• پنجشنبه / ۱۷ مهر ۱۳۹۹ / ۱۹:۲۳
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 99071713044
  • خبرنگار : 71625

پیکر محمدرضا شجریان دقیقا کجا دفن می‌شود؟

پیکر محمدرضا شجریان دقیقا کجا دفن می‌شود؟

از زمانی که بیماری محمدرضا شجریان شدت یافت، بحث تدفین او در جوار آرامگاه فردوسی و مزار مهدی اخوان ثالث بارها مطرح شد؛ اتفاقی که گویا بنا بر وصیت خود او بوده اما به هماهنگی‌هایی اداری نیاز داشته است. گویا پیگیری‌هایی تاکنون انجام شده اما همچنان هیچ اظهار نظر رسمی ملی یا محلی در این زمینه صورت نگرفته است.

به گزارش ایسنا، گویا محمدرضا شجریان پیشتر وصیت کرده بود که پس از درگذشت او، پیکرش در مشهد در کنار پدرش یا در کنار مزار مهدی اخوان ثالث ـ شاعر معاصر ـ به خاک سپرده شود.

پیکر مرحوم اخوان ثالث در اواخر دهه ۶۰ خورشیدی در باغ آرامگاه فردوسی در توس به خاک سپرده شده است. خاکسپاری افراد در این مکان ممنوع بوده و در آن زمان هم ظاهرا با دستور رییس جمهور وقت انجام شده است. ضمن آنکه در سال‌های بعد، در این سوی نرده‌های باغ آرامگاه فردوسی، در خارج محوطه، مقبرالشعرای توس طراحی شد که تاکنون پیکر تعداد قابل توجهی از شاعران خراسانی، از جمله محمد قهرمان و عماد خراسانی در آنجا به خاک سپرده شده است.

با اعلام خبر درگذشت شجریان باز این پرسش قوت گرفت که آیا پیکر او در محوطه داخلی باغ آرامگاه توس و دقیقا در جوار مهدی اخوان ثالث دفن می‌شود، یا خیر؟

پیگیری‌های خبرنگار ایسنا حاکی است، گویا در چند ماه گذشته و پیش از درگذشت شجریان، پیگیری‌های لازم از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته و برای حل برخی موانع اداری، دستور ریاست جمهوری نیز در این زمینه گرفته شده است. همچنین پس از تغییر استاندار وقت خراسان رضوی، این دستور به جانشین او نیز دوباره ابلاغ شده است.

بر این اساس، پیکر استاد آواز ایران، محمدرضا شجریان، قرار است در کنار شاعر نامی، مهدی اخوان ثالث، آرام گیرد. هرچند که برخی مسوولان محلی اعلام کرده‌اند در این زمینه مشغول انجام برخی هماهنگی‌ها با مرکز هستند.

محمدرضا شجریان امروز ـ ۱۷ مهرماه ـ پس از یک دوره مبارزه طولانی با بیماری سرطان کلیه در سن ۸۰ سالگی در بیمارستان جم از دنیا رفت.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۷-۱۷ ۲۳:۱۵

جسمت را نمیدانم ، اما نام و یاد و خاطره‌ات همیشه در قلبها جاودان میماند!!! روحت شاد ای مرد ایرانی

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۱۸ ۰۴:۴۲

میدونم نظرم و درج نمیکنید. ولی همینکه میدونید و میخونید حرف اکثریت ملت و کافیه اقا مدیر

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۱۸ ۰۵:۳۸

صدایت دوست داشتنی بود اما ای کاش! ... ای کاش

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۱۸ ۰۹:۲۳

روحت شاد ای پادشه خوبان .

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۱۸ ۱۰:۲۱

روحت شاد ای حنجره طلایی

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۱۸ ۱۱:۵۳

اسطوره اون شهیدمدافع حرم ویامدافع وطنه که بلطف ایثارگریش درامنیت کامل بسرمیبریم ا ایشان اسطوره بودن البته ازجهات مقابل ومتفاوت ،اسطوره زندگی تجملی وغربگرایی بودکه نمیشه منکرش شد

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۱۹ ۰۶:۲۷

چگونه باور کنم رفتنت را ای استاد بزرگ دوست داشتنی وای حنجره طلایی

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۱۹ ۱۰:۵۸

🖤🕊

avatar
۱۳۹۹-۰۸-۰۱ ۰۱:۲۶

سلام وقت به خیر با خبر شدیم استاد آواز محمدرضا شجریان در روز اربعین فوت شدند و از پیش ما رفتند ، تلخ است اما چه باید کرد ایشان هم مانند سایر هنرمندان فقید پیشکسوت به دیار باقی پر کشیدند به جامعه هنری و به همه دوستداران هنر و موسیقی تسلیت می گوئیم . هر روز سحر با نوای مرغ سحر بیدار شدیم و شب با ربنای رمضان شجریان افطار کردیم و با نواهای زیبایش زندگی کردیم . در روز اربعین حسینی هم ایشان فوت کردند . ایشان با نواهای زیبا و ماندگار موسیقی ایرانی برای همیشه در قلب و فکر مردم باقی خواهند ماند و این همه مردم حتی در نسلهای بعد ایشان را فراموش نخواهند کرد و همه او را دوست دارند و به خوبی از او یاد خواهند کرد . ایشالا همایون شجریان هم راه پدر را به خوبی و استواری ادامه خواهند داد.

avatar
۱۳۹۹-۰۸-۰۱ ۰۱:۳۷

سلام خدمت مردم عزیز متاسفانه عده ای دایم به انسانهای فرهیخته و هنرمند توهین می کنند و برای بی ارزش کردن شخص مورد کینه شخصی خودشان شروع به مقایسه کردن های بی ربط و غیر منصفانه می کنند . در جواب آنها این متن را نوشتن . هر انسانی به نحوی به جامعه خدمت می کنه یک معلم ، یک هنرمند ، یک پزشک و یک شهید و یک دانشمند هر کدام به شیوه درست به جامعه خدمت می کنند و هر انسانی مثل یک شهید به جامعه و ایران خدمت می کند. کسانی می آیند مثلا هنرمندان را با شهدا مقایسه می کنند ، شهدا ارزشمند هستند ولی این مقایسه بی ربط است ، چون هنرمندان هم مثل شهدا به جامعه خدمت می کنند و تمام عمر و جوانی خود را به جای بیکاری و لذتهای کاذب ، صرف ارتقاء و رشد فرهنگ و هنر و تاریخ جامعه می کنند و تلاش و کوشش می کنند با خلق آثار هنری به انسانها نشاط و شعف و امید و سواد و دانش دهند و آثارشان و هنرهایشان تمدن و شعور و فهم جامعه را حتی در نسلهای بعد بالا می برند .فرهنگ و تمدن ایران و آثار باستانی اش با هنرمندان و شاعران رشد می کند و مورد توجه جهان قرار می گیرد . اگر از ایران عزیز ، فرهنگ و هنر و تمدن و تاریخ و ادبیات و شعر آثار باستانی و افتخار آفرینی را حذف کنید دیگر از ایران چه باقی می ماند . هنرمندان انسانهای زحمتکش و شریف و بزرگی هستند و باید حرمت و احترام آنها را نگه داشت و قدر آن ها را دانست ، هنرمندان برای این کشور زحمت می کشند و راه درست زندگی کردن را به مردم نشان می دهند و چراغ هدایت گر هستند برای امروز و نسلهای بعدی و نباید به آنها توهین و بی ادبی و بی احترامی کرد ، در ضمن هنرمندان هم مثل بقیه افراد حق دارند از زندگی لذت ببرند و صرفا به این دلیل که فلان شخص برای سفر رفته خارج یا آدم شادی است ، دلیل نمی شه که به او بگوییم آدم بدی است و تمام زحمات هنری او را در تمام عمرش نادیده گرفت .