• سه‌شنبه / ۸ مهر ۱۳۹۹ / ۱۴:۲۶
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 99070806162
  • خبرنگار : 71610

۲۰ سال از شهادت محمد الدوره، نماد مقاومت فلسطین می‌گذرد/ صحنه‌ای که از ذهن‌ها پاک نمی‌شود

۲۰ سال از شهادت محمد الدوره، نماد مقاومت فلسطین می‌گذرد/ صحنه‌ای که از ذهن‌ها پاک نمی‌شود

سی‌ام سپتامبر امسال برابر است با بیستمین سالروز شهادت محمد الدوره، نوجوان ۱۲ ساله فلسطینی توسط نظامیان رژیم صهیونیستی، اما با وجود گذشت ۲۰ سال صحنه شهادت مظلومانه نماد انتفاضه دوم و مقاومت فلسطین همچنان در ذهن جهانیان زنده مانده است.

به گزارش ایسنا، ۲۰ سال پیش در سی‌ام سپتامبر ارتش رژیم صهیونیستی به طرز وحشیانه‌ای و مقابل چشمان جهانیان «محمد الدوره»، کودک فلسطینی را در آغوش پدرش به شهادت رساند.

 محمد الدوره به همراه پدرش به خرید می‌رفت که توسط نظامیان اسرائیلی هدف شلیک گلوله قرار گرفت. تصاویر قتل وی بارها و بارها از شبکه‌های مختلف تلویزیونی سراسر دنیا پخش شد. صحنه کشته شدن محمد نماد بی‌پناهی مردم فلسطین در برابر نظامی‌گری اسرائیل است.

در این رویداد تلخ جمال الدوره و محمد پسر وی در پشت مانعی بتنی پنهان شده‌ بودند تا از تیراندازی نیروهای رژیم اشغالگر در امان بمانند. فریادهای جمال برای اینکه سربازان اسرائیلی وی و پسرش را هدف قرار ندهند تنها با گلوله‌های صهیونیست‌ها پاسخ داده می‌شد.

در این حادثه که توسط "طلال ابو رحمان"، خبرنگار شبکه فرانس ۲ تصویربرداری شده بود جلال به شدت زخمی شده اما پسر ۱۲ ساله وی به خیل انبوه شهیدان فلسطینی پیوست.

محمد الدوره ۲۲ نوامبر ۱۹۸۸ در اردوگاه "البریج" در نوار غزه متولد شد. او در خانواده‌ای بزرگ شد که ریشه آن به شهر "الرمله" باز می‌گردد که در سال ۱۹۴۸ توسط رژیم صهیونیستی اشغال و از آنجا اخراج شد.

جمال پدر محمد نجار بود و مادرش "أمل" زنی خانه‌دار بود که برای تربیت فرزندانش در شرایط دشوار فلسطین با درد و رنج زیادی مواجه بود.

نماد انتفاضه دوم فلسطین تا کلاس پنجم دبستان درس خواند و مدرسه‌اش به دلیل اعتراض در روز شهادتش بسته شد.

انتفاضه دوم فلسطین یا انتفاضه الاقصی، روز ۲۸ سپتامبر سال ۲۰۰۰ میلادی و با هتک حرمت آریل شارون، نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی آغاز شد و تا فوریه سال ۲۰۰۵ میلادی پس از توافق آتش بس که در نشست شرم الشیخ با حضور محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و شارون تصویب شد، ادامه یافت.

این انتفاضه که پنج سال طول کشید، باعث به شهادت رسیدن ۴۴۱۲ فلسطینی و ۵۰ هزار مجروح شد و در طرف مقابل نیز ۱۰۶۹ صهیونیست به هلاکت رسیده و ۴۵۰۰ تن دیگر زخمی شدند و ۵۰ تانک صهیونیستی نیز نابود شد.

شهادت دردناک محمد الدوره توسط نظامیان رژیم صهیونیستی در ۳۰ سپتامبر ۲۰۰۰ و در دومین روز از انتفاضه دوم فلسطین روی داد و صحنه آن با گذشت ۲۰ سال همچنان در ذهن فلسطینی‌ها، عرب‌ها و مسلمانان جهان زنده است.

سالروز شهادت محمد الدوره به روز همدردی و همبستگی با کودکان و نوجوانان فلسطینی نامگذاری شد و این نوجوان ۱۲ ساله به عنوان نماد انتفاضه دوم فلسطین مطرح گشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۷-۰۸ ۱۵:۵۶

ادم قلبش از دیدن این صحنه بدرد میاد خداوند این قوم الظالمین رو از روی زمین پاک کنه . اون حیونایی هم که شعار نه غزه نه لبنان سر میدادند هم دنباله روی همین قوم الظالمین هستند

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۶ ۰۲:۱۶

خدا لعنتشون کنه چقدر بیرحم

avatar
۱۴۰۲-۰۷-۱۹ ۲۰:۱۶

انگار دیروز بود الان اسرائیل در حال نابودیه تا الان حالم انقدر خوب نبوده