• چهارشنبه / ۹ مهر ۱۳۹۹ / ۰۸:۱۰
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 99070906546
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

کسادی بازار، بیکاری خاتم‌کاران شیخ‌شبانی را رقم زد

کسادی بازار، بیکاری خاتم‌کاران شیخ‌شبانی را رقم زد

ایسنا/چهارمحال و بختیاری شیوع کرونا مشکلات فعالان حوزه صنایع‌دستی را دوچندان کرده است و اگر فکری به حال وضعیت کارگاه‌های تولید خاتم در روستای شیخ‌شبان نشود، قطعا جبران این خسارت در آینده دشوارتر می‌شود.

به گزارش ایسنا، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیاری در شهرها و روستاهای کشور برای تولید محصولات مختلف اعم از صنایع‌دستی، خوراکی و ... وجود دارد، توجه به این ظرفیت‌ها می‌تواند مشکل اشتغال را در بسیاری از مناطق کشور مرتفع کند، اما بسیاری از فعالان این عرصه با گمنامی و باوجود مشکلات فراوان در حال فعالیت هستند.

روستای شیخ‌شبان یکی از روستاهای نمونه ایثارگری در چهارمحال و بختیاری است و مردم این روستا علاوه بر کشاورزی و دامپروری در بحث تولید خاتم‌ نیز دستی بر آتش دارند، این روستا هم‌اکنون به عنوان قطب تولید خاتم در کشور شناخته می‌شود، خاتم تولید شده در این روستا بازارهای کشور مشتریان خاص خود را دارد اما عمده تولید خاتم این روستا به استان اصفهان ارسال می‌شود.

هنر خاتم کاری از جمله هنرهایی است که تاکنون هیچ کشوری نتوانسته است رقیب تولیدی آن شود و کاملًا به عنوان هنر منحصر به فرد ایرانی هنوز خودنمایی‌ می‌کند.

شیوع کرونا مشکلات فعالان حوزه صنایع‌دستی را دوچندان کرده است و اگر فکری به حال وضعیت کارگاه‌های تولید خاتم در روستای شیخ‌شبان نشود، قطعا جبران این خسارت در آینده دشوارتر می‌شود، خاتم تنها راه درآمد برخی از مردم این روستا است و بسیاری از تولیدکنندگان با مشکلات جدی مواجه شده‌اند.

آینده بازار صنایع‌دستی از جمله خاتم نامعلوم است

سیدمحمد هاشمی یکی از خاتم‌کاران روستای شیخ‌شبان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه از حدود ۲۵ سال قبل در این رشته فعالیت دارم، اظهار کرد: حدود ۴ نفر نیز در کارگاه خاتم‌کاری من مشغول به فعالیت بودند، در طول این مدت با مشکلاتی مواجه بودیم، اما پس از شیوع کرونا تقریبا دچار رکود ۱۰۰ درصدی شدیم.

وی ادامه داد: سفارشات خاتم را قبل از آغاز سال نو به فروشندگان خاتم در استان‌ مجاور تحویل دادیم، اما متاسفانه شیوع کرونا و تعطیلی بازار و گردشگری موجب شد این محصولات به‌فروش نرسد و چک‌های خریداران نیز وصول نشد.

هاشمی با بیان اینکه آینده بازار صنایع‌دستی از جمله خاتم نامعلوم است، گفت: سعی کردم با سرمایه خود کارگاه را سرپا نگه دارم، اما در این شرایط تقریبا کار کردن به صرفه نیست و به بن‌بست رسیده‌ایم.

این خاتم‌کار شیخ‌شبانی در خصوص بازاریابی اینترنتی برای فروش محصول خاتم، بیان کرد: یک شرکت در گذشته این کار را انجام می‌داد و بسیار موفق بود، اما بنا به دلایلی از فعالیت آن جلوگیری شد، باتوجه به اینکه خاتم در سه مرحله مواداولیه، چیدمان و برش تکمیلی انجام می‌شود، فروش در گام آخر قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه اجناس تقلبی خاتم در بازار موجب به وجود آمدن بی‌اعتمادی در بین خریداران شده است، گفت: خریداران ترجیح می‌دهند حضوری خرید کنند تا از نزدیک از کیفیت خاتم تولیدی اطمینان حاصل کنند، بنابراین رغبتی برای فروش اینترنتی وجود ندارد.

هاشمی در خصوص تسهیلات کرونا برای مشاغل آسیب‌دیده، یادآور شد: هر کارگاه تولید خاتم ماهیانه به ۵۰ میلیون تومان مواداولیه نیاز دارد و تسهیلات ۱۲ میلیون تومانی پاسخگوی نیاز خاتم‌کاران نیست، باید مشکل فروش این محصول در بازار مرتفع شود تا بتوان به تولید ادامه داد.

این خاتم‌کار شیخ‌شبانی در پایان توضیح داد: مجموعا ۱۰۰ نفر در روستای شیخ‌شبان در بحث تولید خاتم فعالیت می‌کنند که کرونا موجب کسادی کارگاه‌های تولید خاتم در این روستا شده است.

راه‌اندازی خوشه خاتم در چهارمحال و بختیاری

مهراد رئیسی معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه رکود گریبانگیر تمام بخش‌های گردشگری و صنایع‌دستی در پی شیوع کرونا است، اظهار کرد: برای جبران خسارت و حمایت از فعالان حوزه صنایع‌دستی تسهیلات کرونایی، بخشودگی مالیات و حذف دیرکرد اقساط بانک در نظر گرفته شد.

وی با اشاره به برنامه‌های اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری برای حمایت از خاتم‌کاران شیخ‌شبان، عنوان کرد: مقرر شد خوشه خاتم با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی به منظور بازاریابی، فروش محصول، تجمیع کارگاه‌های خرد در آن منطقه راه‌اندازی شود، این کار به صورت مرحله به مرحله برای ایجاد رونق و نوآوری در این محصول در حال انجام است.

رئیسی با بیان اینکه در تلاش هستیم روستای شیخ‌شبان را در بحث خاتم، به ثبت ملی برسانیم، عنوان کرد: تا به نتیجه رسیدن این موضوع فروش اینترنتی محصول در دستور کار است، زیرا در شرایط کرونا امکان برپایی نمایشگاه چه در سطح ملی و چه سطح استانی وجود ندارد.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در بازارچه صنایع‌دستی میدان قدس چند غرفه برای عرضه محصول خاتم در نظر گرفته شد، اما خاتم‌کاران استقبال چندانی از این غرفه‌ها نداشتند.

وی در خصوص بحث آموزش خاتم به علاقه‌مندان، یادآور شد: معمولا اعتبارات آموزشی در حوزه صنایع‌دستی محدود است، در صورت تخصیص اعتبار بحث آموزش این موضوع پیگیری می‌شود، در گذشته کمک‌های بلاعوض برای بحث آموزش به تعاونی خاتم در شیخ‌شبان اختصاص یافت و این کار در حال پیگیری است.

رئیسی با بیان اینکه در حال حاضر ۸۰ کارگاه خانگی و مجتمع تولید خاتم در شیخ‌شبان وجود دارد، گفت: حدود ۱۲۰ نفر در این کارگاه‌ها مشغول به‌کار هستند، اگر خوشه خاتم در چهارمحال و بختیاری به نتیجه برسد می‌توان برای حدود ۲۵۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha