• پنجشنبه / ۲۴ مهر ۱۳۹۹ / ۱۴:۰۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99072418204
  • خبرنگار : 71588

تعطیلی بزرگترین پروژه سرمایه‌گذاری یمن/ مطالبه برای تخلیه تاسیسات گاز از نیروهای اماراتی

تعطیلی بزرگترین پروژه سرمایه‌گذاری یمن/ مطالبه برای تخلیه تاسیسات گاز از نیروهای اماراتی

به دلیل تداوم کنترل نظامی ابوظبی بر تأسیسات صادرات گاز مایع «بلحاف» در بحبوحه هشدارها نسبت به وخامت بحران در یمن، تنش بین مقامات استان شبوة واقع در شرق این کشور و دولت امارات در قبال رخدادهای یمن شدت گرفته است.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه الجزیره، محمد صالح بن عدیو، استاندار شبوه، نسبت به افزایش اعتراضات مردمی شهروندان و هزاران کارمند تأسیسات گاز که بیکار شده‌اند و مقابل این تاسیسات برای خروج نیروهای اماراتی تجمع کرده‌اند، هشدار داد.

بن عدیو در گفت‌وگو با تلویزیون محلی «حضر موت» تصریح کرد، شهروندان مجبور به برپایی تظاهرات در مقابل این تأسیسات خواهند شد و این امر به نفع اماراتی‌ها نیست اما ما بیشتر از چیزی که ضرر کرده‌ایم، متضرر نخواهیم شد.

وی خطاب به دولت مستعفی یمن و عربستان که رهبری ائتلاف متجاوز عربی را برعهده دارد، گفت که باید این تأسیسات از نیروهای اماراتی تخلیه و مجددا فعالیت خود را از سر بگیرد.

پروژه گاز بلحاف یکی از بزرگترین پروژه‌های سرمایه‌گذاری در یمن با هزینه راه‌اندازی بیش از پنج میلیارد دلار است و شرکت‌های بین‌المللی و یمنی در آن مشارکت دارند و بارزترین آنها شرکت فرانسوی «توتال» است که حدود ۴۰ درصد پروژه را برعهده دارد.

پروژه توتال را حدود ۱۲ هزار کارگر که ۶۰ درصد آنها کارگر یمنی هستند از زمان افتتاحش مدیریت می‌کنند.

هدف تعطیلی

محسن الحاج، مشاور استاندار شبوه اظهار کرد، شهروندان یمنی و اهالی شبوه قانع شده‌اند که حضور امارات در تأسیسات بلحاف مبارزه با نیروهای انصارالله و بازگرداندن مشروعیت همانطور که امارات ادعا دارد، نیست بلکه به خاطر تعطیلی این تأسیسات و توقف صادرات گاز است که یکی از بزرگترین تأسیسات اقتصادی در یمن بوده و حدود ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار سالانه اقتصاد ملی را فراهم می‌کند.

الحاج تاکید کرد، ملت یمن سوء استفاده از شرایط جنگی و ورود امارات و اسرائیل به خاک یمن را خیانت و خنجری به پشت آنها قلمداد می‌کنند و ملت یمن با قدرت‌های سیاسی و اجتماعی خود از امارات در مقابل دادگاه بین‌المللی به خاطر خیانت، سوء استفاده از شرایط جنگی و تضعیف دولت برای نقض حاکمیت آن شکایت خواهند کرد.

در همین راستا، احمد بن ناصر الشبوانی گفت: اهدافی که اماراتی‌ها در یمن دنبال می‌کنند، متفاوت هستند و طمع آنها به تسلط بر بنادر، جزایر و ممانعت از مشروعیت را نشان می‌دهند.

وی تاکید کرد، حضور نیروهای اماراتی در بلحاف غیرقابل توجیه است چرا که باید هر نیروی اماراتی از آن خارج شود تا فعالیت این تأسیسات که از خزانه دولت پشتیبانی می‌کند، تسهیل شود.

در همین رابطه، یوسف المرزوقی، یکی از فعالان یمنی عنوان کرد، خروج نیروهای اماراتی از بلحاف موضوعی شرعی و قانونی است و این تأسیسات به طور کلی به خاطر حضور نیروهای اماراتی از کار افتاده و تعطیل شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha