• شنبه / ۱۹ مهر ۱۳۹۹ / ۱۶:۳۱
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 99071914132
  • خبرنگار : 71626

«فقه، سیاست و حکومت» رونمایی شد

«فقه، سیاست و حکومت» رونمایی شد

مراسم رونمایی از کتاب «فقه، سیاست و حکومت» نوشته علی دارابی و مسعود مطلبی با مقدمه محسن اسماعیلی، برگزار شد.

به گزارش ایسنا بر اساس خبر رسیده، این مراسم امروز (شنبه، ۱۹ مهرماه) با حضور مولفان کتاب (علی دارابی و مسعود مطلبی)، محسن اسماعیلی، استاد دانشگاه و عضو مجلس خبرگان، حسن خجسته، جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی تهران و حسن فارسی، معاون پشتیبانی سازمان جهاد دانشگاهی در تالار هویزه موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

در این مراسم محسن اسماعیلی با بیان این‌که "موضوع کتاب «فقه، سیاست و حکومت» متناسب با موضوع روز است" گفت: می‌توان از منظرهای مختلفی یک کتاب را بررسی کرد که موضوع کتاب یکی از این منظرها است.

او همچنین با بیان این‌که "نظام جمهوری اسلامی ایران بر مبنای فقه پایه‌گذاری شده است" اظهار کرد: امام راحل با روح بلندش در کنار مزایای فقه برجسته بود. ایشان در عرفان، فقه و اصول و اخلاق وارسته بودند که این نظام را پایه‌ریزی کردند.

این عضو مجلس خبرگان سپس با بیان این‌که "همواره حکومت طاغوت می‌کوشید تا بعد فقهی امام راحل را زیر سوال ببرد" افزود: هشت سال دفاع مقدس با این نگاه امام طی و اداره شد. در یکی از اصل‌های قانون اساسی تصریح شده که همه مقررات کشور باید بر مبنای موازین شرعی باشد.

او با بیان این‌که "هر آن‌چه در حوزه فقه تلاش شود در حفظ نظام کوشش شده است" گفت: هر ضربه با قلم و حرف ضربه به نظام است.

اسماعیلی در ادامه با بیان این‌که "امام بر مبنای فقه این انقلاب را بنا کرد" در ادامه خاطرنشان کرد: اما فقه امام که این شجره طیبه را برپا کرد با فقه رایج دو فرق عمده داشت؛ این‌که فقه فردی و فرعی نبود.

او با بیان این‌که "فقه رایج فردی و فرعی بود" افزود: فردی بود، یعنی کاری به سیاست، اجتماع، اقتصاد، جهاد و امر به معروف و نهی از منکر نداشت و فرعی بود، یعنی هر نکته از فقه به تنهایی بررسی می‌شد. امام فقه را از فردی به اجتماعی و از فرعی به یک سیستم و نظام وارد کرد.

این استاد دانشگاه و عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که "به اعتقاد امام(ره) فقه تئوری واقعی اداره جامعه از گهواره تا گور است" گفت: این نگاه امام (ره) نسبت به بسیاری از احکام متفاوت بود و بر این اساس حکومت را به دست آوردیم که باید از روزهای نخست به تقویت پایه‌های فکری توجه می‌کردیم.

اسماعیلی کار علی دارابی را جبرانی برای کم‌کاری عده‌ای دانست و بیان کرد: کتاب «فقه، سیاست و حکومت» با متنی روان، اسلوبی شایسته و ترتیب و چینشی قابل تحسین به نگارش درآمده است که امیدواریم این کار بزرگ رها نشود.

او با بیان این‌که "ضمائم این کتاب از متن آن سودمندتر است" گفت: هر سه ضمیمه این کتاب برای نسل جوان، مدرسان و استادان دانشگاه‌ها مفید است در بخشی که شبهه‌ها را مطرح می‌کند و با صراحت پاسخ می‌دهد.

این عضو مجلس خبرگان رهبری مطالعه این کتاب را برای جویندگان دانش زمان ما ضروری برشمرد و افزود: از مهم‌ترین ویژگی این کتاب امانت‌داری مولفان آن است و مطالعه آن برای همه بدون پیش‌نیاز امکان‌پذیر است.

اسماعیلی با بیان این‌که "فقه سیاسی تاریخ و پیشینه طولانی دارد" اظهار کرد: بعد از هزار سال امام(ره) توانست با برقراری ارتباط قلبی با مخاطبانش فقه سیاسی را حاکم کند اما متأسفانه هنوز پس از ۴۰ سال چیزی از بانک اسلامی، انتخابات اسلامی، رقابت اسلامی و ... نمی‌دانیم.

او همچنین یادآور شد: به اعتقاد من دانش منهای اخلاق برای بشر سودمند نیست و همان‌طور که باید مطالب علمی را از زبان پاک یاد گرفت باید نوشته‌ها را از قلم پاک گرفت و از ویژگی بارز دکتر دارابی تعادل، اعتدال و عدالت است و همواره در بیان مطالب جانب انصاف را داشته است.

«فقه، سیاست و حکومت» به عنوان کتابی دانشگاهی ویژه دانشجویان و طلاب در ۵۱۴ صفحه و هفت فصل به همراه ضمائم و منابع و مآخذ آن توسط انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر شده است.

در معرفی این کتاب عنوان شده است: در تألیف این کتاب که پنج سال به طول انجامیده از منابع مختلف حدود ۵۰۰۰ فیش‌برداری انجام شده و مولف آن معتقد است نظام ولایت فقیه مبتنی بر مردم‌سالاری دینی نیازی مستمر به نظریه‌پردازی و تحقیق و پژوهش در این‌باره دارد. همچنین باید این نظریه‌پردازی کاربست نظریات در عرصه عملی باشد و مورد واکاوی قرار گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha