علی یارمحمدیان در مجمع عمومی این انجمن که با حضور رئیس سازمان توسعه تجارت کشور برگزار شد، به میزان اشتغالزایی صنعت نمایشگاهی در سراسر کشور اشاره کرد و افزود: بر اساس بررسیها و برآوردهای صورت گرفته، هماکنون یکهزار و ۷۰۰ نفر اشتغال مستقیم و بیش از ۲۸۰ هزار فرصت شغلی غیرمستقیم توسط صنعت نمایشگاهی در کشور ایجاد شده که حجم بسیاری از این فرصتهای شغلی پس از شیوع کرونا از بین رفته و فعالان این حوزه به مرز بیکاری و ورشکستگی رسیدهاند.
وی همچنین با تاکید بر اینکه کرونا صنعت نمایشگاهی را به شدت تحت تاثیر قرار داده و سبب تعطیلی رویدادهای نمایشگاهی شده است، افزود: شیوع کرونا در کنار ایجاد تحریمهای بیسابقه شرایط بسیار نابسامانی را برای اقتصاد و متعاقب آن صنعت نمایشگاهی ایجاد کرده و موجب بروز زیانهای بسیار سنگین برای فعالان این صنعت شده است.
رئیس انجمن نمایشگاههای بینالمللی ایران با بیان اینکه صنعت نمایشگاهی، نخستین صنعتی بود که پس از شیوع کرونا تعطیل شد و آخرین کسب و کاری بود که محدودیتهای آن برای فعالیت مجدد برداشته شد، اظهار کرد: این رخداد سبب شد فعالان حوزه نمایشگاهی شرایط بسیار سخت و دشواری را متحمل شوند و بخش زیادی از فرصتهای شغلی ایجاد شده را از دست دهند؛ براساس برآوردهای صورت گرفته، صنعت نمایشگاهی کشور در پی شیوع بیماری کرونا بیش از ۱۲۵۰ میلیارد ریال زیان مالی متحمل شده است.
به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی انجمن نمایشگاههای بینالمللی ایران، به گفته یارمحمدیان، در سال ۹۸ بیش از ۵۰۰ عنوان نمایشگاهی در کشور برگزار شده، اما پس از شیوع کرونا و تا پایان شش ماهه نخست سال جاری، فقط ۳۰ عنوان نمایشگاهی برگزار شده است.
یارمحمدیان با تاکید بر اینکه شرکتهای نمایشگاهی کشور تمام تلاش خود را برای رعایت سختگیرانه پروتکلهای بهداشتی در برگزاری رویدادهای نمایشگاهی به کار گرفتهاند، تصریح کرد: ناظران بهداشتی وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی استانهای کشور، پروتکلهای اعمال شده در برپایی رویدادهای نمایشگاهی را تایید کردهاند، اما متاسفانه شاهد آن هستیم که در پاساژها، مراکز خرید و بازارها، پروتکلهای بهداشتی رعایت نمیشود.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران نیز در این نشست با تاکید بر نقش تاثیرگذار صنعت نمایشگاهی بر اقتصاد کشور، گفت: از زمانی که برگزاری رویدادهای نمایشگاهی به دلیل شیوع کرونا متوقف شده، رونق کسبوکارها و بازارها نیز از میان رفته است.
حمید زادبوم خواستار نقشآفرینی بیشتر شرکتهای نمایشگاهی استانی در برنامهریزیهای اقتصادی استانها شد و افزود: به روسای سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانهای کشور تکلیف خواهم کرد تا جایگاه ویژهای برای برنامهریزی و سیاست گذاری نقشه راه اقتصادی به شرکتهای نمایشگاهی اختصاص دهند.
وی ادامه داد: سازمان توسعه تجارت آماده است شرایط برگزاری نمایشگاههای تخصصی و نیمه تخصصی با رعایت کامل استانداردها و پروتکلهای بهداشتی را فراهم آورد تا بیش از این شاهد بروز زیان برای صنعت نمایشگاهی کشور نباشیم.
انتهای پیام
نظرات