• پنجشنبه / ۲۴ مهر ۱۳۹۹ / ۱۰:۰۲
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 99072418019
  • خبرنگار : 50187

توصیه های یک روانشناس بالینی به کادر درمان

توصیه های یک روانشناس بالینی به کادر درمان

ایسنا/کرمان کارشناس ارشد روانشناسی خطاب به کادر درمان اظهار کرد: فرهنگ حمایت و کار تیمی را در محل کار تقویت کنید. از همکارانتان درباره نگرانی های شان سوال کنید و اگر راحت بودید درباره نگرانی‌های خودتان به آنها بگویید. از یکدیگر حمایت کنید و به یکدیگر باز خورد مثبت بدهید و جدیت افراد را تشویق کنید.

"سیده مریم یکتامقدم" در گفت و گو با ایسنا با اشاره به سلامت روان در بحران به ویژه در کادر درمان اظهار کرد: کار کردن در شرایط بحران می‌تواند همزمان چالش برانگیز و رضایت بخش باشد.

وی افزود: مسائل زیادی می‌تواند در زمان بحران برای ارائه دهندگان خدمت تنش زا باشد؛ از جمله خطر ابتلا به بیماری، نگرانی از آسیب اطرافیان، بار کاری سنگین، مشاهده درد و رنج بیماران و خانواده هایشان، جدایی از خانواده، تصمیم گیری های دشوار در شرایط مرگ و زندگی و در دسترس نبودن منابع. بنابراین توجه به پیشگیری و مدیریت استرس برای ارائه دهندگان خدمات درمانی ضروری است.

یکتامقدم با اشاره به راهکارهای افزایش سلامت روان و سازگاری بهتر در بحران عنوان کرد: آگاهی به نشانه های جسمی و ذهنی اضطراب اولین قدم در مدیریت آن است. به عنوان مثال تحریک پذیری، عصبانیت، بی خوابی، ترس، خستگی، تپش قلب و مشکلات گوارشی از علائم اضطراب است.

وی با اشاره به اینکه در شرایط بحرانی افراد واکنش‌های متفاوتی از جمله اضطراب، سردرگمی، اشتغال ذهنی مکرر با مسئله و ... دارند، بیان کرد: باید توجه داشت بحرانها اتفاقات غیر طبیعی هستند و اکثرا واکنش های افراد طبیعی است پس نباید به خود و دیگران برچسب غیر طبیعی بودن زد. کاری که کادر درمان انجام می دهد شجاعانه، ایثارگرانه و بسیار ارزشمند است.

این مشاور مرکز بهداشت با بیان اینکه در محل کار میتوان از روش های ساده و قابل اجرا برای کاهش استرس و تنش استفاده کرد، افزود: حرکات کششی و نرمش، چند دقیقه قدم زدن در فضای باز، نیایش، تمرین تنفس عمیق، گوش کردن به موسیقی و... از جمله این کارهاست.

وی خطاب به کادر درمان اظهار کرد: فرهنگ حمایت و کار تیمی را در محل کار تقویت کنید. از همکارانتان درباره نگرانی های شان سوال کنید و اگر راحت بودید درباره نگرانی‌های خودتان به آنها بگویید. از یکدیگر حمایت کنید و به یکدیگر باز خورد مثبت بدهید و جدیت افراد را تشویق کنید.

یکتامقدم تصریح کرد: مراقب باشید که علی رغم شرایط بحرانی سبک و روش حرفه ای خود را در برخورد با بیماران و مسائل آن ها حفظ کنید. بخشی از فرآیند بهبود بیماران مربوط به مشاهده حرفه ای ما در حالت کاملا حرفه ای مان است.

وی با بیان اینکه در بحران ها موارد زیادی پیش می آید که خارج از کنترل ماست عنوان کرد: سعی کنید فقط بر مواردی که در کنترل شماست تمرکز کنید و بیش از حد به بخش‌هایی از بحران که کنترلی بر آن ندارید فکر نکنید.

این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی بیان کرد: از خودتان مراقبت کنید و تا جایی که امکان دارد خواب و استراحت کافی داشته باشید، تغذیه سالم داشته، مصرف کافئین را محدود کنید و مایعات کافی بنوشید.

وی افزود: دغدغه ها و نگرانی های خانوادگی را مدیریت کنید و سعی کنید برنامه منظمی برای تماس و صحبت با خانواده و دوستان داشته باشید.

یکتامقدم بیان کرد: زمانی که کار نمی کنید و در منزل هستید سعی کنید برنامه روزمره قبلی خود را حفظ و نقش خود را به عنوان عضوی از خانواده ایفا کنید. به سرگرمی ها و علایق خود بپردازید و کارهایی را که برای شما آرامش بخش است، در برنامه بگذارید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.