• شنبه / ۱۲ مهر ۱۳۹۹ / ۱۳:۱۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99071208736
  • خبرنگار : 50081

فرصت‌ها و مزیت‌های یادگیری الکترونیکی را بشناسید 

فرصت‌ها و مزیت‌های یادگیری الکترونیکی را بشناسید 

ایسنا/خراسان رضوی استادیار گروه مدیریت آموزشی و توسعه منابع انسانی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در یادگیری الکترونیکی به جای آموزش بر یادگیری و نقش محوری دانشجویان تاکید می‌شود و این یادگیری می‌تواند مزیت‌هایی ایجاد کند که در کنار آن محدودیت‌هایی را نیز به همراه دارد.

دکتر داود قرونه در برنامه اینستاگرامی گروه مطالعات و برنامه‌ریزی دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص فرصت‌ها و چالش‌های یادگیری الکترونیکی در دانشگاه ایرانی،‌ اظهار کرد: کرونا باعث شد که ما برای یادگیری، از فضای الکترونیکی استفاده کنیم که این امر در کشورهای دیگر سابقه طولانی دارد و در کشور ما تا قبل از این بیماری، کمتر از آن استفاده می‌شد. با شیوع کرونا یادگیری الکترونیکی، فرصت‌ها و مزیت‌هایی را به وجود آورد که توسط متولیان امر آموزش صورت گرفت.

وی با بیان اینکه «یادگیری الکترونیکی الزاماتی دارد که یکی از آن‌ها، زیرساخت‌ها و اینترنت است که باید به خوبی فراهم باشد»، افزود: یادگیری الکترونیکی انواع مختلف دارد که هر کدام از آن‌ها روش خاص خود را برای یادگیری دارد. در این نوع آموزش مسأله‌ای که اتفاق می‌افتد، به جای آموزش بر یادگیری و نقش محوری دانشجویان تاکید می‌شود و این یادگیری می‌تواند مزیت‌هایی ایجاد کند که در کنار آن محدودیت‌هایی را نیز به همراه دارد.

این استادیار گروه مدیریت آموزشی و توسعه منابع انسانی دانشگاه فردوسی، تصریح کرد: از جمله مزیت‌هایی که یادگیری الکترونیکی دارد و همه به آن علاقه‌مند هستند، بستر مکانی است که افراد در فضاهای مختلف و به راحتی، یادگیری الکترونیکی را می‌گذرانند. بنابراین وقتی گفته می‌شود یادگیری الکترونیکی، به معنای خود تنظیم است بدین معنا که ما مخاطب رشد یافته‌ای داشته باشیم که از مهارت‌های خود تنظیمی برخوردار باشد.

وی اضافه کرد: به تعبیر دیگر اگر ما دانشجویی داریم که به روش‌های سنتی عادت کرده، فردی تحت عنوان استاد یا معلم باید بالای سر فرد باشد که چه کارهایی انجام دهد و طبیعتا این‌گونه افراد نمی‌توانند در یادگیری الکترنیکی خوب عمل کنند. در اینجا سوالی به ذهن می‌رسد که برای خود تنظیمی چه مهارت‌هایی باید داشته باشیم و در پاسخ باید گفت، یک فرد بالغ و رشدیافته‌ای که بدون کنترل فرد دیگری خود را تنظیم کند. در واقع آموزش‌ها و یادگیری‌ها را بدون کنترل دیگری مدیریت کند. 

قرونه عنوان کرد: این موضوع را در مقابل فردی قرار دهید که نیازمند دیگری است و باید برای فرد برنامه آموزشی تدوین شود، انگیزه بیرونی مانند نمره دادن، حضور و غیاب و تشویق‌هایی وجود داشته باشد تا فرد ملزم شود درس خود را بخواند و باید یادآور شد که این فرد خود تنظیم نیست و در آن شکل نگرفته است. یادگیری الکترونیکی فرصت‌هایی را برای فرد ایجاد می‌کند تا یادگیری خود را ارتقا دهد. منابع و فرصت‌ها را به نحو مطلوبی استفاده کند و خود کنترل و خود تنظیمی را به وجود آورد.   

وی بیان کرد: این آموزش‌ها نسبت به روش‌های سنتی، فرصت‌های جذاب‌تری را برای مخاطبان ایجاد می‌کند، البته اگر به نحو مطلوبی طراحی شود، می‌تواند برای مخاطبان جذابیت داشته باشد و در این نوع آموزش‌ها و یادگیری‌ها منابع در اختیار دانشجو قرار می‌گیرد و خود نیز استفاده می‌کند. ما باید بتوانیم از این مزیت‌های یادگیری الکترونیکی بهره ببریم و لاجرم وارد این فضا شدیم و باید برای خود مزیت‌ها و فرصت‌هایی را طراحی و اجرا کنیم. 

استادیار گروه مدیریت آموزشی و توسعه منابع انسانی دانشگاه مشهد، خاطرنشان کرد: یادگیری الکترونیکی، افراد را متناسب با عصر دانش بار می‌آورد و طبیعتا این نوع آموزش زندگی ما را در برگرفته و اگر آموزش‌های ما مبتنی بر فناوری باشد طبیعتا این آمادگی افزایش پیدا می‌کند. این نوع از آموزش برای اینکه افراد را سطحی بار بیاورد، راه‌های بیرونی را برداشته و این قابلیت را دارد که افراد را به آن سمت عادت دهد. 

قرونه اظهار کرد: یکی از مزیت‌هایی که کلاس‌های سنتی از آن برخوردار هستند، زمینه‌های تعاملاتی را برای ارتباط ایجاد می‌کنند که افراد مطالب قابل فهم را بهتر متوجه شوند و ممکن است در آموزش الکترونیکی کمتر شاهد این موضوع باشیم. بنابراین کم شدن تعاملات انسانی این امر را ایجاد می‌کند که یادگیری‌ها کمتر شود. 

انتهای پیام
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha