• شنبه / ۵ مهر ۱۳۹۹ / ۱۲:۲۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99070503217
  • خبرنگار : 71496

درخواست سازمان ملل از شبه‌نظامیان طرابلس برای توقف درگیری‌ها

درخواست سازمان ملل از شبه‌نظامیان طرابلس برای توقف درگیری‌ها

سازمان ملل با اشاره به اینکه درگیری‌ها در محله‌ای مسکونی در طرابلس لیبی، زندگی غیرنظامیان را در این شهر به خطر انداخته، از شبه‌نظامیان طرابلس خواست هر چه سریع‌تر به این درگیری‌ها پایان دهند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، هیات سازمان ملل با انتشار دو توییت اعلام کرد که با نگرانی بسیاری درگیری‌ها میان دو گروه مسلح با استفاده از سلاح سنگین در محله مسکونی تاجوراء واقع در طرابلس را که موجب وارد آمدن خساراتی به اموال شخصی شده و زندگی غیرنظامیان را در این شهر به خطر انداخته، دنبال می‌کند.

این هئت در ادامه توقف فوری اقدامات خصمانه را خواستار شد و بر اجرای تعهدات طرفین بر اساس قوانین بین‌المللی و انسانی تأکید کرد.

همچنین هیئت سازمان ملل توییت کرد: این درگیری‌های مسلحانه بار دیگر نیاز مبرم به اصلاح بخش امنیتی لیبی را ثابت کرد.

پیشتر برخی منابع مطبوعاتی فاش کردند که شبه‌نظامیان طرابلس وابسته به دولت وفاق ملی لیبی صبح جمعه در تاجوراء با استفاده از سلاح‌های سنگین و نیمه‌سنگین و تانک با یکدیگر درگیر شدند.

اتفاقات اخیر در طرابلس نشان می‌دهند که اختلاف‌نظرها میان گروه‌های مختلف دولت وفاق ملی و شبه‌نظامیان وابسته به آنها همانند آنچه چند هفته قبل میان فایز السراج، نخست وزیر این دولت و فتحی باشاغا، وزیر کشور آن رخ داد، ادامه دارد.

مذاکرات برای تعیین فرستاده جدید سازمان ملل به لیبی به جای غسان سلامة، فرستاده قبلی که ماه مارس به دلیل مشکلات جسمانی استعفا کرد، به بن بست رسیدند.

پیشتر آلمان نشست پشت درهای بسته شورای امنیت را برای رسیدن به توافقی بر سر فرستاده سازمان ملل به لیبی به جای سلامه خواستار شده بود.

اما کشورهای آفریقایی با انتصاب نیکولای ملادینوف، از بلغارستان که در حال حاضر هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه است، مخالفت کردند.

یکی از دیپلمات‌های کشورهای آفریقایی اظهار کرد: ما با کسی مخالف نیستیم، می‌خواهیم یک آفریقایی در این پست قرار بگیرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل پیشتر حنا تیتة، وزیر خارجه سابق غنا را به عنوان فرستاده سازمان ملل به لیبی پیشنهاد داده بود اما آمریکا با این شخص مخالفت و تاکید کرد که این منصب باید جامع ماموریت فرستاده سیاسی و رئیس هیئت سازمان ملل باشد.

آلمان از روسیه و چین خواست اجازه دهند گزارشی موقت درباره موارد نقض تحریم تسلیحاتی لیبی شامل اتهاماتی علیه شبه‌نظامیان در ارتباط با مسکو، به سازمان ملل ارائه شود.

سفیر آلمان در سازمان ملل گفت: باید اسامی کسانی که تحریم تسلیحاتی را به صورتی آشکار نقض می‌کنند، اعلام شده و آنها مسؤول دانسته و رسوا شوند.

آلمان برگزاری نشستی عالی رتبه در سازمان ملل در تاریخ پنجم اکتبر را برای بررسی پرونده لیبی خواستار شد.

به گفته برخی دیپلمات‌ها، این نشست به توافق بر سر انتشار گزارش موقت منجر نشد و روسیه و چین بار دیگر مخالفت خود را با این مساله اعلام کردند.

به گفته یکی از این دیپلمات‌ها که نخواست نامش فاش شود، مسکو نیز از کارشناسانی که این گزارش را تهیه کرده بودند، انتقاد کرد.

یک دیپلمات دیگر نیز گفت، روسیه و چین بر منع انتشار گزارش موقت بدون آوردن دلیلی برای این موضعگیری‌شان پافشاری کردند.

در این گزارش آمده است، گروه نظامی واگنر روسیه که گزارش‌هایی دال بر ارتباط آن با کرملین نیز وجود دارد، به نقض ممنوعیت تسلیحاتی لیبی ادامه می‌دهد.

همچنین در این گزارش تاکید شده که نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی به رهبری خلیفه حفتر و نیز دولت فایز السراج (دولت وفاق ملی لیبی) حمایتی روبه‌فزونی از دیگر کشورها و طرف‌های موثر دریافت می‌کنند و همین مساله خطر کشیده شدن درگیری‌ها به یک درگیری بین‌المللی مسلحانه را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha