• یکشنبه / ۲۰ مهر ۱۳۹۹ / ۱۴:۰۷
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 99072014844
  • خبرنگار : 50184

سنگی که کرونا پیش پای "کرمانشاه 2020" انداخت

سنگی که کرونا پیش پای "کرمانشاه 2020" انداخت

ایسنا/کرمانشاه حدود دو سال پیش سازمان میراث فرهنگی کشورمان طی تفاهم نامه‌ای که با سازمان جهانی گردشگری منعقد کرد، میزبانی رویداد بین المللی اکوتوریسم و گردشگری روستایی سال 2020 را برای ایران گرفت.

با اعلام این خبر، 16 استان کشور از جمله کرمانشاه که ظرفیت‌های خودشان را در حوزه اکوتوریسم و گردشگری روستایی بالا می‌دیدند به سازمان میراث فرهنگی درخواست دادند تا میزبانی این رویداد را به استانشان بدهد.

در این میان پیگیری‌ها و تلاش‌های استاندار و مسئولین حوزه گردشگری کرمانشاه و کردستان نتیجه داد و توانستند در این رقابت سخت میزبانی رویداد را بصورت مشترک، اما با محوریت کرمانشاه بگیرند.

از همان 22 خرداد سال گذشته که سازمان میراث فرهنگی طی نامه ای رسمی به استان موافقت خود را جهت میزبانی کرمانشاه برای برگزاری رویداد بین المللی اکوتوریسم و گردشگری روستایی 2020 اعلام کرد، مسئولین گردشگری استان هم به تکاپو افتادند تا هرچه سریعتر برای برگزاری این رویداد که قرار بود اواخر آبان امسال باشد، برنامه ریزی‌هایشان را آغاز کنند.

هرچند طی یک سال گذشته برنامه‌های مختلفی برای برگزاری این رویداد چیده شد، اما شیوع بیماری کرونا که گردشگری دنیا را به رکود کشاند، همه این برنامه‌ها را هم به هم ریخت.

و حالا که تنها حدود یک ماه تا زمان پیشنهادی برای برگزاری رویداد بین المللی اکوتوریسم و گردشگری روستایی 2020 باقی مانده، کرونا با قدرت بیشتری همچنان می‌تازد و امکان برگزاری این رویداد را به صفر رسانده است.

آنطور که مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع و گردشگری استان کرمانشاه به ایسنا می‌گوید، مسئولین استانی براساس پیش بینی‌هایی که درباره تداوم شیوع بیماری کرونا شده بود، از حدود دو ماه قبل نامه ای را بصورت رسمی به وزارت میراث فرهنگی ارسال کرده‌اند که در آن درخواست شده تا این رویداد لغو نشود و زمان برگزاری آن را تا سال  آینده به تعویق بیندازند، اما این نامه تاکنون جوابی نداشته است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان هم در این رابطه در گفت و گو  با ایسنا اظهارکرد: از آنجایی که شعاری که سازمان جهانی گردشگری برای سال 2020 در نظر گرفته، تا مهر سال  آینده هم ادامه دارد، برای همین از وزارتخانه خواسته‌ایم تا رایزنی‌هایی برای تاخیر در زمان برگزاری این رویداد داشته باشد.

علی صابر اعلام کرد: البته باتوجه به اینکه نمی‌دانیم بیماری کرونا چه زمانی فروکش می‌کند، برای همین حتی اگر موافقت تاخیر در برگزاری آن را هم بگیریم، باز هم مشخص نیست که می‌توانیم سال آینده آن را برگزار کنیم یا نه، لذا نمی‌شود با قطعیت درباره آن حرف زد.

وی با اشاره به برخی پیشنهادات برای برگزاری مجازی این رویداد، گفت: همه جوانب از جمله برگزاری مجازی رویداد را در نظر گرفته بودیم، اما برگزاری مجازی آن هم دو ایراد اساسی داشت که یکی از آنها لزوم داشتن زیرساخت‌های قوی "آی.تی" است.

معاون گردشگری استان عنوان کرد: قرار بود در این نشست 160 کشور دنیا حضور داشته باشند که قطعا برقراری ارتباط با این تعداد کشور با توجه به زیرساخت هایی که درحوزه "آی.تی" داریم کمی دشوار می‌شد و از دیگر سو بُعد تبلیغاتی برگزاری چنین نشست مجازی برای استان ما چندان زیاد نبود.

وی اضافه کرد: براساس برنامه ریزی های انجام شده، می‌خواستیم در این نشست فعالین حوزه گردشگری این کشورها از بخش‌های مختلف گردشگری استان بازدیدهایی داشته باشند و برای همکاری مشترک تفاهم نامه منعقد کنند.

صابر یادآورشد: قطعا حضور تعداد بالای میهمان خارجی در این رویداد می‌توانست در بحث معرفی جاذبه‌های گردشگری استان هم بسیار موثر باشد.

وی گفت: البته در نامه ای که به وزارت میراث فرهنگی داده‌ایم، درخواست کرده‌ایم که برای سالهای آتی کرمانشاه به عنوان پایتخت یکی از بخش های گردشگری به دنیا معرفی شود و دراین راستا بیشتر روی بخش طبیعت گردی که ظرفیت های زیادی در آن داریم تمرکز کرده‌ایم و برای همین به دنبال تدوین پروپوزال آن هستیم.

معاون گردشگری استان در ادامه به تشریح آخرین وضعیت پروژه‌هایی که قرار بود برای کرمانشاه 2020 در استان اجرایی شود هم پرداخت و گفت: طبق برنامه ریزی‌هایی که از سال قبل داشتیم، مقرر شده بود که حدود یازده دستگاه اجرایی مختلف در آماده سازی زیرساخت‌ها و برگزاری رویدادهای گردشگری تا زمان کرمانشاه 2020 مشارکت کنند.

وی بنیاد مسکن، شهرداری، محیط زیست، امور عشایری، دانشگاه رازی، دانشگاه علوم پزشکی، آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی را از جمله این دستگاه‌ها خواند و گفت: برای اجرایی شدن این برنامه با برخی از این دستگاه‌ها تفاهم نامه‌هایی هم منعقد کردیم، اما شیوع کرونا کارها را نیمه تعطیل گذاشت.

صابر اعلام کرد: باتوجه به اینکه شیوع بیماری کرونا نیاز حوزه بهداشت و درمان را برای افزایش اعتبارات بالا برده، اکنون بخش زیادی از اعتبارات به این سمت می رود و طبیعتا با کمبود اعتباری که داریم، روند کارها از جمله انجام اقدامات زیرساختی در 70 روستای در نظر گرفته شده برای این رویداد به کُندی پیش می‌رود.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha