• دوشنبه / ۲۱ مهر ۱۳۹۹ / ۱۱:۴۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99072115479
  • خبرنگار : 71477

انتخابات در قبرس ترک‌نشین به دور دوم کشیده شد

انتخابات در قبرس ترک‌نشین به دور دوم کشیده شد

از آنجا که هیچ یک از نامزدهای انتخابات رهبری در قبرس ترک‌نشین نتوانستند بیش از ۵۰ درصد رای لازم را در دور نخست انتخابات بدست آورند، ساکنین قبرس ترک‌نشین باید هفته آینده دوباره به پای صندوق‌های رای بروند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، شرکت رادیو تلویزیونی بایراک به نقل از داده‌های غیررسمی کمیسیون انتخابات گزارش داد که با توجه به اینکه تاکنون ۹۸.۶۴ درصد از صندوق‌های رای باز شده‌اند، ارسین تاتار، نخست‌وزیر قبرس ترک‌نشین ۳۲.۴۵ درصد از آرا را از آن خود کرده است.

مصطفی آکینجی، رئیس جمهوری قبرس ترک‌نشین که یک نامزد مستقل است با کسب ۲۹.۷۶ درصد آرا در جایگاه دوم قرار دارد.  

تاتار و آکینجی در تاریخ ۱۸ اکتبر (۲۷ مهرماه) در دور دوم انتخابات با یکدیگر رقابت می‌کنند.

رای‌دهندگان همچنین در رفراندومی برای یک متمم قانون اساسی برای افزایش تعداد قضات دادگاه عالی شرکت کردند. براساس شمارش‌هایی که تاکنون انجام شده، ۴۹.۸۰ درصد از رای‌دهندگان موافق این متمم و ۵۰.۲۰ درصد مخالف آن بوده‌اند.

طوفان ارهورمان، نامزد حزب اپوزیسیون "ترک جمهوری‌خواه" درباره این نتایج گفت: مشارکت در این انتخابات بسیار کم بود. به عنوان یک حزب، ما به دموکراسی و احترام به خواست مردم معتقد هستیم.

در همین حال قدرت اوزرسای، معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قبرس ترک‌نشین که یک نامزد مستقل است، گفت:  نرخ آرایی که من تاکنون کسب کردم بسیار پایین‌تر از سطح انتظار من است و در سطحی است که مرا ملزم می‌سازد تا زندگی سیاسی‌ام را بازبینی کنم.

۱۱ نامزد در این انتخابات رقابت کردند که هفت تن از آنها نامزد مستقل بودند. حدود ۱۹۸ هزار و ۸۶۷ رای‌دهنده ثبت‌نام شده در ۷۳۸ صندوق رای آرای خود را انداختند.

تاتار  پس از این انتخابات در جریان صحبت با خبرنگاران نتایج اولیه دور نخست انتخابات را به عنوان یک "پیروزی" توصیف کرد. وی به ۵۵ درصد میزان مشارکت به خاطر ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: انتظار دارم میزان مشارکت در دور دوم انتخابات بیشتر باشد.  

این نامزد پست رهبری در قبرس ترک‌نشین افزود: باور دارم که در دور دوم انتخابات، تعداد بیشتری از شهروندان ما به پای صندوق‌های رای خواهند آمد و خواست خود را در این انتخابات نشان خواهند داد. من این درخواست را از تمامی شهروندانم دارم. پیروزی واقعی در تاریخ ۱۸ اکتبر از آن ماست.

در همین حال آکینجی گفت: انتظار دارم در سمت خود به عنوان رئیس جمهور باقی بمانم. به نظرم با حمایت مردم‌مان به وظایف‌مان از روز ۱۹ اکتبر ادامه خواهیم داد.

جزیره قبرس از زمان کودتای نظامی ۱۹۷۴ میلادی با هدف الحاق قبرس به یونان به دو بخش قبرس ترک‌نشین در شمال و قبرس یونانی‌نشین در جنوب تقسیم شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha