• پنجشنبه / ۲۴ مهر ۱۳۹۹ / ۱۲:۳۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99072418133
  • خبرنگار : 71477

با تشدید تنش‌ها؛ باکو در باره امنیت خط لوله‌های نفت و گاز هشدار داد

با تشدید تنش‌ها؛ باکو در باره امنیت خط لوله‌های نفت و گاز هشدار داد

همزمان با افزایش تنش‌ها پیرامون آتش‌بس در منطقه قره‌باغ، آذربایجان جمهوری ارمنستان را به تلاش برای حمله به خط لوله‌های نفتی و گازی‌اش متهم کرده و نسبت به یک واکنش سخت و شدید هشدار داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، ارمنستان ضمن رد این ادعا گفت: علی‌رغم آتش‌بس روز شنبه، نیروهای آذربایجانی تلاش می‌کنند تا کنترل منطقه قره‌باغ را که توسط ارامنه اداره می‌شود، مصادره کنند.

روسیه تلاش کرده تا این لفاظی‌ها را ساکت کند و از هر دو طرف خواسته تا به آتش‌بس به وجود آمده در قره‌باغ با میانجی‌گری مسکو احترام بگذارند.

اما مسکو و آنکارا نیز درخصوص این درگیری‌ها اتهامات متقابلی را به یکدیگر وارد کرده‌اند؛ درگیری‌هایی که از ۲۷ سپتامبر جان بیش از ۶۰۰ تن را گرفته است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در تماس تلفنی روز چهارشنبه به ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود گفت: آنکارا خواستار یک راه‌حل دائمی برای مساله قره‌باغ است.  

پوتین نیز درباره مشارکت نیروهای خاورمیانه در درگیری‌های قره‌باغ ابراز نگرانی کرد؛ ادعایی که آنکارا و باکو آن را رد کرده‌اند.

به گفته کرملین، هر دو رهبر بر اهمیت یک آتش‌بس با میانجی‌گری مسکو در این درگیری‌ها تاکید کردند.

نگرانی‌ها درباره اینکه این دو قدرت بزرگ منطقه‌ای ممکن است درگیر مبارزاتی در نزدیکی خط لوله‌های آذربایجان شوند، رو به افزایش است؛ خط لوله‌هایی که نفت و گاز را به بازارهای بین‌المللی منتقل می‌کنند.

الهام علی‌اف در مصاحبه‌ای گفت: ارمنستان تلاش می‌کند تا به خط لوله‌های ما حمله کند و کنترل آنها را در دست بگیرد. اگر ارمنستان تلاش کند تا کنترل این خط لوله‌ها در اینجا را برعهده بگیرد، می‌توانم بگویم که نتیجه برای آنها سخت خواهد بود.

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان اوضاع در قره‌باغ را بسیار سخت توصیف کرد و گفت: آذربایجان و ترکیه نمی‌خواهند اقدامات تعرضی خود را متوقف کنند.

وی افزود: آذربایجان در تلاش است تا قره‌باغ را اشغال کند.  

علی‌اف در توییتی اعلام کرد، آذربایجان کنترل هشت روستا در این منطقه را در اختیار گرفته و وزیر امور خارجه آذربایجان نیز اعلام کرد، نیروهای آذری سیستم‌های موشکی ارمنستان را پیش از حمله به اهداف آذری نابود کردند.   

وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد، بیمارستانی در قره‌باغ هدف گرفته شده اما آذربایجان این مسله را رد کرد. آذربایجان همچنین این مساله را که یک سوخوی ۲۵ آذری ساقط شده و اینکه یک حمله پهپادی به ارمنستان کرده است را رد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha