• چهارشنبه / ۱۶ مهر ۱۳۹۹ / ۱۳:۰۱
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 99071612269
  • خبرنگار : 71589

سیزدهمین سری از ماهواره‌های استارلینک بالاخره پرتاب شدند

سیزدهمین سری از ماهواره‌های استارلینک بالاخره پرتاب شدند

پس از چند تاخیر به دلیل شرایط نامساعد جوی، ۶۰ ماهواره جدید از مجموعه ماهواره های اینترنتی پروژه "استارلینک"(Starlink) سوار بر موشک "فالکون ۹" که مأموریت "Demo-۲" را به ایستگاه فضایی بین‌المللی برد، پرتاب شدند و در مدار زمین قرار گرفتند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی ای، شرکت اسپیس ایکس(SpaceX) پس از چند بار به تعویق افتادن ناشی از شرایط بد آب و هوایی، در نهایت با موفقیت سیزدهمین ماموریت استارلینک را پرتاب کرد و ۶۰ ماهواره دیگر را به مدار زمین فرستاد.

این پرتاب چند روز پس از آن صورت گرفت که "ایلان ماسک" مدیر عامل اسپیس ایکس در توییتر خود اظهار داشت که این شرکت باید پیشرفت های زیادی کند تا سال آینده شانس تکمیل ۴۸ پرتاب را داشته باشد.

موشک دو مرحله ای "فالکون ۹" با محموله ۶۰ ماهواره استارلینک از سکوی پرتاب ۳۹A در مرکز فضایی کندی ناسا پرتاب شد و تقریباً ۹ دقیقه بعد، تقویت کننده مرحله اول موشک به زمین بازگشت و روی یک کشتی بدون سرنشین در اقیانوس اطلس فرود آمد.

این پرتاب هفدهمین مأموریت اسپیس ایکس در سال ۲۰۲۰ و ۹۴امین پرتاب موفقیت آمیز موشک "فالکون ۹" تا به امروز بود. اسپیس ایکس امسال در حال تجربه چند نقطه عطف در تاریخ خود است، چرا که برای اولین بار فضانورد به فضا فرستاد و تقویت کننده قابل استفاده مجدد موشک "فالکون ۹" را برای ششمین بار بازیابی و پرتاب کرده است.

پرتاب جدید پروژه استارلینک که در ابتدا قرار بود در ماه سپتامبر انجام شود، به دلیل شرایط آب و هوا چندین بار، از جمله دو بار در هفته گذشته به تعویق افتاد. آخرین تعویق ناشی از شرایط نامساعد جوی روز دوشنبه اتفاق افتاد و پس از آن اسپیس ایکس در توئیتر خود اعلام کرد که قصد دارد روز سه شنبه اقدام به این پرتاب کند.

موشکی که این ۶۰ ماهواره جدید را به ناوگان استارلینک در مدار زمین ملحق کرد، همان موشکی بود که برای فرستادن "داگ هارلی" و "باب بهنکن" دو فضانورد ناسا به ایستگاه فضایی بین المللی(ISS) در ماه مه به عنوان بخشی از اولین پرتاب سرنشین دار اسپیس ایکس انجام شد. اسپیس ایکس تاکنون سه بار این موشک قابل استفاده مجدد را پرتاب کرده و فرود آورده است.

اگرچه تأخیرها در انجام این مأموریت به دلیل شرایط آب و هوایی ایجاد شده بود، اما "ایلان ماسک" هفته گذشته در توییتر خود گفت باید پیشرفت های زیادی صورت بگیرد تا سال آینده شاهد ۴۸ پرتاب فضایی موفق باشیم.

یک پرتاب دیگر اسپیس ایکس که قرار است برای نیروی فضایی آمریکا انجام شود نیز به تعویق افتاده است. این مأموریت در حالی که دو ثانیه به پرتاب آن مانده بود، لغو شد. هنوز هیچ دلیلی برای لغو آن ذکر نشده است و هنوز تاریخ جدیدی برای راه اندازی مجدد آن اعلام نشده است.

شرکت اسپیس ایکس می گوید پرتاب امروز یک مأموریت کاملاً معمول برای اسپیس ایکس بود، زیرا این شرکت قصد دارد دهها پرتاب استارلینک دیگر را به مدار بفرستد؛ چیزی که جامعه نجوم را به دلیل مزاحمت این ماهواره ها برای رصدهای فضایی نگران کرده است.

اسپیس ایکس قصد دارد در نهایت هزاران ماهواره استارلینک را به منظور فراهم کردن پوشش سراسری اینترنت در کره زمین، حتی در نقاط دوردست و کور، در مدار قرار دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha