• سه‌شنبه / ۲۲ مهر ۱۳۹۹ / ۱۳:۰۹
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 99072216519
  • خبرنگار : 71219

جزئیاتی از برگزاری فیزیکی و آنلاین جشنواره فیلم کودک

جزئیاتی از برگزاری فیزیکی و آنلاین جشنواره فیلم کودک

سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌ کودک و نوجوان اگرچه قرار است به صورت آنلاین برگزار شود، اما مهم‌ترین بخش آن یعنی مسابقه ملی سینمای ایران که مربوط به تولیدات تازه سینمای کودک است، به صورت فیزیکی و محدود برپا خواهد شد.

به گزارش ایسنا، نشست خبری سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان صبح سه‌شنبه 22 مهرماه به صورت مجازی برگزار شد که البته این نشست هم مثل برخی دیگر از نشست‌ها یا رویدادهای سینمایی که در چند وقت اخیر آنلاین برگزار شدند با مشکل مواجه شد.

نشست خبری این جشنواره با حضور علیرضا تابش - دبیر - قرار بود علاوه بر صفحه رسمی جشنواره در اینستاگرام از طریق سایت تیوا هم پخش شود که به دلیل قطع صدا، کلا پخش برنامه از این سایت و نیز همزمان از صفحه اینستاگرام متوقف شد و برنامه از طریق صفحه شخصی دبیر جشنواره در دسترس قرار گرفت. با این حال مشکل سایت تیوا تا آخر نشست برطرف نشد. 

در این نشست علیرضا تابش پس از تسلیت برای درگذشت اکبر عالمی، با اشاره به اینکه از 26 مهر علاقه‌مندان با نام کاربری که در اختیار دارند می‌توانند به تماشای آثار این رویداد بنشینند، درباره ضرورت برگزاری جشنواره با توجهه به شیوع کرونا گفت: کشور شرایط سختی را می‌گذراند و از زمستان سال گذشته با حجم زیادی از خبرهای ناگوار روبرو بودیم. در این بین کودکان زیادی آسیب دیده‌اند و وظیفه همه ما در بخش‌های مختلف این است که به روان این کودکان توجه کنیم. برگزاری جشنواره دو هدف داشته؛ یکی تقدیر از سینماگرانی که امسال آثار بیشتری برای جشنواره فرستادند و مهمتر اینکه انتظار داریم در برگزاری 6 روزه آنلاین جشنواره، خانواده‌ها همراهی کنند تا بچه‌ها با مراجعه به پلتفرم‌ها روزهای بهتری را داشته باشند.

وی شعار امسال جشنواره را «هر خانه یک سینما و هر کودک یک داور» عنوان کرد.

او با اشاره به رشد کیفی و کمی جشنواره امسال افزود: عمومی کردن حق مولف یکی از اهداف دیگر این رویداد است و امسال رعایت حق صاحبان آثار را به صورت جدی پیگیری می‌کنیم و فرهنگسازی در این مورد را در دستور کار داریم. حق نمایش فیلم برای سه بار نمایش در پلتفرم‌ها به صاحبان اثار پرداخت می‌شود و این بخش در کنار اعطای جایزه، هزینه‌های اصلی جشنواره را دربرمی‌گیرند که در هر دو مورد به سینماگران تعلق می‌گیرد.

تابش تاکید کرد: بخش‌های زیادی از جشنواره امسال به صورت آنلاین برگزار می‌شود ولی فیلم‌های مسابقه ملی جشنواره به صورت فیزیکی و محدود نمایش داده می‌شوند که در مجموع 11 فیلم «آرزوی زیبا» علی قوی تن، «بچه‌ گرگ‌های دره سیب» فریدون نجفی، «بعد از اتفاق» پوریا حیدری، «جزیره فضایی‌ها» هاشمی، «خورشید» مجید مجیدی، «سلفی با رستم» حسین قناعت، انیمیشن «لوپتو» عباس عسگری، «مسیر معکوس» ابوالفضل جلیلی، «مهران» رقیه توکلی، «نارگیل» سید جواد اطیابی و «والدین امانتی» حسین قناعت هستند و در 6 روز در سینما فرهنگ با حضور تعدادی از عوامل فیلم‌ها و مخاطبانی که از طرف دبیر جشنواره دعوت خواهند شد، با رعایت پروتکل‌ها پخش می‌شوند.

به گفته او در این دوره مجموعا 107 فیلم در این 6 روز به نمایش گذاشته می‌شود. امسال 403 فیلم‌ متقاضی بودند که سال قبل 270 فیلم بودند و به دلیل مجازی برگزار شدن جشنواره بچه‌های متولد شده در سال‌های 84 تا 94 می‌توانند به صورت رایگان ثبت نام کنند و ویژگی امسال جشنواره این است که بچه‌هایی از سراسر کشور می‌توانند آثار را داوری کنند. ضمن اینکه جشنواره امسال با توجه به شرایط فعلی، مهمان خارجی ندارد. 

تابش در بخشی دیگر از این نشست اظهار کرد که به دنبال راه‌اندازی مرکز اسناد و موزه مرتبط با جشنواره کودک در اصفهان هستند.

در این نشست اعلام شد که بزرگداشت این دوره از جشنواره به کامبوزیا پرتوی و ابراهیم فروزش که هر دو از فیلمسازان قدیمی سینما هستند، اختصاص دارد و قرار است بسته آثار این دو هنرمند نیز عرضه ‌شود

همچنین فیلم‌های بلند داستانی این جشنواره عبارتند از:‌ بازیگوش‌ها به کارگردانی نادره ترکمانی، به یادم باش به کارگردانی مجتبی سعیدزاده، پیله و پروانه به کارگردان محمد صالحی‌نژاد دهکی، حکم مادری به کارگردانی زنده‌یاد سیامک صرافت، خداحافظ سینما به کارگردانی یاسر احمدی، سلیم به کارگردانی وحید پاکزاد، شماره ۲۹ به کارگردانی هادی رحیمی خواص، صفر در سفر (پویانمایی) به کارگردانی احمدرضا نصری، گل مهربونی به کارگردانی داریوش احمدیان و هدیه به کارگردانی مسعود فرخنده طینت‌فرد.

۱۲ فیلم بلند راه‌یافته به بخش بین‌الملل هم عبارتند از :

 فیلم‌های بلند پویانمایی:  الابلابینگو (۲۰۲۰) از نروژ، فریتزی (حکایتی انقلابی) (۲۰۲۰) از آلمان، لوکزامبورگ، بلژیک، چک، علی بابا و ۴۰ دزد (۲۰۲۰) از هندوستان، لوپتو (۲۰۲۰) از ایران.

 فیلم‌های بلند سینمایی: آن سوی رودخانه (۲۰۲۰) از هندوستان، نیمه دیگر (۲۰۱۹) ازسری‌لانکا، دوران کودکی (۲۰۱۹) از روسیه، ساحت زمینی ماه (۲۰۱۹) از روسیه، جوانه زدن یک علف (۲۰۱۸) از قزاقستان، جرقه‌های خوشبختی (۲۰۱۹) از هندوستان، خورشید (۲۰۲۰) از ایران و بچه‌ گرگ‌های دره سیب (۲۰۲۰) از ایران.

حبیب اسماعیلی (تهیه‌کننده)، فرهاد توحیدی (فیلمنامه‌نویس)، مهدی خرمیان (کارگردان انیمیشن)، فریدون عموزاده‌خلیلی (نویسنده)، ابراهیم فروزش (کارگردان)، حمیدرضا مدقق (منتقد و مدرس سینما) و پریوش نظریه (بازیگر) هیات‌داوران مسابقه سینمای ایران هستند.

هیات‌داوران مسابقه سینمای بین‌الملل نیز شامل پابلو سالوادور از سوئد، صحرا کریمی از افغانستان، شاد شنووا از فرانسه، آیدا پناهنده از ایران، ایرج طهماسب از ایران، پاول گومنیکووس از لتونی، الکساندرا پوشنووا از قزاقستان و بهنام بهزادی می‌شوند. 

کلودیا روئیز از آرژانتین، رضا صافی از ایران و وینود گاناترا از هند نیز اعضای داوران سیفژ (سازمان بین‌المللی فیلم برای کودکان و نوجوانان) هستند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha