• جمعه / ۱۱ مهر ۱۳۹۹ / ۱۵:۳۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99071108169
  • خبرنگار : 71129

واتیکان: حق داریم مسیر خود را در قبال چین داشته باشیم

واتیکان: حق داریم مسیر خود را در قبال چین داشته باشیم

مرد شماره دو واتیکان پس از مذاکره با وزیر خارجه آمریکا گفت که مواضع دو طرف در مورد چین فاصله زیادی دارند و قاطعانه بر حق واتیکان برای دستیابی به توافق با پکن که توسط وزیر امور خارجه ایالات متحده مورد انتقاد قرار گرفت، تأکید کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا با کاردینال پیترو پارولین، وزیر خارجه و اسقف اعظم پال گالاگر، وزیر ارتباط با کشورها در وزارت خارجه واتیکان در سفرش به رم دیدار کرد که با خشم واتیکان درباره انتقاد عمومی پامپئو از توافق واتیکان با پکن درباره انتصاب اسقف‌ها همراه بود.

پارولین، مرد شماره دو پس از پاپ در سلسله مراتب واتیکان به خبرنگاران گفت: نظرات واتیکان و آمریکا درباره چین هنوز فاصله زیادی دارند و حتی این نشست این نظرات را به یکدیگر نزدیک نکرد.

پامپئو در یکسری توئیت‌ها و مقاله‌ای در سپتامبر واتیکان را متهم کرد که اگر توافقی را با چین درباره انتصاب اسقف‌ها در این کشور تجدید کند، اقتدار اخلاقی خود را در معرض خطر قرار می‌دهد؛ اظهاراتی که باعث بحران محدود دیپلماتیک شد.

مقام‌های واتیکان گفته‌اند که پامپئو تلاش می‌کند تا کلیسای کاتولیک را با انتقاد از روابط با چین در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا دخیل کند اما پامپئو این مساله را رد کرد.

پارولین گفت: پامپئو دلایلش را برای بیان چنین اظهاراتی توضیح داد و ما نیز دلایلمان را عنوان کردیم که چرا تمایل داریم در این مسیر که خودمان انتخابش کردیم، به جلو پیش برویم. واتیکان حق انتخابش رو به جلو را تصدیق می‌کند.

توافق دو ساله واتیکان با پکن به معنای آن است که این پاپ است که درباره انتصاب اسقف‌های چینی حرف آخر را می‌زند. پارولین همچنین گفت، زمانیکه این توافق در ماه جاری میلادی منقضی شود، واتیکان را آن تمدید می‌کند.

مقام‌های واتیکان می‌گویند که این توافق کامل نیست اما پس از چند دهه گفتگو با پکن برقرار می‌شود که طی آن کاتولیک‌های چینی وفادار به پاپ مجبور شده‌اند به زندگی مخفیانه روی بیاورند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha