• دوشنبه / ۷ مهر ۱۳۹۹ / ۱۳:۴۶
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 99070705216
  • خبرنگار : 50046

ابریشم تنها کالای مبادله شده در جاده ابریشم بود؟

ابریشم تنها کالای مبادله شده در جاده ابریشم بود؟

ایسنا/خراسان شمالی یکی از پروژهشگران باستان شناسی خراسان شمالی علت نامگذاری جاده ابریشم با این عنوان را تشریح کرد.

دکتر علی اکبر وحدتی در گفت و گو با ایسنا، گفت: در واقع جاده ابریشم مسیری بوده که همیشه آن کالاهای مختلف مبادله و بسیاری از ایده ها، تکنولوژی، مذهب، اندیشه و افراد بزرگ جابجا شده اند، بنابراین نباید تصور شود که فقط در این مسیر کالا مبادله می شد.

وی با اشاره به اینکه یکی از کالاهایی که در مسیر جاده ابریشم یعنی از چین تا به کشورهای اروپایی که از ایران می گذشت ابریشم بوده است، اظهارکرد: در واقع در قرن 18 یک محقق آلمانی با نام فردریش ریخت خوفن برای اولین بار نام راه ابریشم را بر روی این مسیر استفاده کرد.

وحدتی افزود: و از آنجاییکه از آن زمان در ادبیات علمی این راه با این نام از طریق این محقق وارد شد، همه از آن با عنوان راه ابریشم یاد می کردند.

وی ادامه داد: شاید در دوره صفوی بیشترین کالایی که در این مسیر جابجا می شد ابریشم بوده که از چین و با عبور از کشور ایران به کشورهای اروپایی منتقل می شد.

این پژوهشگر باستان شناسی تاکیدکرد: در واقع این مسیر از هزاره چهارم پیش از میلاد(عصر مفرغ) یعنی دوره ای که شهرنشینی شکل گرفته وجود داشته است و در حقیقت با شکل گیری شهرها شبکه های ارتباطی و مبادلاتی نیز گسترده می شد که یکی از راه های ارتباطی همین مسیر بوده است.

وی تصریح کرد: در این مسیر فقط ابریشم نبوده که جابجا می شد و ممکن بوده که در هر دوره ای کالاهایی دیگری نیز جابجا شده است به عنوان مثال در یک دوره ای جابجایی کانسار یا نمک و یا لاجورد و ... در این مسیر خیلی پررونق بوده است .

وی بیان کرد: بنابراین ممکن بوده در هر دوره ای این مسیر یک نامی داشته است اما به دلیل اینکه توسط محقق مذکور در ادبیات علمی آورده شده دیگر از قرن 18 به نام راه ابریشم از آن یاد می شود.

وحدتی گفت: اگر جستجویی انجام شود قبل از قرن 18 هیچ نامی از این مسیر با عنوان راه ابریشم یاد نشده است.

وی توضیح داد: بخشی از این راه که در خراسان شمالی قرار دارد با نام جرجان(گنبد کاووس) به نیشابور معروف است که این دو نقطه را به یکدیگر متصل می کرده است.

وی خاطرنشان کرد: حتی در دوره ای تعدادی از حکمرانان غرب ایران برای اینکه بتوانند لاین مسیر را تحت سیطره خود قرار دهند و سطح حکمرانی خود را بیشتر کنند به فکر ایجاد راه های دیگری همچون راه آبی افتادند که در برهه ای از زمان راه آبی ابریشم نیز شکل گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.