• یکشنبه / ۱۳ مهر ۱۳۹۹ / ۱۲:۰۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99071309553
  • خبرنگار : 71605

/به روز رسانی شد/

کالدونیای جدید به استقلال از فرانسه رای منفی داد

کالدونیای جدید به استقلال از فرانسه رای منفی داد

نتایج نهایی از رفراندوم استقلال در کالدونیای جدید نشان می‌دهد، بیش از ۵۳ درصد از رای‌دهندگان در این مجمع‌الجزایر امروز (یکشنبه) علیه استقلال از فرانسه رای دادند و تمایل دارند تا حاکمیت فرانسه با گذشته حدود ۱۷۰ سال از استعمار آن همچنان ادامه یابد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، رأی‌دهندگان در کالدونیای جدید، مجمع‌الجزایر فرانسه در اقیانوس آرام جنوبی، امروز به پای صندوق‌های رای رفتند تا در رفراندومی که نقطه عطفی در تلاش سه دهه استعمارزدایی به شمار می‌آید، شرکت کرده و تصمیم بگیرند آیا به استقلال از فرانسه رأی دهند یا خیر.

شمارش آرا از تمام مراکز اخذ رای نشان می‌دهد، کمپین "خیر" با کسب ۵۳.۲۶ درصد آرا پیروز شد. نتایج اولیه هم از پیشتازی این کمپین حکایت داشت و با رسیدن آرای بیشتر از نومه‌آ، پایتخت کالدونیای جدید، این پیشتازی بزرگتر شد و به پیروزی رسید چون آن منطقه طرفدار فرانسه است. چنانچه رای "خیر" تایید شود، این دومین تلاش ناکام حامیان استقلال‌طلبی برای کسب استقلال کامل طی دو سال گذشته محسوب می‌شود.

براساس گزارش دیلی‌ میل، بیش از ۱۸۰ هزار رأی‌دهنده دعوت‌ شده بودند تا به این سؤال پاسخ دهند که "آیا می‌خواهید کالدونیای جدید حاکمیت کامل به دست آورد و مستقل شود؟"

مراکز رأی‌گیری از ۸ صبح به وقت محلی باز شدند و به مدت ۱۰ ساعت دایر بودند. در صورتی که رأی‌دهندگان استقلال را انتخاب می‌کردند، یک دوره گذار فوراً آغاز می‌شد تا مجمع‌الجزایر بتواند برای وضعیت آتی خود آماده شود. حال "کالدونیای جدید" یک قلمروی فرانسوی باقی خواهد ماند.

دو سال پیش، ۵۶.۴ درصد رأی‌دهندگانی که در یک رفراندوم مشابه شرکت کردند، به جای حمایت از استقلال، به حفظ روابط با پاریس رأی دادند.

هر دوی این رفراندوم‌ها، گام‌های نهایی فرآیندی هستند که سی سال پیش بعد از سال‌ها خشونت آغاز شد و فعالان "کاناک" طرفدار استقلال را علیه کسانی که مایل به پیوند با فرانسه بودند، قرار داد.

تعداد ساکنان این مجمع‌الجزایر حالا ۲۷۰ هزار تن است، شامل کاناک‌های بومی که خود زمانی از سیاست‌های سخت‌گیرانه جدایی‌سازی رنج می‌بردند و فرزندان استعمارگران اروپایی.

کالدونیای جدید در سال ۱۸۵۳ تحت فرمانروایی امپراتور ناپلئون سوم- برادرزاده و وارث ناپلئون- جزوی از فرانسه شد و دهه‌ها به عنوان یک مستعمره و محلی برای زندان مورد استفاده قرار گرفت. این مجمع‌الجزایر بعد از جنگ جهانی دوم به یک قلمروی خارجی تبدیل و در سال ۱۹۵۷ نیز به تمامی کاناک‌ها تابعیت فرانسوی اعطا شد. تحت قانون استعماری فرانسه، کاناک‌ها با سیاست‌های جدایی‌سازی سخت‌گیرانه و تبعیض گسترده روبه‌رو شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha