• دوشنبه / ۱۴ مهر ۱۳۹۹ / ۱۵:۴۷
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 99071410734
  • خبرنگار : 71516

سنگ‌اندازی‌های چهار کشور عربی در مسیر اجرای آشتی فتح و حماس

سنگ‌اندازی‌های چهار کشور عربی در مسیر اجرای آشتی فتح و حماس

روزنامه الاخبار لبنان فاش کرد، چهار کشور عربی در مسیر اجرای توافق‌های اخیر حماس و فتح که در جریان مذاکرات در استانبول حاصل شد، سنگ‌اندازی می‌کنند.

به گزارش ایسنا، روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی با عنوان "محور عادی‌سازی با توافق‌های استانبول مقابله می‌کند.. نه به آشتی فلسطین"، نوشت: این تحرکات برای برهم زدن توافق‌های صورت گرفته میان فتح و حماس در استانبول و از جانب مصر، اردن، عربستان و امارات انجام می‌شود. این فشارها باعث تأخیر تشکیلات خودگردان فلسطین در اجرای توافق‌ها و تأخیر در نشست دوم دبیرکل‌های گروه‌های فلسطینی شده است.

این روزنامه نوشت: مخالفت کشورهای عربی با توافق‌هایی که در ترکیه امضا شد، باعث به تأخیر افتادن دستور محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای برگزاری انتخابات شد به ویژه اینکه برخی اعتراضات به شکل هشدار بوده است. این چهار کشور هشدار داده‌اند که حماس عباس را به آغوش ترکیه و قطر می‌کشاند.

الاخبار نوشت: فشارهای مصر و اردن و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس موجب به تأخیر افتادن نشست دوم دبیرکل‌های گروه‌های فلسطینی شد که قرار بود سوم ماه میلادی جاری برگزار شود. قرار بود دستور برگزاری انتخابات طی این نشست صادر شود.

الاخبار به نقل از منابعی نوشت، به هیئت فتح که هفته گذشته به قاهره سفر کرد، ابلاغ شد که مصری‌ها از روش اعلام توافق در ترکیه راضی نیستند اما فتح تاکید کرد، توافق در کنسولگری فلسطین در استانبول بدون نظارت و میانجیگری ترکیه حاصل شد و فلسطینی‌ها از طریق دیدارهای دوجانبه به توافق رسیدند و پیشرفت بزرگی در پرونده آشتی کردند اما مصری‌هایی که با اجرای توافق و حتی انتخابات مخالفند از این توجیه خوششان نیامد.

در همین راستا، این روزنامه به نقل از منابعی در جنبش فتح نوشت، اردن از طریق شبکه‌های ارتباطی با عباس ناخرسندی خود را از توافق و امضای آن در ترکیه اعلام و تاکید کرده که از برگزاری انتخابات فلسطین به دلیل احتمال دستیابی حماس به پست‌های بیشتر حمایت نمی‌کند. همچنین پیچیدگی‌های دیگری نیز به ویژه در کرانه باختری و قدس و قصد رژیم صهیونیستی برای ممانعت از انتخابات وجود دارد و همین مسئله راه را به روی درگیری در کرانه باختری باز می‌کند.

این روزنامه همچنین به نقل از منابعی در جنبش حماس نوشت: یک پیام غیرمستقیم از سوی اردن درباره مخالفت با توافق آشتی به دست حماس رسیده است. این پیام از طریق فشار بر احلام التمیمی، اسیر آزاده فلسطینی برای ترک اردن و تحویل وی به آمریکا و اخراج همسرش نزار التمیمی به دست حماس رسیده است.

حماس نگران تأثیر این مسئله بر تصمیمات عباس است. حماس به عباس ابلاغ کرده که نگران تأخیر وی در اجرای توافق‌ها به ویژه اجازه دادن به مقاومت مردمی برای فعالیت در کرانه باختری، توقف پیگرد اعضای حماس و همچنین تاخیر در لغو تحریم‌های نوار غزه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha