• دوشنبه / ۲۱ مهر ۱۳۹۹ / ۰۹:۲۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99072115270

چراغ چهارم چهارسو در شب آیین‌های رضوی روشن می‌شود

چراغ چهارم چهارسو در شب آیین‌های رضوی روشن می‌شود

ایسنا/خراسان رضوی مسئول دبیرخانه چهارسوی هویت مشهد گفت: برنامه‌های دبیرخانه «چهارسوی هویت مشهد» در چهار بخش مفاخر و شخصیت‌ها، مکان‌ها و گذرهای خاطره، آیین‌ها و وقایع تأثیرگذار در هویت مشهد پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده‌اند.

مجتبی گیوه‌چی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص برنامه‌های چهارسوی هویت مشهد اظهار کرد: دبیرخانه چهارسوی هویت مشهد که تحت نظر سازمان فرهنگی شهرداری مشهد قرار دارد، به دنبال آن است که هویت گمشده مشهد در چهارسوی مفاخر و شخصیت‌ها، مکان‌ها و گذرهای خاطره، آیین‌ها و وقایعی که در ساخت هویت مشهد موثر بوده را در مناسبت‌های گوناگون یادآوری کرده و برنامه‌هایی برای آن اجرا کند به طوری که در خصوص آن تولید محتوا صورت گیرد. 

وی بیان کرد: اولین چراغی که در این زمینه روشن شد، بزرگداشت استاد «محمدتقی شریعتی»، پدر مرحوم شریعتی، بود که اولین نشست آن پس از گذشت ۳۰ سال از فوت ایشان در مشهد برگزار شد. دومین چراغی که روشن کردیم، بزرگداشت مرحوم «حاجی عابدزاده» بود که در آن ۱۲ بنای ساخته شده توسط ایشان مانند «مهدیه»، «علویه» و .. را به عنوان مکان خاطره ایشان معرفی کردیم. 

مسئول دبیرخانه چهارسوی هویت مشهد ادامه داد: برای سومین چراغ، سراغ مکان و گذر خاطره رفتیم و در این زمینه خیابان «ارگ» را در نظر گرفتیم. به طوری که در این خصوص یک تور برگزار کرده و روایت‌های مربوط به آن را احیا کردیم. همچنین سعی شد کتاب‌های مربوط به این خیابان را معرفی کنیم تا اقشار مختلف جامعه با آن ارتباط برقرار کنند.

گیوه‌چی خاطرنشان کرد: در چراغ چهارم، به سراغ آیین‌ها رفته‌ایم. در این بخش با توجه به اینکه هویت مشهد بیشتر پیرامون شخصیت امام رضا(ع) و بارگاه منور حضرت ساخته می‌شود، آیین‌های رضوی را در نظر گرفته و سعی کردیم آیین‌های مخصوص مشهدی‌ها برای شهادت امام رضا(ع) را یادآوری و طرح موضوع کنیم. ضمنا در نواها، موسیقی‌های محلی و اشعار نیز به دنبال تأثیر علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) و بارگاه منور ایشان بوده‌ایم.

وی افزود: برنامه چهارم چهارسوی هویت مشهد با مشارکت سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی و بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) در فرهنگ‌سرای فردوسی جهاددانشگاهی استان در حال برگزاری است. «هوشنگ جاوید»، «مصطفی محدثی خراسانی»، «محمدجواد غفورزاده»(شفق)، «رضا سلیمان‌نوری» و «محمد باغستانی» میهمانانی هستند که به این برنامه دعوت شده‌اند و وجوه مختلف آیین‌ها را بررسی خواهند کرد. به علاوه در خلال برنامه نیز تعدادی از موسیقی‌های نواحی در خصوص حضرت رضا(ع) برای اولین بار و با اجازه بنیاد امام رضا(ع) رونمایی می‌شود. 

مسئول دبیرخانه چهارسوی هویت عنوان کرد: همچنین بخش‌هایی از مستند «مرحوم حاجی اکبرزاده» را به عنوان پیرغلام و مداح پیشکسوت پخش خواهد شد. علاوه بر این در این آیین از چهار پیرغلام و مداح قدیمی که در حال حاضر در بین ما نیستند، تقدیر و تشکر خواهد شد. این برنامه چهارشنبه، ۲۳ مهر، در سالن فردوسی واقع در سه‌راه ادبیات، مجتمع دکتر شریعتی، فرهنگسرای جهاددانشگاهی استان برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha