• سه‌شنبه / ۸ مهر ۱۳۹۹ / ۱۲:۲۸
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 99070805968
  • خبرنگار : 30054

تخت جمشید؛ نمادی از شکوه و عظمت ایران

تخت جمشید؛ نمادی از شکوه و عظمت ایران

پرسِپولیس که ایرانیان باستان به آن پارسه می‌گفتند و اکنون با نام تخت جمشید شناخته می‌شود، پایتخت باستانی پادشاهان هخامنشی در ایران است که در قسمت شمالی شهرستان مرودشت، ۵۰ کیلومتری شمال شرقی شیراز و در استان فارس قرار دارد.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام فلای تودی، بدون شک تخت جمشید یکی از شگفتی‌های معماری جهان است که بیش از هر بنایی شکوه و عظمت ایران را در دوران باستان به تصویر می‌کشد و سالانه مسافران زیادی از سراسر جهان میزبان این نماد با شکوه در شهر شیراز ایران هستند.

این پایتخت قدرتمند هخامنشی حدود ۵۱۸ سال قبل از میلاد توسط داریوش اول ساخته شد و به مدت ۲۰۰ سال محل فرمانروایی پادشاهان قدرتمند این سلسه بود. اهمیت این سازه باستانی نه تنها در ایران بلکه در جهان تا حدی است که در سال ۱۹۷۹ به ثبت میراث جهانی یونسکو رسید و همواره یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی شیراز و ایران، هم برای گردشگران ایرانی و هم خارجی محسوب می‌شود.

پرتردد مسیر پروازی به شیراز، پرواز تهران شیراز است.

به طور تقریبی فاصله هوایی تهران تا شیراز ۶۶۶ کیلومتر است.

مدت زمان پرواز تهران شیراز و بالعکس به طور متوسط ۱ ساعت و ۲۰ دقیقه است.

پروازهای تهران به شیراز همه روزه انجام می‌شود.

تخت جمشید حدودا ۶۰ کیلومتر از مرکز شیراز فاصله دارد.

درباره تخت جمشید

تخت جمشید در محوطه وسیعی قرار دارد و از سمت شرق به کوه رحمت منتهی می‌شود. در سه گوشه دیگر تخت جمشید، دیوارهای عظیمی کشیده شده که باعث اختلاف ۱۲ متری آن از سطح زمین می‌شود. در قسمت غربی تخت جمشید دو ردیف پله با شکوه به صورت قرینه تعبیه شده و در حقیقت این ۱۱۱ پله سنگی محل ورود به این مجموعه ارزشمند هستند. هنگامی که به محوطه عظیم تخت جمشید قدم می‌گذارید با ویرانه‌های بر جای مانده از بناهای عظیمی رو به رو می‌شوید که در ترکیبات همگی آن‌ها از سنگ خاکستری تیره استفاده شده و سطح آن‌ها با سنگ‌های مرمرین مانندِ کوه مجاور جلا داده شده اند.

نکته جالب در مورد ساخت بناهای تخت جمشید استفاده از بلوک‌های بزرگی است که به دقت تمام برش داده شده‌اند و بدون استفاده از هیچ گونه مصالحی روی هم قرار گرفته‌اند. همین امر باعث شده تا این مجموعه ارزشمند در طول سالیان متمادی همچنان پابرجا باقی بماند.

نکته قابل توجه دیگر در مورد تخت جمشید، وجود ۱۳ ستون عظیم کاخ آپادانا متعلق به داریوش اول و دو ستون بر سر دروازه ملل است که همچنان استوار و محکم برجای مانده‌اند.

در سال ۱۹۹۳، ظروف طلا و نقره به سه خط فارسی باستان، ایلامی و بابلی در کنار ستون‌های تالار کاخ آپادانا کشف شد. همچنین کتیبه‌های به دست آمده که بر روی آن‌ها درباره داریوش اول، خشایارشا و اردشیر سوم نوشته شده، نشان می‌دهد که هر یک از کاخ‌های تخت جمشید منسوب به پادشاهی بوده است. روی قدیمی‌ترین کتیبه کشف شده از این مجموعه دعای مشهور داریوش برای مردم ایران نوشته شده است: « پروردگار این کشور را از گزند دشمن، قحطی و دروغ حفظ نماید.»

از مهم‌ترین کاخ‌های تخت جمشید می‌توان به کاخ آپادانا، کاخ تچر، کاخ هدیش، کاخ ملکه، کاخ صدستون، کاخ شورا، و ساختمان خزانه شاهنشاهی اشاره کرد.

در انتهای پرسپولیس و بالای صفه آن، سه مقبره به چشم می‌خورد که یکی از آن‌ها ناقص و دو مقبره دیگر، منتسب به اردشیر دوم و سوم هستند.

سرانجام تخت جمشید

اما تخت جمشید، این مجموعه ارزشمند که آیینه تمام نمای شکوه و عظمت ایران در دوران ایران باستان است، سرانجام در سال ۳۳۰ پیش از میلاد به دست اسکندر مقدونی سردار یونانی به آتش کشیده شد و بخش عظیمی از کتاب‌ها و فرهنگ هخامنشی در اثر حریق نابود شد و تنها ویرانه ای از این مجموعه عظیم برجای ماند.

نقش رستم

در فاصله ۱۳ کیلومتری شمال شرقی تخت جمشید و در مقابل رودخانه سیوند، دیواری سنگی و عمود بر زمین به چشم می‌خورد که روی آن چهار آرامگاه مشابه و در ارتفاع قابل توجهی از زمین قرار گرفته‌اند. این مکان به نقش رستم مشهور است و یادمان‌هایی را از دوران ایلامیان، هخامنشیان و ساسانیان در خود جای داده است. چهار آرامگاهی که در سینه کوه رحمت حفر شده‌اند، متعلق به داریوش بزرگ، خشایارشا، اردشیر یکم و داریوش دوم هستند.

در ابتدا نام این مجموعه دو گنبدان و یا سه گنبدان بوده که احتمالا بعدها به دلیل نقشی که رستم در افسانه‌های ایران داشته و ارتباطی که مردم ایران بین شخصیت رستم با سنگ نگاره‌های شاهان ساسانی برقرار کرده‌اند، این نام را برای آن برگزیده‌اند.

در قسمت پایینی مقبره‌ها، بنایی مکعبی شکل به چشم می‌خورد که با نام کعبه زرتشت شهرت دارد. ارتفاع این بنا ۷ متر است. هدف از ساخت کعبه زرتشت دقیقا مشخص نیست و در مورد آن نظرات مختلفی وجود دارد.

چطور می‌توان به تخت جمشید استان فارس سفر کرد؟

فلای تودی بهترین انتخاب برای خرید بلیط هواپیما شیراز است. خرید بلیط با بهترین قیمت و برنامه پروازی کامل و بلیط های چارتر و سیستمی با بهترین ایرلاین‌ها همه روزه در سایت فلای تودی به صورت آنلاین قابل مشاهده و رزرو است. همچنین با استفاده از گزینه تقویم قیمتی و سیستم اطلاع از تغییر قیمت می‌توانید برنامه سفر را برای بهترین تاریخ تنظیم نموده و از خریدی با پایین ترین قیمت لذت ببرید.

پشتیبانی ۲۴ ساعته با شماره تماس ۰۲۱۴۲۴۰۵۰۰۰ و کنسلی آنلاین پرواز و ارائه ارزانترین قیمت بلیط هواپیما از دیگر مزایای خرید از فلای تودی است.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha