• دوشنبه / ۲۱ مهر ۱۳۹۹ / ۱۲:۱۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99072115528
  • خبرنگار : 71129

نهمین هفته از اعتراضات بلاروس با دستگیری بیش از ۷۰۰ تن

نهمین هفته از اعتراضات بلاروس با دستگیری بیش از ۷۰۰ تن

اعتراضات ضد دولتی در بلاروس به درگیری پلیس ضد شورش و معترضان و دستگیری ده‌ها تن منجر شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه یورو نیوز، در نهمین هفته متوالی از اعتراضات در بلاروس علیه الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری این کشور که بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری ۹ اوت پیروز شد، پلیس از نارنجک‌های صوتی و آب پرفشار برای متفرق کردن معترضان استفاده کرد.

وزارت کشور بلاروس امروز (دوشنبه) اعلام کرد، بیش از ۷۰۰ تن حین اعتراضات "غیر قانونی" در سراسر بلاروس در روز یکشنبه بازداشت شدند و ۵۷۰ تن تا زمان تشکیل دادگاه در بازداشت می‌مانند.  

رسانه‌های مستقل هنوز هم در بلاروس فعالیت دارند و تصاویری از بازداشت معترضان توسط نیروهای امنیتی و ضد شورش را منتشر می‌کنند.

بر اساس گزارش ویاسانا، یک گروه حقوق بشری، ده‌ها معترض در جریان درگیری‌ها با نیروهای امنیتی زخمی شده‌اند. رهبری این گروه اعلام کرد: این بدترین سرکوب معترضان از اوت است.

تصاویر رسانه‌ای نشان می‌دهد که خودروهای کنترل جمعیت و ارتشی وارد مینسک شده تا خود را برای مواجهه با جمعیت معترض آماده کنند.

انجمن خبرنگاران بلاروس نیز گزارش داد، دست‌کم ۳۵ خبرنگار در جریان اعتراضات روز یکشنبه بازداشت شده‌اند.

روز شنبه، لوکاشنکو به یک زندان رفت تا با فعالان اپوزیسیون که بابت به چالش کشیدن انتخابات ۹ اوت در حبس هستند، گفت‌وگو کند. مفسران خبری می‌گویند، این اقدام تلاشی برای گفت‌وگوست.

اما به گفته رهبر گروه حقوق بشری ویاسانا، این بازدید بیشتر از اینکه با هدف تلاش برای گفت‌وگو باشد، به سرکوب و متفرق شدن معترضان با دستگیری و مجروح کردنشان همراه شد.

معترضان می‌گویند، انتخابات اوت ۲۰۲۰ که پیروزی مجدد لوکاشنکو را همراه داشت، با تقلب به سرانجام رسید و آنها خواستار برکناری وی و برگزاری انتخابات مجدد هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha