• شنبه / ۱۹ مهر ۱۳۹۹ / ۱۴:۰۴
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 99071913975
  • منبع : نمایندگی سمنان

کنگره بزرگداشت احیاگر سنت پیاده‌روی اربعین در شاهرود برگزار می‌شود

کنگره بزرگداشت احیاگر سنت پیاده‌روی اربعین در شاهرود برگزار می‌شود

ایسنا/سمنان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان از برپایی کنگره بزرگداشت آیت الله سیدمحمود شاهرودی از مراجع عظام تشیع در شاهرود در سال آینده خبر داد.

فرشید فلاح 19 مهرماه در نشست هماهنگی این کنگره ملی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد اظهار کرد: نشست هماهنگی کنگره ملی نکوداشت آیت الله سیدمحمود شاهرودی با حضور معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

فلاح با تقدیر از محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در این نشست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت مالی از برگزاری این کنگره بزرگ ملی را تقبل کردند.

وی با بیان اینکه کنگره نکوداشت آیت الله سیدمحمود شاهرودی سال آینده برگزار خواهد شد خاطرنشان کرد: این کنگره با توجه به شرایط کرونایی و محدودیت در برگزاری آیین های حضوری، محور فعالیت‌های خود را بر تولید آثار فرهنگی از جمله فیلم، مجموعه آثار و مقالات مرتبط با آیت الله شاهرودی و ... قرار داده است.

فلاح، آیت الله شاهرودی را مرجعی بین المللی برشمرد و با اشاره به تربیت صدها شاگرد ممتاز از سوی این مرجع عالیقدر اضافه کرد: شاگران این مرجع تقلید در کشورهای مختلف از جمله عراق، هندوستان و ... فعالیت دارند و تهیه مصاحبه‌ها و گفت و گوهایی از آنان در برنامه این کنگره قرار دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با بیان اینکه قرار است مراسمی محدود با حضور شخصیت های مطرح حوزوی و دینی و علمی در شاهرود برگزار شود تصریح کرد: احتمال دارد در همین راستا نشستی در شهر مقدس قم نیز برگزار شود.

به گزارش ایسنا- آیت‌الله العظمی سید محمود حسینی شاهرودی از مراجع تقلید شیعه در قرن ۱۴ق. وی از شاگردان میرزای نائینی و آقا ضیاء عراقی بود.

وی از پشتیبانان مبارزات انقلاب اسلامی ایران بود و نسبت به اقدامات عام المنفعه توجه جدی داشت. همچنین او مؤسس اولین بعثه در مکه و مدینه و احیاگر سنت پیاده‌روی به کربلا بود.

آیت‌ الله شاهرودی در ۳۵ سالگی به اجتهاد رسیده ولی از انتشار رساله عملیه امتناع ورزید. پس از فوت میرزای نایینی و سید ابوالحسن اصفهانی، حواشی رساله اصفهانی را به عنوان رساله عملیه منتشر کرد.مرجعیت او بعد از درگذشت آیت‌الله بروجردی (۱۳۸۰ق) فراگیرتر شد.
آیت الله حسینی شاهرودی در سال ۱۲۶۲خورشیدی در قلعه آقاعبدالله از توابع شهر تاریخی بسطام در شهرستان شاهرود به دنیا آمد مدفن این مرجع عالیقدر در بالاسر حرم امیرالمؤمنین قرار دارد.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha