

کلاس ها کاملا اختیاری است

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان اجرای سخت گیرانه شیوه نامه های بهداشتی را در دستور کار مدارس بیان کرد و گفت: رعایت پروتکل های بهداشتی با سخت گیرانه ترین مواضع به مدارس ابلاغ شده و با اینکه حضور در کلاس ها کاملا اختیاری است به خانواده ها توصیه می کنیم که از حضور در مدرسه هم استفاده کنند.

وی با اشاره به شرایط ویژه دانش آموزان ابتدایی، ادامه داد: در دوره ابتدایی توصیه ما این است که بچه ها، زنگ های کلاسی کوتاه تر از ۳۵ دقیقه داشته باشند و سریع تر به مکانی مثل حیاط مدرسه فرستاده شوند، البته همه این ها پیشنهاداتی است که به شورای مدرسه ارائه شده تا بسته به شرایط درباره آنها تصمیم گیری کند.

جوانی از تشکیل هیات های نظارت برای بازرسی مدارس خبر داد و گفت: ما شرایط را آماده کرده ایم و اگر نیاز به پشتیبانی یا دخالتی در مدارس وجود داشته باشد، همکاران ما در بخش بهداشت آماده همکاری با مدارس هستند، اینجا والدین هستند که آیا اعتماد و اطمینان می کنند یا به دلایلی که خودشان صلاح می دانند، حاضر به فرستادن دانش آموز به مدرسه نمی شوند و برای این دسته از دانش آموزان نیز آموزش های آنلاین و آفلاین را در نظر گرفته ایم.

رعایت حال مادران شاغل

وی با استناد به بخشنامه فرستاده شده از سوی وزارت آموزش و پرورش، زمان برگزاری کلاس های مجازی را بعد از ظهرهای اعلام کرد و توضیح داد: این تصمیم برای رعایت حال مادران شاغل بوده به ویژه در دوره ابتدایی به دلیل حساسیت این دوره، باید برای آموزش دانش آموزان پایه های پایین تر، والدین نیز کنار کودکان قرار بگیرند به همین دلیل بعد از ظهرها به آموزش آنلاین آنها اختصاص دارد.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان یکی دیگر از دلایل برگزاری کلاس های ابتدایی در بعد از ظهر را اقتضائات پهنای باند دانست و گفت: بر اساس این تقسیم بندی، دانش آموزان ابتدایی در بعد از ظهرها از فضای آموزش مجازی استفاده می کنند.

باید شرایط هر مدرسه را در نظر بگیریم

وی در واکنش به انتقادات خانواده ها از نبود تصمیم گیری یکسان برای همه مدارس و برخورد سلیقه ای مدیران برای برگزاری کلاس های حضوری نیز یادآور شد: سیاست گذاری کلی، تفاوت چندانی ندارد اما باید شرایط هر مدرسه و مقتضیات اقلیمی و جمعیتی مناطق و مدارس را نیز در نظر بگیریم، ممکن است یک مدرسه با ۱۰ تا ۱۵  نفر بتواند یک گروه را تشکیل دهد اما مدرسه دیگری، کلاس های کوچکی داشته باشد و کلاس ها کم جمعیت تر برگزار شود، اما در اصل رعایت شیوه نامه های بهداشتی، گروه بندی و زمان ۳۵ دقیقه ای کلاس ها، تفاوتی وجود ندارد.

 جوانی برگزاری کلاس حضوری برای دانش آموزان با نیازهای ویژه یا کلاس های رفع اشکال را اجتناب ناپذیر دانست و گفت: در بخشنامه سراسری آموزش و پرورش، سیاست گذاری کلی را انجام دادیم که حداکثر هر زنگ در دوره ابتدایی و متوسطه، ۳۵ دقیقه باشد، برای دوره ابتدایی کلاس های ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ای هم پیشنهاد کردیم اما مدیران مدارس نیز با مشکلات خاص خود روبرو هستند، مثلا معلم باید راه دوری برای رسیدن به مدرسه طی کند و اگر بخواهد فقط برای دو زنگ آموزشی سر کلاس برود، شرایط مناسبی برای معلم و دانش آموز ایجاد نمی شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.