• دوشنبه / ۷ مهر ۱۳۹۹ / ۱۰:۱۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99070704855
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

وقتی هوا در همه نقاط کره زمین یکسان می‌شود

وقتی هوا در همه نقاط کره زمین یکسان می‌شود

ایسنا/اصفهان یک مدرس و پژوهشگر نجوم با بیان اینکه در اوایل مهر، خورشید در نقطه اعتدال پاییزی قرار می گیرد، گفت: در این زمان همه نقاط کره زمین شرایط آب و هوایی معتدل و طول روز و شب برابر می شود.

عمران مرادی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه خورشید در چهار نقطه در سال تعیین کننده وضعیت فصل‌ها خواهد بود، اظهار کرد: نخستین نقطه لحظه تحویل سال است که خورشید در نقطه اعتدال بهاری قرار می‌گیرد. از این تاریخ تا ۳۱ خرداد، رفته رفته ارتفاع خورشید در آسمان افزایش یافته و در آخرین روز خرداد در نقطه انقلاب تابستانی یعنی در بالاترین ارتفاع خود در آسمان جای می‌گیرد.

وی افزود: از این تاریخ به بعد، ارتفاع خورشید به تدریج کاسته می‌شود و در روز اول مهر ماه در نقطه اعتدال پاییزی قرار می‌گیرد. در این وضعیت، رفته رفته دمای هوا کم می‌شود تا شب یلدا که انقلاب زمستانی آغاز شود.

این مدرس و پژوهشگر نجوم در توضیح نقطه اعتدال پاییزی گفت: اعتدال پاییزی در اوایل مهرماه رخ می دهد و در این زمان یعنی همه جای کره زمین طول شب و روز برابر و شرایط آب و هوایی همه جا معتدل می شود، به این معنی که هوا در همه کره زمین نه سرد است و نه گرم.

مرادی ادامه داد: در حالی که ما در نیمکره شمالی زمین اعتدال پاییزی را تجربه می کنیم، در نیمکره جنوبی اعتدال بهاری است و به دلیل اینکه نیمکره شمالی از فصل گرم به سرما وارد می شود، هوا قدری خنک است و در نیمکره جنوبی نیز هوا از سرما به گرما می رود، در این قسمت زمین نیز هوا کمی خنک است.

وی با تاکید براینکه تنها زمانی که اعتدال پاییزی رخ می دهد، دمای هوا در همه جای زمین یکسان است، تصریح کرد: اعتدال پاییزی به لحظه‌ای گفته می‌شود که خورشید از صفحه استوای زمین می‌گذرد و به سمت جنوب آسمان می‌رود.

این مدرس نجوم ادامه داد: خورشید بعد از عبور از اعتدال پاییزی، به سمت پایین‌ترین نقطه دایره البروج و انقلاب زمستانی حرکت می کند. در طول این حرکت به تدریج طول روز در نیمکره شمالی کم و طول شب زیاد می‌شود. این اتفاق در نیمکره جنوبی برعکس خواهد بود.

مرادی در خصوص تفاوت موجود در دو نیمکره زمین گفت: دلیل این تفاوت موقعیت زمین به دور خورشید و زاویه کج بودن محور زمین است که به آن میلی محوری زمین گفته می شود و حدود ۲۳.۵ درجه است .

به گفته وی از تیر ماه خورشید در نیمکره شمالی خورشید به سمت جنوب تمایل پیدا می کند و از ما دور می شود. در این زمان دیگر خورشید در وسط آسمان نیست و این روند تا آخر پاییز ادامه دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha