• چهارشنبه / ۹ مهر ۱۳۹۹ / ۰۹:۲۷
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 99070906624
  • خبرنگار : 50165

کاهش ۹ درصدی بارش‌ها در زنجان

کاهش ۹ درصدی بارش‌ها در زنجان

ایسنا/زنجان مدیرعامل شرکت آب ‌منطقه‌ای زنجان گفت: در سال آبی ۹۸ - ۹۹ بارش‌ها ۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

اسماعیل افشاری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: وضعیت بارندگی تا ۳۱ شهریورماه سال آبی ۹۹ - ۹۸ حدود ۳۷۶ میلی‌متر است که نسبت به مدت مشابه سال قبل که حدود ۴۱۵ میلی‌متر بود، حدود ۹ درصد کاهش داشته ولی در دراز مدت حدود ۲۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی افزود: تعداد چاه‌های غیرمجاز پرشده در استان ۳۸۶۰ حلقه ادر سال گذشته از ۳۵۰حلقه چاه فاقد پروانه تعداد ۱۸۰ حلقـه پـر و مسلوب‌المنفعه شد که حدود ۹ میلیون مترمکعب آب در سفره‌های آب‌زیرزمینی صرفه‌جویی شد و امسال نیز مطابق برنامه تا پایان شهریورماه، ۶۳ حلقـه با حجم ذخیره و صرفه‌جویی حدود ۲ میلیون مترمکعب، پر و مسلوب‌المنفعـه شده است.

این مسئول با بیان اینکه در سال گذشته نصب ۱۵۰ دستگاه کنتور حجمی و هوشمند بر روی چاه‌ها پیش‌بینی شده بود، ادامه داد: شرکت آب منطقه‌ای زنجان توانست ۳۰۹ دستگاه کنتور را نصب کند و امسال نیز با وجود برنامه نصب ۸۳ دستگاه کنتور حجمی و هوشمند، تا پایان شهریورماه، به تعداد ۱۱۶ دستگاه کنتور هوشمند بر روی چاه‌های مجاز نصب شده است.

افشاری با اشاره به اینکه هم‌اکنون هفت دشت آبی در استان زنجان وجود دارد که وضعیت ۵ دشت منفی است، تصریح کرد: ۸۵ درصد آب استان زنجان، از حوضه آبریز رودخانه قزل‌اوزن و ۱۵ درصد آن از حوضه آبریز مرکزی و قم است که از رودخانه قزل‌اوزن در شهرستان‌های ماه‌نشان و طارم تخصیص جدیدی انجام نمی‌شود و تخصیص‌های فعلی نیز در حوزه کشاورزی و صنعت است.

مدیرعامل شرکت آب ‌منطقه‌ای زنجان، با بیان اینکه شاهد کاهش ذخایر آبی در استان زنجان هستیم، خاطرنشان کرد: افت ۷۱ سانتی‌متری سطح آب زیرزمینی به‌صورت متوسط در استان زنجان مشاهده می‌شود که در سال‌های اخیر با توجه به بارندگی‌ها، توقف افت اتفاق افتاده و وضعیت بیلان‌ها تغییر کرده ولی هنوز سطح آب‌های زیرزمینی پایین است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha