• پنجشنبه / ۱۷ مهر ۱۳۹۹ / ۰۱:۰۹
  • دسته‌بندی: گزارش
  • کد خبر: 99071712730
  • خبرنگار : 50257

ویدئو / قره‌باغ یا آرتساخ؟ پاسخ مقامات آذربایجان و ارمنستان به ایسنا

ویدئو / قره‌باغ یا آرتساخ؟ پاسخ مقامات آذربایجان و ارمنستان به ایسنا

درگیری‌های تازه در قره‌باغ میان آذربایجان و ارمنستان آغاز شده است؛ مناقشه‌ای که از حدود دو دهه پیش ادامه دارد. در کمتر از سه ماه این دومین‌بار است که درگیری‌ها آغاز می‌شود. جدال بر سر این منطقه کوهستانی که ساکنان آن اکثرا مسیحیان ارمنی هستند، دهه‌هاست بر مناسبات دو کشور و منطقه قفقاز سایه افکنده است. دولت آذربایجان تأکید دارد که این منطقه بر اساس پیشینه تاریخی باید زیر حاکمیت باکو قرار گیرد و ارمنستان می‌گوید ادعای مالکیت این منطقه را ندارد اما با تاکید بر تغییرات جمعیتی منطقه، آن را خودمختار می‌داند و از آن حمایت می‌کند. در این ویدئو دو مقام رسمی دو کشور درباره مواضع کشورهایشان پاسخ داده‌اند.

* توضیح : برای تهیه این ویدئو، با شرایط یکسان از وزارتخانه‌های امور خارجه دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان درخواست شد تا یکی از مقامات رسمی شامل دیپلمات‌ها یا دیگر مقام‌های دولتی از هر کشور، به پرسش‌های ایسنا در رابطه با دور تازه درگیری‌ها در منطقه قره‌باغ پاسخ دهند. پس از صحبت‌های مکتوب و شفاهی، انتخاب مشاور ارشد دفتر روابط عمومی نخست‌وزیر ارمنستان و سفیر آذربایجان در تهران، از سوی دولت‌های دو کشور انجام شد.

* در صورتی که برای پخش و مشاهده نسخه اصلی ویدئو با مشکل مواجه شدید، می‌توانید نسخه کم‌حجم‌تر را در ویدئوی زیر ببینید:

تصویربردار: عماد نعمتی، اسماعیل گلرخ، IPRC.AM / تدوینگر: عماد نعمتی / خبرنگار: سارا سبزی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۷-۱۷ ۰۱:۳۷

خسته نباشید. اینم شد یه بساط جدید واسه ایران

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۱۷ ۰۵:۱۳

سفیر آذربایجان (در واقع اران) نگفتند چرا کشور ایشان و ترکیه یک ملت با دو دولت هستند. آیا اشتراک زبانی آنها را یک ملت میکند؟ پس هندی ها و انگیسی ها هم یک ملتند! ایشان متوجه نیستند (که البته هستند) که کشاندن پای ترکیه در واقع تقویت پان ترکسیم و دردسر سازی برای ایران ها در آینده است. در چنان شرایطی شاید ایران باید با روسیه در مورد قراردادهای ترکمان چای و گلستان و تجدید نظر در آن برای استرداد مناطقی از قفقاز و از جمله آذربایجان مذاکره کند.

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۱۷ ۱۱:۵۶

باید عرض کنم که قبل از هر اظهار نظری لطفاً کمی در مورد مسائل تحقیق کنید. در ابتدا ضمن اینکه ادعای شما در نام اران را محکوم میکنم به شما یادآوری می کنم که هیچ شخصی نمیتواند برای یک ملت مستقل ملیت و نام کشور تعیین کند چه بسا که بر اساس منابع تاریخی غیر معتبر باشد که خود جای بحث دارد و رد این ادعا کار چندان سختی هم نیست. از آن طرف طرف شما را ارجاع می دهم به قطعنامه های شماره 822، 853، 874 و 884 شورای امنیت سازمان ملل. در این مورد که این خاک توسط ارامنه اشغال شده جای بحثی وجود ندارد. جای بحث بر سر نسل کشی هست که در سال 1992 توسط نیروهای نظامی ارمنی در منطقه صورت گرفته. یعنی ارمنستان علاوه بر تخلیه کامل منطقه قره باغ باید پاسخ خون های ریخته شده را هم بدهد. و قطعا خواهد داد. با جنگ یا محاکم بین المللی. یک سخنی هم به خبرگزاری ایسنا شما با استناد به منبعی می گویید که ساکنان منطقه قره باغ اغلب مسیحیان ارمنی هستند؟ ملاک شما قبل از کشتار 1992 هیت یا بعد از آن؟ حساب آوارگان ترک که از آنجا فرار کرده و یا کشته شده اند چه می شود؟ لطفا ضمن باز نشر پیغام بنده پاسخگو هم باشید.

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۱۷ ۰۸:۲۷

بسيار خوب بود

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۱۷ ۱۱:۰۲

معامله ممکن است و صلح. با دادن نخجوانی که جز ازطریق وعبور از خاک ایران راهی به کشور آذربایجان ندارد به ارمنستان و این یکی قره باغ را به آذربایجان واگذارد و هرچند جابجایی انسان ها از خانه و کاشانه شان پسندیده و انسانی نیست ولی بهتر از کشتن وکشته شدن است ونابودی، این جابجایی در جهان اولین بار نیست و آخرین نخواهد بود.

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۱۷ ۱۱:۳۶

عجب مغزی هستی تو! أذربایجان خاک خودشو با اون یکی خاکش معاوظه کنه؟

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۱۷ ۱۲:۱۳

هر چند خود مسلمان هستم ولی می گویم این منطقه به ارامنه تعلق دارد نخست اینکه ترکها با هجوم خود از حوالی چین به این منطقه آمدند و ایران را هم برای سالها اشغال کرده بودند ولی ارامنه همیشه در این منطقه ساکن بوده اند و تنها وقتی از لحاظ دینی بنگریم دین مسیح قبل از دین اسلام در این منطقه رواج داشته است پس نمی تواند این منطقه ترکی باشد بلکه آنها این منطقه را اشغال کرده بودند این مانند یک خانه اجاره ای است که اجاره نشین پس از چندین سال زندگی در این خانه بگوید این خانه مال من است. آیا این منطق درست است ؟؟ اصولا خود آذربایگان شمالی که آن را جمهوری آذربایگان مینامند یک دیکتاتوری است و نزدیک به یکصد سال است که خانواده علی اوف در آذربایگان شمالی حکم رانی می کنند ونام آن را جمهوری می نامند !!)در حالیکه از لحاظ قانونی قرارداد ایران با روسیه پایان پذیرفته است و ایران میتواند خواستار برگشتن مناطق آذربایگان و نخجوان و اوستیا و غیره شود اینجا حق با ارمنستان است که ارامنه نیز در آنجا زندگی می کنند زیرا صاحب خانه هستند و نه اجاره نشین)

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۱۸ ۰۹:۵۴

غیر از تاسف چیزی نمی شود گفت .بی سوادی و توهم ایرانشهری رژیم پهلوی در پوست و گوشت و خونتان لانه کرده .وقتی سواد نباشد و بدون دلیل و مستندات حرف زده شود و شنیده شود نتیجه اش می شود این ادبیات سخیف و حرف های بی پایه

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۱۸ ۱۴:۱۱

لااقل یک دلیل بیاورید که اینجا ارمنی نشین بوده?ارمنیها تو صد سال اخیر به این منطقه مهاجرت کرده اند.باید بیرون برن

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۱۸ ۱۵:۳۱

حیف از شهدای تورک زبانی که به خاطر امثال تو جانشان را نثار کردند

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۱۷ ۱۴:۲۱

دست شما درد نکند، گزارش خیلی خوبی بود

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۱۸ ۰۰:۵۳

آقا مجید واقعیت تاریخ را به درستی و کامل و قابل درک گفتید.

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۱۸ ۱۰:۵۷

باسلام خدمت همه دوستان اگرقراربراین باشد که به اصطلاح قدما دوتامسلمان سر مال یه یهودی دعواشونه😀 این منطقه که اصلا متعلق به خاک ایران هستش و۱۰۰سال پیش درعهدنامه های ترکمنچای وگلستان بمدت ۱۰۰سال جدا شده،پس متعلق به ایرانه ضمنا۵۰درصد جمعیت آذربایجان هم که شیعه هستن،نه سنی،نه ارمنی

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۱۸ ۱۹:۱۲

زنده باد آزربایجان

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۲۰ ۲۲:۵۳

آقای وحید خیر اندیش !! مسخره نکن دلیل بیار که نداری

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۲۵ ۰۰:۰۹

این مسئله یک راه حل ساده دارد. بازگرداندن حقوق خاک قره باغ به آذربایجان و به رسمیت شناختن آن منطقه به عنوان یک منطقه خودمختار ارمنی نشین . یعنی خاک آذربایجان را به رسمیت بشناسیم و سپس دولت آذربایجان به آنها خودمختاری بدهند

avatar
۱۳۹۹-۰۸-۲۶ ۱۸:۲۷

خوب حالا چی؟ متاسفانه ارامنه (ارمنستان) هنوز مثل انسانهای 300 سال پیش فکر می کنند همین پاشینیان گفته بود این مسئله راه حل نظامی دارد جایی دیگر گفته بود باید باکو را فتح کنیم. پاشینیان پس چی شد. اگر قرار باشد بگیم از زمان حضرت نوح این منطقه به اسم پدر من اونجا رو به من بخشیدند زبانشان اینجوری بود در اینصورت کل کره زمین باید بیافتند جون همدیگر.