• یکشنبه / ۲۰ مهر ۱۳۹۹ / ۱۲:۲۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99072014665
  • خبرنگار : 71129

مردم قبرس ترک‌نشین برای تعیین رهبر جدید به پای صندوق‌های رای رفتند

مردم قبرس ترک‌نشین برای تعیین رهبر جدید به پای صندوق‌های رای رفتند

قبرس ترک‌نشین امروز (یکشنبه) رای‌گیری برای انتخاب رهبری را آغاز کرد که مسوولیتش غلبه بر شکاف‌های سیاسی با قبرس یونانی‌نشین رقیب به منظور هموار کردن مسیر برای توافقی است که به ۴۶ سال دودستگی قومیتی در قبرس پایان داده و تنش‌ها بر سر ذخایر انرژی دریایی را آرام کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این انتخابات در بحبوحه اتهاماتی است که ترکیه آشکارا تلاش می‌کند تا کاندیدای جناح راستی به نام "ارسین تاتار" را پیروز این انتخابات کند. تاتار مدافع حقیقی سیاست‌های قبرس ترک‌نشین و آنکارا شامل پیگیری یک توافق دو طرفه به عنوان جایگزینی برای مدل فدرالی برای این جزیره تقسیم شده در مدیترانه است.

تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که رقابت بین مصطفی آکینجی، رهبر کنونی، طوفان ارهورمان، رهبر حزب چپ‌میانه جمهوری‌خواه ترکیه و ارسین تاتار است.

احتمالا ظرف یک هفته آتی دور دوم انتخابات در قبرس ترک‌نشین برگزار شود. براساس اکثر نظرسنجی‌ها، آکینجی در دور دوم با تاتار یا ارهورمان وارد رقابت می‌شود.

نخستین آزمون برای پیروز این رقابت احتمالا نشستی به میزبانی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل است که در آن دو قبرس با سه ضامن یعنی یونان، ترکیه و انگلیس به منظور دستیابی به شانس از سرگیری مذاکرات صلح متوقف‌شده پای میز مذاکره می‌آیند.

اتهاماتی مبنی بر تلاش ترکیه برای نفوذ بر نتایج این انتخابات ظرف روزهای گذشته به اوج خود رسید، زمانی که ترکیه یک ساحل در یک منطقه خالی از سکنه به نام "واروشا" را به روی عموم باز کرد که از ۱۹۷۴ و زمانی که سکنه قبرس یونانی‌نشین به خاطر پیشروی نیروهای ترکیه از آنجا فرار کردند، غیر قابل دسترس بود.

بسیاری از سکنه قبرس ترک‌نشین مخالفت خود را با این اقدام اعلام کرده و آن را توطئه‌ای برای تقویت حمایت از ارسین تاتار می‌دانند و قبرس یونانی‌نشین نیز خشم خود را از این بابت اعلام کرده است.

حتی شورای امنیت سازمان ملل نیز نگرانی عمیق خود را بابت گشایش این ساحل اعلام کرد و خواستار بسته شدن آن شد و در عین حال، نسبت به هرگونه اقدام یک‌جانبه که می‌تواند باعث بدتر شدن تنش در قبرس شود، هشدار داد.

در همین حال، آکینجی که از طرفداران سرسخت توافق فدرال با قبرس یونانی‌نشین است و قهرمان سکنه قبرس ترک‌نشین محسوب می‌شود که مخالف سلطه کامل ترکیه بر امور این منطقه هستند، این اقدام را به عنوان "لکه ننگی" بر دموکراسی و تلاش مستقیم برای دخالت در انتخابات محکوم کرد. وی حتی مدعی شد که تهدیدهایی علیه خود و خانواده‌اش دریافت کرده و به وی تاکید شده تا از کاندیداتوری دست بکشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha