• دوشنبه / ۷ مهر ۱۳۹۹ / ۱۲:۰۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99070705050
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

جزئیاتی دربارۀ مرمت «تقدیس» تناولی

جزئیاتی دربارۀ مرمت «تقدیس» تناولی

ایسنا/اصفهان صبح چهاردهم بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸، خبر سرقت بخش میانی «تقدیس» پرویز تناولی؛ تندیسی  که از سال ۱۳۸۰ در جوار ساختمان مرکزی شهرداری اصفهان جا خوش کرده بود، رسانه‌ای شد و طولی نکشید که خبر رسید، سارقان شناسایی‌ شده‌اند و بخش به سرقت رفته نیز پیدا شده است.

خردادماه سال جاری و پس از اعلام حکم دادگاه کیفری که بر اساس آن، سه متهم ردیف اول، ردیف دوم و ردیف سوم این پرونده به ترتیب به تحمل پنج، سه و دو سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شدند، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان اعلام کرد به‌محض معرفی فردی که مورد تائید پرویز تناولی، خالق اثر باشد، عملیات مرمت تقدیس زیر نظر آن نماینده آغاز خواهد شد.

حسن مؤذنی اکنون به ایسنا می‌گوید: بخشی از نماد تقدیس، اثر استاد پرویز تناولی که در بهمن سال گذشته شبانه از محل نصب خود به سرقت رفت، پس از کشف از سارقان نیازمند مرمت بود و در ماه‌های اخیر مکاتبات اداری مربوط به مرمت این نماد و هماهنگی و نظر هنرمند اثر و نماینده وی انجام‌شده که مرمت آن به‌زودی آغاز خواهد شد.

او در پاسخ به این سؤال که آیا برای نصب این اثر در موزه هنرهای معاصر اصفهان تصمیمی اتخاذشده یا خیر؟ توضیح می‌دهد: این اثر به‌عنوان یک نماد شهری خریداری و در شهر نصب‌شده است و نظر هنرمند سازنده آن هم نصب اثر در میدان امام حسین(ع) اصفهان بوده است.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان تصریح می‌کند: دیگر آثار استاد تناولی نیز به‌ صورت نمادهای شهری در اماکنی مانند پارک لاله تهران، تئاتر شهر و محوطه کاخ سعدآباد نصب‌شده است.

مؤذنی می‌افزاید: تلاش بر این است که با افتتاح چهرۀ جدید میدان امام حسین(ع)، عملیات مرمت نماد تقدیس نیز به پایان رسیده و این اثر در محل قبلی خود نصب شود.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان دربارۀ علت برداشته شدن سردیس صائب از آرامگاه این شاعر نیز می‌گوید: سردیس صائب که اثر ایرج‌ محمدی است و در اواخر دهه ۷۰ ساخته و در محل آرامگاه این شاعر نصب‌شده بود، به‌منظور مرمت اثر و تقویت پایه‌ها از محل خود به کارگاه منتقل‌شده است و پس از انجام عملیات پتینه کاری و مرمت مجدداً در محل خود نصب می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha