• شنبه / ۱۲ مهر ۱۳۹۹ / ۰۹:۰۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99071208375
  • خبرنگار : 50406

بهبود درک مطلب با ساده‌سازی تصاویر کتاب‌ها

بهبود درک مطلب با ساده‌سازی تصاویر کتاب‌ها

ایسنا/خراسان رضوی خواندن دروازه‌ یادگیری است، با این‌وجود یک‌سوم دانش‌آموزان دبستانی در ایالات‌متحده در سطح پایه، توانایی خواندن ندارند.

به گزارش ساینس دیلی، محققان دانشگاه کارنگی ملون ایالات متحده (Carnegie Mellon University) در حال بررسی این موضوع هستند که طراحی موارد مربوط به مهارت خواندن چگونه بر رشد سواد خواندن و نوشتن تاثیر می‌گذارد. آنان دریافتند که یک صفحه بیش‌ازحد شلوغ و دارای تصاویر اضافی می‌تواند توجه خواننده را از متن بگیرد و در نتیجه درک مطلب کمتری از آن ایجاد شود.

آنا فیشر، دانشیار روانشناسی و محقق ارشد این مقاله اظهار کرد: یادگیری خواندن برای بسیاری از کودکان کار سختی است.

طراحی معمول کتاب برای خوانندگان ابتدایی اغلب شامل تصاویر جذاب و پررنگ به‌منظور کمک به تعریف شخصیت‌ها و فضای داستان، زمینه‌سازی برای متن و ایجاد انگیزه در خوانندگان جوان است. کاسوندرا انگ، داوطلب دکترا در بخش روانشناسی CMU و  محقق دیگر این مقاله به همراه فیشر فرض را بر این قراردادند که تصاویر اضافی ممکن است خواننده را از متن دور کرده و تمرکز لازم برای درک داستان را مختل کند.

محققان در نظر داشتند هم‌زمان که یادگیرندگان جوان در مهارت خواندن تسلط پیدا می‌کنند به درکی از چگونگی حمایت از خوانندگان جوان و بهبود تجربه آنان برسند.

در این مطالعه، از ۶۰ دانش‌آموز کلاس اول و دوم از منطقه پیتسبورگ بزرگ خواسته شد که از روی کتاب موجود در بازار که برای تمرین خواندن در این گروه سنی طراحی‌شده است، بخوانند. نیمی از کتاب شامل طرح منتشرشده و نیمی دیگر با حذف تصاویر اضافی، ساده‌شده بود. هر کودک از روی همان کتاب می‌خواند.

این گروه با استفاده از یک ردیاب چشم قابل‌حمل تعداد دفعاتی را که کودک نگاه خود را از متن به تصاویر روی صفحه تغییر می‌داد، کنترل می‌کرد. محققان برای توسعه نسخه ساده کتاب، از گروهی از بزرگسالان درخواست کردند تا به شناسایی تصاویر مرتبط با متن بپردازند. به‌منظور تمایز، تصاویر اضافی به‌عنوان تصاویر سرگرم‌کننده اما غیرضروری برای درک داستان تعریف شدند. برای نسخه ساده، محققان تصاویری را که ۹۰ درصد از شرکت‌کنندگان بزرگسال موافقت کردند که جزو تصاویر مرتبط است نگه داشتند و تمام تصاویر دیگر را حذف کردند.

درحالی‌که مدت‌زمانی که هر کودک در یک صفحه می‌گذارند مشابه بود، محققان دریافتند که تقریبا همه کودکانی که نسخه ساده را می‌خوانند در مقایسه با نسخه اولیه کمتر نگاهشان را از متن می‌گرفتند و درک بهتری از متن داشتند، به‌ویژه، کودکانی که مستعد گرفتن نگاهشان از متن هستند بیشترین بهره را از نسخه ساده کتاب می‌برند.

انگ بیان کرد: در طول سال‌های دبستان، کودکان در دوره انتقالی قرار دارند که از آنان بسیار انتظار می‌رود به‌طور مستقل مطالعه کنند، این توقع درنتیجه شرایط در خانه ماندن بیشتر هم می‌شود، زیرا کودکان از فناوری با راهنمایی غیرحضوری معلمان بهره می‌برند.

وی ادامه داد: این هیجان‌انگیز است، زیرا ما می‌توانیم مطالبی را که در تئوری‌های یادگیری پایه‌ریزی شده‌اند را طراحی کنیم و می‌تواند برای کودکان بسیار مفید باشد و تجربیات آنان را با فناوری غنی کند.

فیشر یکی از محدودیت‌های این مطالعه را ارزیابی خواندن فقط با استفاده از یک کتاب بیان کرد. به گفته وی، این یافته‌ها بر روش‌های بهبود طراحی مواد آموزشی، به‌ویژه برای خوانندگان ابتدایی تاکید می‌کند. به‌سادگی با محدود کردن تصاویر اضافی، کودکان می‌توانند تمرکز راحت‌تری داشته و درک بهتری از خواندن داشته باشند.

وی ادامه داد: این راه‌حلی جادویی نیست و همه چالش‌های یادگیری خواندن را حل نمی‌کند، اما اگر بتوانیم گام‌هایی برداریم تاکمی خواندن را آسان کنیم و برخی از موانع را کاهش دهیم، می‌توانیم به کودکان کمک کنیم با متن درگیر شوند و از این فعالیت لذت ببرند.

نتایج این مطالعه در شماره ماه سپتامبر مجله npj Science of Learning موجود است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.