• شنبه / ۵ مهر ۱۳۹۹ / ۰۹:۲۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99070502925
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

ایسنا گزارش می دهد

چانه های کمرنگ در اقتصاد

چانه های کمرنگ در اقتصاد

ایسنا/اصفهان بیشتر ایرانی ها با فرهنگ چانه زدن آشنایی کامل دارند و در برخی خرید و معاملات خود شاید برای یک بار هم که شده چانه زدن را تجربه کرده اند و به نوعی انگار نباید یک جنس و کالا را با همان قیمتی که فروشنده می گوید، بخرند.

به طور معمول در بیشتر بازارها، خریدار و فروشنده سعی می‌کنند شرایط معامله را تا حدی تعدیل کنند. بسیاری بر این باورند که فروشندگان تنها به دنبال سود حداکثری خود هستند، بنابراین در ابتدا قیمتی غیرمنصفانه را عنوان می کنند در این شرایط خریدار با چانه زنی، سعی می کند شرایط معامله را به سمت خود پیش ببرد و در نهایت فروشنده و خریدار با قیمتی بینا بین راضی به معامله می شوند.

البته از گذشته تا به امروز چانه زدن در خرید برخی کالاها و اجناس و معاملات رایج بوده و به طور معمول مردم در خرید مایحتاج ضروری خود همچون خورد و خوراکشان هیچ گاه چانه نمی زنند، اما در برخی کالاها همچون لوازم خانگی، لباس، پارچه، کیف، کفش، معاملات خرید و فروش خودرو و مسکن و ... اقدام به چانه زنی می کنند. اگرچه این روزها مردم معتقدند که دیگر همچون گذشته نمی توانند چانه بزنند و فروشندگان زیربار نمی روند و می گویند اگر شما امروز نخرید فردا با قیمت بیشتری می توانم بفروشم.

خانم جوانی در این باره به ایسنا می گوید: اهل چانه زدن نیستم و فروشنده در زمان خرید هر قیمتی بگوید، پرداخت می کنم، البته بعضا پیش آمده در زمان خرید خود فروشنده قیمت را گرد و کمتر می کند.

خانم دیگری می گوید: البته امروز در بیشتر مغازه ها زده شده «قیمت ها مقطوع» یا «چانه بی چانه». پیش از این امکان تخفیف گرفتن وجود داشت، اما امروز فروشندگان تاکید می کنند اگر جنس را با قیمت پایین بدهند، بعدا ناچارند با قیمت بالاتری آن را خریداری کنند و این به ضرر آنها خواهد شد.

مرد جوانی هم به ایسنا در خصوص تجربه هایش از تخفیف گرفتن در هنگام خرید به ایسنا، می گوید: بیشتر زمانی که به شهر دیگری می روم با توجه به آشنایی نسبت به اینکه همواره به مسافران قیمت ها را بالاتر می گویند، در زمان خرید از فروشنده تخفیف می گیرم.

او توضیح می دهد: البته جالب است فروشندگان در زمان خرید با قسم و آیه، همواره می گویند که اگر تخفیف دهند، سودی عایدشان نمی شود، اما من تا جایی که امکان داشته باشد در خریدهایم به خصوص کیف و کفش و لباس، چانه می زنم.

جوان دیگری می گوید: به خصوص طی دو سال گذشته فضای بازار بسیار تغییر کرده و قیمت ها به نوعی لحظه ای تغییر می کند و فروشندگان کمتر حاضر به تخفیف دادن می شوند، مثلا قبلا در زمان خرید لوازم خانگی به خصوص اگر برای جهیزیه بود، امکان چانه زدن و حتی پرداخت قسطی وجود داشت، اما امروز هیچ فروشنده ای حاضر نیست، تخفیف دهد.

وی از تجربه اخیر خرید خود می گوید: در زمان خرید، اگر احساس کنم فروشنده قیمت را بالا می گوید شروع به چانه زدن می کنم، به عنوان مثال چندی پیش برای خرید شلوار که فروشنده قیمت آن را ۲۸۰ هزار تومان اعلام کرده بود، شروع به چانه زدن کردم و گفتم این قیمت با این جنس برابری نمی کند که فورا ۶۰ هزار تومان از قیمت آن کم کرد، با این وجود حاضر به خرید نشدم چون مشخص بود قیمت را واقعی نگفته که حاضر به تخفیف بالایی است و در نهایت چند روز بعد شلوار را با همان کیفیت از مغازه ای دیگر با قیمت ۱۰۰ هزار تومان خریدم.

او تاکید می کند: متاسفانه هر چه اجناس گران تر و گرانی ها در بازار بیشتر می شود میزان تخفیف ها کمتر و کمتر و به نوعی حذف می شود.

خانم دیگری به ایسنا، می گوید: اگرچه از قدیم مواد خوراکی و مایحتاج اصلی هیچ وقت شامل تخفیف نمی شد، اما در بازار هم امکان خرید نسیه وجود داشت و هم اینکه بقیه اجناس را با تخفیف خریداری می کردیم.

او توضیح می دهد: در زمان خرید اهل چانه زدن هستم و زمانی که احساس کنم جنسی را فروشنده گران می دهد و قصد خرید داشته باشم تاجایی که امکان داشته باشد، تخفیف می گیرم.

او تصریح می کند: پیش تر امکان چانه زدن با فروشندگان بر سر قیمت ها وجود داشت، اما امروز به نوعی قبول نمی کنند و تنها شاید در خرید لباس، پارچه، کیف و کفش امکان تخفیف گرفتن آن هم به صورت اندک وجود دارد و فروشندگان تاکید می کنند که قیمت ها مقطوع است.

خانم میانسالی در این باره به ایسنا، می گوید: متاسفانه با وجودی که اطمینان دارم فروشنده جنس را گران می دهد و او هم حتی حاضر به تخفیف دادن جزئی نیست و بالا رفتن نرخ دلار را بهانه قیمت ها می کند.

او می گوید: بعضا پیش آمده یک لباس با همان جنس و کیفیت مشابه و تنها با طرح متفاوت قیمت های متفاوتی دارد در این شرایط اصرار به تخفیف گرفتن می کنم. طی دو سال گذشته بیشتر تخفیفی که گرفتم ۲۰۰ هزار تومان و مربوط به پارچه چادری بود.

اما استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان در این باره به ایسنا، می گوید: چانه زدن در هنگام خرید نشان از این است که قیمت ها در بازار واقعی نیست و به عبارتی اقتصاد ناسالم است و مصرف کننده برای رسیدن به قیمت واقعی، در این فضا اقدام به تخفیف گرفتن می کند.

کمیل طیبی می افزاید: البته در اقتصادهای سالم، فروشندگان با تغییرات فصلی، به جهت اینکه متحمل هزینه های نگهداری در انبار نشوند، اقدام به حراج می کنند که این از مقوله تخفیف و چانه زنی متفاوت است.

او توضیح می دهد: زمانی که مصرف کننده اقدام به تخفیف کند، نشان از اقتصادی ناسالم و واقعی نبودن قیمت ها در بازار است، اما اگر حراج و پیشنهادی از سوی فروشنده عنوان شود، بیشتر به جهت رفاه بیشتر و تغییر شرایط فروش است.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان تصریح کرد: چانه زنی در زمان خرید نشان دهنده قیمت های کاذب در بازار است و با توجه به انحصار قیمت ها، مصرف کننده به این یقین می رسد که قیمت ها واقعی نیست.

او تاکید می کند: هر چه اقتصاد کنترلی و دست انحصار در آن قوی تر باشد، چانه زدن در زمان خرید از سوی مشتریان بیشتر می شود.

طیبی تصریح می کند: محدود شدن منابع درآمدی مردم در شرایط کنونی اقتصاد موجب شده تا اولویت آنها برای خرید کالاهای غیرضروری کمتر شود و بیشتر به سمت خرید مواد خوراکی و کالاهای ضروری بروند و به نوعی خرید کالاهای دیگر را به تعویق می اندازند.

او می گوید: در شرایط تشدید تحریم ها و شایعه افزایش قیمت ها، خرید کالاهای ضروری با توجه به بار روانی آن از سوی مردم بیشتر می شود که این موجب کمبود و افزایش قیمت ها می شود و در نهایت موجب اثر منفی در اقتصاد خواهد شد.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان در خصوص اینکه چرا میزان تخفیف ها از سوی فروشندگان کمتر شده، تصریح می کند: کم شدن میزان تخفیف ها از سوی فروشندگان به معنای واقعی شدن شرایط در اقتصاد نیست، بلکه بدان معناست که به دلیل بی ثباتی در اقتصاد، فروشندگان می داند اگر جنس خود را نفروشند، به عنوان دارایی می توانند در آینده با قیمتی بالاتر عرضه کنند و به نوعی اینگونه سود می کنند که این شرایط ناشی از کمبودها در اقتصاد کشور است و حتی با وجود رکود فعلی در بازار، فروشندگان حاضر به شکستن قیمت های خود نیستند.

او با اشاره به مثالی، گفت: پیش از این قیمت میوه در زمان صبح و عصر متفاوت بود و فروشندگان به دلیل خاصیت خراب شدن میوه در ساعات پایانی روز، قیمت ها را کمتر می کردند، اما امروز به دلیل شرایط تورم و همچنین دست قوی انحصار، حتی میوه فروشان نیز در زمان عصر و شب حاضر نیستند میوه را با قیمتی پایین عرضه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.