• چهارشنبه / ۱۶ مهر ۱۳۹۹ / ۱۱:۴۳
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 99071612148
  • خبرنگار : 50024

ویران، تنها، فراموش شده؛

سر نخواستن کاخ ناصرالدین شاه دعواست!

سر نخواستن کاخ ناصرالدین شاه دعواست!

ایسنا/البرز کارشناس ارشد مرمت بناها و بافت‌های تاریخی گفت: کاخ ناصری به حال خود رها شده است.

عبدالمجید مقدسیان در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه طی سال‌های قبل برخی از زیرساخت‌ها مثل سرویس بهداشتی، آلاچیق و نمازخانه در محوطه کاخ ناصری توسط  مجموعه میراث فرهنگی البرز ایجاد شده، ادامه داد: بخش زیادی از مرمت کاخ ناصری باقی مانده و هنوز انجام نشده است.

وی با بیان اینکه کاخ ناصری به حال خود رها شده، ادامه داد: این مجموعه از سوی صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی وزات میراث فرهنگی  به بخش خصوصی واگذار شده بود و بهره بردار هم اقدامات کوچکی برای بهبود وضعیت این کاخ انجام داد ولی از ادامه مسیر انصراف داد.

وی توضیح داد: طی سه چهار سالی که کاخ در اختیار بخش خصوصی قرار داشت عملیات آوار برداری، پاکسازی و بوته کنی محوطه کاخ و احیای کانال‌ها و جوی‌های قدیمی آن صورت گرفت.

وی ادامه داد: البته طی این مدت دیوارهای فرسوده این کاخ هم تا حدی توسط بهره بردار ساماندهی شد.

نقشی که کمال الملک از روزهای آبادی قصر ناصری کشیده است
تصویر کاخ از دریچه دوربین آنتوآن سوروگین در روزهای آبادی کاخ ناصری

کارشناس ارشد مرمت بناها و بافت‌های تاریخی اضافه کرد: تعیین محدوده بر اساس سند ثبتی و فنس کشی  این کاخ نیز توسط  اداره کل میراث فرهنگی استان انجام شد.

وی اضافه کرد: اگر برای وضعیت حاضر کاخ ناصری به دنبال مقصر هستید باید بهره بردار بخش خصوصی را مورد بازخواست قرار دهید که چرا کاخی که قرار بود مرمت کند و فضای آن را به گونه‌ای تغییر دهد که آماده حضور گردشگران شود را رها کرده است.

مقدسیان گفت: بخش خصوصی تغییراتی جزئی برای بهبود وضعیت این کاخ انجام داد و وقتی فهمید ادامه راه از لحاظ مالی به صرفه نیست، این مجموعه را رها کرد و رفت.

 وی با بیان اینکه کل اقدامات صورت گرفته پنج درصد کاری که باید برای این کاخ انجام بشود هم نیست، توضیح داد: به دلیل اینکه محوطه و ساختمان کاخ ناصری بزرگ است و طی دهه‌های قبل آسیب زیادی دیده، مرمت آن به اعتبار زیادی نیاز دارد.

کارشناس ارشد مرمت بناها و بافت‌های تاریخی اظهار کرد: به دنبال یافتن سرمایه گذار دیگری هستیم تا اقدامات مرمت و بازسازی این مجموعه را از سر بگیرد.

کاخ ناصرالدین شاه در شهرستانک کرج
کاخ ناصرالدین شاه در شهرستانک کرج
کاخ ناصرالدین شاه در شهرستانک کرج

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha