• پنجشنبه / ۲۴ مهر ۱۳۹۹ / ۱۳:۲۱
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 99072418167
  • خبرنگار : 50214

بیش از ۵۸۰۰ نابینا و کم‎ بینا تحت پوشش بهزیستی یزد هستند

بیش از ۵۸۰۰ نابینا و کم‎ بینا تحت پوشش بهزیستی یزد هستند

ایسنا/یزد مدیر کل بهزیستی استان یزد اعلام کرد: تعداد افراد دارای آسیب بینایی تحت پوشش بهزیستی در کشور برابر با ۲۰۳ هزار و ۵۵۶ نفر است که از این تعداد بیش از ۵۸۰۰ نفر تحت پوشش بهزیستی استان یزد هستند.

«علی محمد عطابخش» ضمن گرامیداشت روز جهانی نابینایان گفت: امسال ۲۴ مهرماه مصادف با ۱۵ اکتبر با شعار «ارتباط موثّر جامعه، زمینه ساز توانمندی نابینایان» به عنوان روز جهانی ایمنی عصای سفید در نظر گرفته شده است و در همین راستا فعالان امور نابینایان تلاش دارند تا این روز را به عنوان سمبل هویت اجتماعی این افراد معرفی کنند.

وی روز عصای سفید را در حقیقت وام‌دار مطالبات افراد نابینا وکم بینا دانست و گفت: این مطالبات نه تنها در قانون عصای سفید که اوایل  دهه ۱۹۴۰ توسط سازمان ملل به تصویب رسید بلکه در سایر قوانین مرتبط با معلولان  مطرح شده و از دولت‌ها خواسته شده است تا با پایبندی کامل به مفاد این قوانین، زمینه احیای حقوق نابینایان و دستیابی آنان به کیفیت زندگی برتر را فراهم سازند.

عطابخش مهمترین مطالبات افراد نابینا و کم بینا از جمله حق دسترسی کامل به امکانات آموزشی، بهداشت و سلامت، تردد ایمن در فضای شهری و مشارکت فعالانه در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی ذکر و اظهار کرد: این مطالبات در کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت و قانون حمایت از حقوق معلولان صراحتاً مورد تاکید قرار گرفته و دولت مکلف است با استفاده از کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قوانین، تمامی دستگاه‌های کشور را به اجرای این قوانین و تأمین حقوق نابینایان مکلف سازند.

وی با بیان این که سازمان بهزیستی متولی پیگیری حقوق افراد دارای آسیب بینایی است، خاطرنشان کرد: این سازمان همواره تمام تلاش خود را جهت رایزنی با دستگاه های اجرایی و نهاد های نظارتی جهت طرح مسایل نابینایان و پیگیری خواسته های آنان بعمل می آورد.

مدیر کل بهزیستی استان با اشاره به محرومیت بسیاری از نابینایان از فرصت‌های شغلی در دستگاه‌های دولتی؛، گفت: بسیاری از افراد نابینا و کم بینا با تکیه بر مهارت ها و تجارب خویش، به ظرفیت‌های لازم برای مشارکت فعال در عرصه های شغلی و اجتماعی دست یافته‌اند اما بسیاری از فرصت‌های شغلی مورد نظر این افراد به واسطه تبعیض و ناآگاهی دستگاه‌ها از بین می رود و افراد دارای اختلال بینایی به رغم توانمندی های ارزنده خویش از دستیابی به شغل مناسب محروم می‌شوند.

وی در خصوص پرداخت کمک هزینه دانش آموزان و دانشجویان دارای معلولیت نیز گفت: این کمک هزینه طبق دستورالعمل حمایت های مالی بهزیستی بابت ۹ ماه از هر سال تحصیلی به دانش آموزان و دانشجویان واجد شرایط پرداخت می‌شود.

عطابخش بر ضرورت پیشگیری از معلولیت بینایی  تاکید و خاطرنشان کرد: نزدیک به ۸۰ درصد اختلالات بینایی قابل پیشگیری است به عبارت دیگر چهار نفر از هر پنج نفر نابینا می‌تواند از نعمت بینایی برخوردار شود.

وی افزود: آنچه که در پیشگیری از نقص بینایی، بیشترین تاثیر را دارد، ارائه خدمات مشاوره ژنتیک قبل و بعد از ازدواج به خانواده و مراجعات پزشکی  جهت بررسی سلامت بینایی به ویژه گروه‌های پرخطر همانند سالمندان و کودکان است.

مدیر کل بهزیستی استان با اشاره به فعالیت مرکز توانبخشی  غیردولتی خانواده و کودک نابینا و کم بینا در استان گفت: این مرکز  به ۲۳  کودک نابینا و کم بینا زیر ۶ سال خدمات آموزشی- نگهداری ارائه می دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی بهزیستی استان یزد، عطابخش در پایان در خصوص خدمات بهزیستی به معلولین نابینا و کم بینا، گفت: افراد دارای آسیب بینایی تحت پوشش متناسب با نیاز از سایر خدمات بهزیستی همچون مناسب‏سازی منزل، پلاک ویژه خودرو، کمک هزینه ایاب و ذهاب، کمک هزینه خدمات توانبخشی و حمایتی در منزل (مستمری)، کمک هزینه تحصیلی و مواردی از این قبیل بهره مند می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha