• سه‌شنبه / ۱۵ مهر ۱۳۹۹ / ۱۵:۰۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99071511576
  • خبرنگار : 50356

افتتاح اولین مرکز فنی و حرفه‌ای روستایی در مشهد

افتتاح اولین مرکز فنی و حرفه‌ای روستایی در مشهد

ایسنا/خراسان رضوی اولین مرکز فنی و حرفه‌ای روستایی با آموزش پنج رشته از جمله آشپزی، حسابداری، کامپوتر، شیرینی‌پزی و قالی‌بافی در روستای شهرآباد بخش مرکزی مشهد افتتاح شد.

در ابتداء این مراسم افشین رحیمی گل‌خندان، مدیرکل سازمان فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی اظهار کرد:  امسال سال جهش تولید است، هیچ تولیدی جهش پیدا نمی‌کند مگر به واسطه وجود انسان‌های ماهر. در سالی که به نام جهش تولید نامگذاری شده باید به جهش اشتغال کمک کنیم. برای اینکه شعار سال را محقق نماییم، بهترین و کم‌هزینه‌ترین مسیر، تربیت نیروهای انسانی ماهر است.

وی افزود: یکی از این مراکز که برای رسیدن به این امر کمک می‌کند، مرکز فنی و حرفه‌ای روستایی است.  این مرکز در فاز اول قصد دارد در پنج رشته حسابداری، شیرینی‌پزی،کامپیوتر، قالی‌بافی و آشپزی، آموزش انجام دهد. در حال حاضر سایر مهارت‌ها را دنبال نمی‌کنیم، زیرا باید به نیاز بازار توجه کرد تا به آن حوزه‌ها  وارد شد. آموزش‌‎های مهارتی مبتی بر نیاز بازار است.

رحیمی گل‌خندان بیان کرد: اگر به این نتیجه برسیم که رشته‌ای زمینه شغلی ایجاد کرده و می‌تواند دیگران را مشغول به کار نماید، در این مرکز آموزش داده می‌شود. قبلا با حضور آقای رزم‌حسینی و معین‌های اقتصادی مشهد مبلغ ۷۰ میلیارد ریال برای حمایت از مهارت‌آموختگان حاشیه شهر مشهد از محل تسهیلات امداد با نرخ ۴ درصد مصوب شد.

مدیرکل سازمان فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی گفت: ویژگی اول این مرکز این بوده که اولین مرکز آموزش روستایی است. دومین ویژگی نیز فراهم بودن بستر آموزش، بازاریابی و فروش است. موضوع تولید با حمایت‌های پس از آموزش توسط معین‌های اقتصادی و یا با حمایت‌های مالی مشاغل خانگی ارائه خواهد شد.

وی ادامه داد: امیدوارم این مرکز بتواند در اقتصاد خانواده‌های روستایی و بخش تاثیرگذار باشد. ما متولی آموزش نیستیم، بنابراین اگر آموزشی انجام شود و نتیجه آن در جامعه دیده نشود، کارنامه موفقی نخواهد بود. اگر این مرکز اهدافی را که به دنبال آن هستیم محقق کند، الگوی مناسبی برای استان و یا هشت پهنه حاشیه شهر مشهد خواهد بود.

باید اشتغال در روستا را با آموزش در مراکز فنی و حرفه‌ای توسعه دهیم

در ادامه ابوطالب سرابیان، بخشدار مرکزی مشهد، عنوان کرد: توافق برای افتتاح اولین مرکز فنی و حرفه‌ای روستایی در بخش مرکزی مشهد، در سال گذشته بین فرمانداری و مرکز فنی و ‌حرفه‌ای شماره ۲ مشهد  انجام شد.

وی بیان کرد: امید است با همت فنی و حرفه‌ای و اختصاص اساتید زبردست و هنرمند بتوانیم اشتغال در روستا را با همین آموزش‌ها توسعه دهیم و به مردم روستا در جهت بهبود معیشت آنها کمک کنیم. با توجه به موقعیت اقتصادی بسیار سخت در کشور امروز ما شرمنده مردم ‌هستیم‌، بنابراین امیدواریم با همین قدم‌های کوچک کمکی به مردم بکنیم.

باید جذابیت زندگی روستایی را بالا ببریم تا روستاییان به جذابیت شهر کشیده نشوند

در بخش دیگری از این مراسم محمدرضا عباس‌زاده، معاون مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای خراسان رضوی، تصریح کرد: هدف ما به عنوان دولت این است که جذابیت زندگی روستایی را بالا ببریم تا روستاییان به جذابیت شهر کشیده نشوند. یکی از این جذابیت‌ها داشتن شغل مناسب است.

وی خاطرنشان کرد: روستا محل تولید و ایجاد ارزش است و باید روی این مسال کار شود. این مرکز، مکان ارزش‌آفرینی است. در مراکز فنی و حرفه‌ای، انسانی که مهارت ندارد، با آموزش به انسانی با ارزش اقتصادی تبدیل می‌شود و این ارزش‌آفرینی در حوزه اقتصادی است. از طرف دیگر آموزشگاه مکانی فرهنگی است و افرادی که وارد این مکان می‌شوند، خود به خود گفتمان‌های فرهنگی ایجاد می‌کنند.

در ادامه عباسعلی بادیانی، مدیرعامل شرکت تعاونی دهیاری‌های شرق بخش مرکزی مشهد، گفت: این مکان اولین مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای روستایی در بخش مرکزی مشهد بوده که ماحصل همکاری مدیریت مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شماره ۲ مشهد آقای مهندس ملکی و دهیاری شهرآباد است. تفاهم‌نامه ایجاد این مرکز در سال گذشته امضا شد و با پیگیری مستمر شرکت تعاونی دهیاری‌ها و دهیار شهرآباد آقای مهندس مهدی منصوری به نتیجه رسید.

وی اضافه کرد: امروز این مرکز در اختیار مردم روستاهای حاشیه شهر مشهد به خصوص دهستان کنویست است. شرکت تعاونی دهیاران نهادی متعلق به روستا بوده و با پول مردم روستاها تشکیل شده، بنابراین تمام تلاش ما در امر تسهیل‌گری است. ما تلاش می‌کنیم با همدلی ارکان حاکمیت و نمایندگان مجلس در ایجاد اشتغال وکارآفرینی کمک کنیم تا در رفع مشکلات معیشتی مردم روستا موفق باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha