• سه‌شنبه / ۲۲ مهر ۱۳۹۹ / ۰۹:۵۵
  • دسته‌بندی: بوشهر
  • کد خبر: 99072216199
  • منبع : بوشهر

همه‌ی ابعاد مرگ «سید محمّد»

همه‌ی ابعاد مرگ «سید محمّد»

ایسنا/بوشهر طی دو روز گذشته خبر فوت دانش آموز ۱۱ ساله در بندر دیّر از طریق خودکشی و آن هم با طناب دار بازتاب وسیعی در بر داشت، برانگیختن احساسات و افکار عمومی، واکنش تند جامعه، اظهارات تلخ و گمانه‌زنی‌ها و اظهار نگرانی برای آینده این نسل...

با این حال روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر، اخبار منتشر شده مبنی بر خودکشی دانش‌آموز ۱۱ ساله اهل شهرستان دیّر به علت دسترسی نداشتن به تلفن همراه و کلاس‌های آموزش مجازی را نادرست دانست و اعلام کرد: "بر اساس اعلام آموزش و پرورش شهرستان دیّر و تحقیق و بررسی‌های میدانی و مستندات جمع‌آوری شده، این مرحوم از روز بازگشایی مدرسه‌ها در ۱۵ شهریور ماه تا روز حادثه بنا به درخواست ولی دانش‌آموز به دلیل شرایط کرونایی در مدرسه حضور نداشته و آموزش‌های خود را از طریق شبکه شاد پیگیری می‌کرده ‌است."

در مقابل مادر سید محمّد در گفت‌وگو با رسانه‌ها عنوان کرده علت خودکشی پسرش نداشتن گوشی هوشمند برای استفاده و حضور در آموزش‌های مجازی در کنار سایر دوستانش بوده است.  

پیامدهای سوء یک حادثه ناگوار

معاون سیاسی استاندار بوشهر روز گذشته در نشست شورای اطلاع‌رسانی دولت درباره حادثه ناگوار پیش آمده برای دانش‌آموز دیّری عنوان کرد: "انتشار چنین اخباری سلامت روان جامعه را خدشه‌دار می‌کند، دفتر امور اجتماعی با همکاری بهزیستی در کنار دستگاه قضایی و نیروی انتظامی این مسئله را بررسی کرده و اطلاع‌رسانی شفاف با هدف پیشگیری از پیامدهای سوء این حادثه صورت گیرد."

یکی از بستگان این کودک می‌گوید: "سیدمحمد به علت زندگی سخت خانواده‌اش در یک خانه اجاره‌ای، و نداشتن یک تبلت یا گوشی برای شرکت در کلاس‎های آموزش آنلاین دست به خودکشی زده و خود را به دار آویخته است."

وی گذران زندگی خانواده سیدمحمد را از طریق کمک دیگران و همچنین کار کردن مادر خانواده در منزل دیگران عنوان کرده است. وضعیت مالی نامساعد، داشتن فرزند معلول، و ناتوانی در تهیه وسایل اولیه زندگی مانند کولر و اجاق گاز از دیگر مسائل عنوان شده در اظهارات پسردایی محمد است. او همچنین نداشتن امکان حضور مستمر محمّد در شبکه شاد و بهره‌مندی از آموزش‌ها به دلیل نداشتن گوشی را تایید کرده است.

حضور مقطعی در شاد با گوشی قرضی!

به گزارش ایسنا، آموزش و پرورش نیز برای اثبات ادعای خود مبنی بر اهدای گوشی به سیدمحمد و ارتباط این کودک با معلمش دست به انتشار اطلاعیه‌ای به پیوست تصاویر زد. این تصاویر نشان می‌دهد که سید محمد موسوی‌زاده توسط گوشی فردی به نام سید عادل موسوی در گروه‌های مجازی آنلاین (البته نه به شکل مستمر) حضور می‌یافته و از روند کلاس و پیشرفت درس‌ها می‌پرسیده است.

پسر ۱۱ ساله با حضور در کلاس‌ها خود را سیدمحمد موسی‌زاده معرفی کرده و پرسیده آیا درس به میزان زیادی پیش رفته و باید از کجا شروع کند. البته این گواه حضور نداشتن دانش‌آموز در کلاس‌ها و عقب افتادن او از درس است. ضمن اینکه شماره و یا تلفن مخصوص نداشته و با گوشی فرد دیگری اقدام به ارسال پیام کرده است.

خانواده محمّد درباره این اسناد گفته‌اند محمّد گاهی از اقوام گوشی قرض می‌کرده و با آن سعی می‌کرده از وضعیت درس و کلاس مطلع شود.

مدیر به قولش عمل نکرد

برخلاف گفتگوی صبح دیروز مادر سیدمحمد مبنی بر نداشتن گوشی و اینکه از طرف هیچ نهادی گوشی و یا تبلت به آنها اهدا نشده است، شب گذشته یکی از خبرگزاری‌ها گفتگوهایی از مدیر مدرسه محمد و مادر او منتشر کردند که در آن مادر محمّد ضمن تشکر از مدیر مدرسه از حمایت‌های مدیر دبستان گفته است: "ایرج قاسمی، مدیر مدرسه فرزندم در این سال ها کمک هایی به فرزندم داشته است که متوجه نبوده ام و از وی کمال تشکر را دارم."

این در حالی است که روز دوشنبه و در حالی که یک روز از مرگ دانش‌آموز دیّری می‌گذشت مادرش گفته بود فرزندم دوست داشته گوشی هوشمند داشته باشد تا بتواند عکس و صوت‌های خود را برای معلمش بفرستد. مدیر محمّد چند بار گفته بود به محمد و چند دانش آموز دیگر گوشی می‌دهد اما به قولش عمل نکرد!

مدیر دبستانی که سید محمّد در آن مشغول تحصیل بوده نیز گفته گوشی قدیمی‌اش را به این دانش‌آموز اهدا کرده و گواه این ادعا را مادر او دانسته است. ایرج قاسمی عنوان کرده "خانواده محمّد در همسایگی ما زندگی می‌کنند و با آنها رفت‌وآمد دارم و آنها را به خوبی می‌شناختم و می‌دانستم که نیازمندند."

خودکشی یا قتل؟

تناقض میان اظهارات مادر سید محمّد -در عرض یک روز- و اطلاعیه آموزش و پرورش موضوع مرگ کودک را پیچیده کرده است. مجید اجرایی، مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش استان بوشهر در واکنش به این خبر عنوان کرده دانش‌آموز از خانواده کم‌بضاعتی بوده و مدیر مدرسه چندین ماه قبل از شروع سال تحصیلی گوشی تهیه کرده و در اختیار محمّد قرار داده است.

وی همچنین از کمک‌های مدیر مدرسه به خانواده محمّد -حتی چند روز پیش از وقوع این حادثه- گفته و عنوان کرده "بررسی ابعاد جنایی پرونده همچنان ادامه دارد و ابعاد پنهان این ماجرا مشخص نیست، ضمن اینکه هیچ اظهار نظر قطعی درباره خودکشی یا قتل پسربچه نشده و به طور دقیق مشخص نیست که حادثه اتفاق افتاده برای دانش‌آموزِ ما "قتل" بوده یا "خودکشی"؛ چرا که تحقیقات مراجع انتظامی و پزشکی قانونی درباره علت درگذشت دانش‌آموز هنوز منتشر نشده است."

اجرایی اینکه نداشتن گوشی تلفن همراه باعث بروز این حادثه شده را اکیداً تکذیب کرده و دلیل این ادعا را فعالیت دانش‌آموز در فضای آموزشی و حضور در شبکه شاد حتی تا چند ساعت قبل از وقوع حادثه دانسته و اعلام کرده مدارک و مستندات آن از جمله صوت‌های ارسالی، حضور فعالانه در کلاس، چک‌لیست‌های هفتگی حضور و غیاب و ارتباط با معلم موجود است و اگر لازم شد همه را منتشر خواهیم کرد.

مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش استان بوشهر درخواست کرد: "اجازه دهیم فضا شفاف‌تر شده و انگیزه‌ها و عوامل این ماجرا و همچنین علت اصلی حادثه مشخص شود و تا پیش از اعلام رسمی از گمانه زنی در این زمینه پرهیز شود."

به گزارش ایسنا، هنوز دادگستری و یا دادستانی استان بوشهر درباره ابعاد این پرونده اظهار نظر رسمی نکرده است. صبح امروز روابط عمومی دادگستری بوشهر از اعلام ابعاد جدیدی از پرونده تا پایان روز جاری خبر داده اما با وجود پخش اعلامیه سید محمد موسوی‌زاده (مراسم تشییع یکشنبه ۲۰ مهرماه و مراسم هفتمین روز پنجشنبه ۲۴ مهر) هنوز گزارش پزشکی قانونی برای فهمیدن علت دقیق مرگ این کودک منتشر نشده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۷-۲۲ ۱۰:۳۱

مدیر یا معلم مدرسه وظیفه نداشتن گوشی به ایشون بدن وظیفه بهزیستی ، کمیته امداد و غیره چیست؟

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۲۲ ۱۰:۴۰

وظیفه ای نداشته اما اعلام کرده اهدا کردم و اینکه بهشون قول داده نه بر حسب وظیفه البته

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۲۲ ۱۱:۰۱

چطور یک کودک ۱۰ ساله میدونه و میتونه طناب دار برپا کنه؟ من به خودکشی مشکوکم.

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۲۲ ۱۱:۰۹

چطور بلد بوده طناب دار درست کنه؟ چند نفر از خوانندگان همین خبر بلد هستند طناب دار درست کنند که باور می کنید این بچه خودش طناب دار درست کرده باشه؟

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۲۲ ۱۳:۳۵

پس حتما انتظار دارید با قطعات الکترونیک وسیله بسازه!

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۲۲ ۱۳:۳۱

با تاثر و تالم بسیار یاد داستان چند روز پیش ایسنا با عنوان "ملودی سرابِ جشن های شاهانه" افتادم.

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۲۲ ۲۰:۳۲

باشه قبول کردیم که اون بچه از فرط خوشی وثروت خودشو کشت وما ملت ایران همه از رفاه زده به دلمون ،نمک پاش دل ریشمان نباشین

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۲۳ ۱۰:۱۲

وقتی ثروت کشور در جاهای غیرضروری هزینه می شود نتایجی اینچنین دور از انتظار نیست. بودجه موسسات خاص را ببینید تا بفهمید چرا اینهمه فقر داریم

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۲۶ ۱۲:۳۲

پسر بچه ای که جسارت داشته باشه خودش رو دار بزنه در ذهنم نمیگنجد..تسلیت میگم به خانواده اش و متاسفم از وضعیت بوشهر و سیستان بلوچستان و کلا جنوب کشور که باید مسئولین فکری کنند.