• پنجشنبه / ۲۴ مهر ۱۳۹۹ / ۱۵:۰۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99072418249
  • خبرنگار : 71475

آغاز بزرگترین عملیات تبادل اسیران در یمن 

آغاز بزرگترین عملیات تبادل اسیران در یمن 

بزرگترین عملیات تبادل اسرا از ابتدای درگیری‌های ویرانگر تقریبا شش ساله در کشور فقیر یمن، امروز (پنج‌شنبه) با پرواز هواپیماهای حامل صدها اسیر از مناطق تحت کنترل انصارالله  و دولت مستعفی آغاز شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این روند مبادله اسیران که تحت نظارت سازمان ملل متحد و با تشکیلات لجستیکی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در حال انجام است، شامل حدود ۱۰۸۰ اسیر از میان سعودی‌ها و سودانی‌هایی می‌شود که نزد انصارالله گروگان بودند.

اولین هواپیماها از فرودگاه صنعا که تحت کنترل انصارالله است، بلند شدند.

یک مقام دولت مستعفی یمن به خبرگزاری فرانسه گفت: این روند آغاز شده است.

خبرنگار المیادین در صنعا گفت، دو هواپیمای وابسته به صلیب سرخ حامل اسیران نیروهای عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری دولت مستعفی یمن از فرودگاه صنعا بلند شدند.

در همین زمینه، فهمی الیوسفی، معاون وزیر اطلاع رسانی دولت صنعا به المیادین گفت: طرف مقابل در اجرای توافقات فریبکاری می‌کند. در معامله امروز ما اسیران نزد متجاوزین را نجات دادیم زیرا آنها تحت شکنجه هستند. ما با اسیران به نیکی و طبق قوانین تعامل با اسیران جنگ برخورد می‌کنیم.

به گفته وی، موفقیت پرونده اسیران مقدمه‌ای برای موفقیت دیگر پرونده‌های مندرج در توافقات سوئد است.

الیوسفی گفت، اسیرانی هستند که داخل زندان‌های سعودی کشته شدند و یا چه بسا اسیران دیگری که اعضایشان فروخته شد.

قرار است هواپیماهای دیگری از فرودگاه صنعا بلند شوند و صدها اسیر را به شهر سیئون در مرکز یمن که تحت کنترل دولت مستعفی است و همچنین فرودگاه ابها در جنوب عربستان سعودی منتقل کنند.

همچنین هواپیماهایی حامل صدها زندانی از صفوف انصارالله از فرودگاه سیئون به سمت صنعا پرواز کردند.

اولین هواپیمای حامل گروه نخست از اسیران آزاد شده ارتش و کمیته‌های مردمی یمن وارد فرودگاه بین‌المللی صنعا شد.

خبرنگار "المسیره نت" اظهار کرد: این هواپیما حامل ۱۰۸ زندانی آزاد شده بود که از فرودگاه سیئون در شهر اشغالی حضرموت وارد  شد و سه هواپیما پیرو آن از فرودگاه سیئون و فرودگاه ابها عربستان سعودی وارد خواهند شد.

مراسم استقبال رسمی از زندانیان آزاد شده هنگام ورود آنها به فرودگاه صنعا با استقبال هیئتی از دفتر عبدالملک بدرالدین حوثی، رهبر جنبش انصارالله و حضور تعداد زیادی از رهبران کشوری، غیرنظامیان و نظامیان به رهبری محمد علی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن برگزار شد.

عبدالقادر المرتضی، رئیس کمیته امور اسیران تاکید کرد، تاکنون سه هواپیما حامل ۳۶۰ اسیر از اسیران ارتش و کمیته‌های مردمی یمن وارد فرودگاه صنعا شده‌اند و دو ساعت دیگر هم هواپیمای چهارم حامل ۱۱۰ اسیر خواهد رسید.

المرتضی تاکید کرد: فردا نیز ۲۰۰ اسیر از فرودگاه عدن به صنعا خواهند رسید و ما ۱۵۰ اسیر از صنعا آزاد خواهیم کرد. ما آماده ورود به مذاکرات جدید در خصوص توافقات جدید هستیم. امیدواریم تمام طرف‌ها با این پرونده تعامل انسانی داشته باشند.

این امر پس از آزادی دو شهروند آمریکایی در چارچوب معامله تبادل زندانیان با دولت مستعفی یمن صورت می‌گیرد و همزمان، عمان برای بازگشت ۲۵۰ یمنی از عمان و خارج از این کشور، دو پرواز به صنعا فرستاد.

سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن هنگام استقبال از زندانیان آزاد شده در فرودگاه صنعا تاکید کرد که اتمام مرحله اول تبادل اسیران با نیروهای متجاوز یک موفقیت بزرگ در سطح بشردوستانه، سیاسی و نظامی است. این دستاورد امروز در نتیجه گام بزرگی از سوی عبدالملک بدرالدین الحوثی، رهبر جنبش انصارالله علیرغم سرسختی بسیار نیروهای متجاوز حاصل شد.

سریع با اشاره به اینکه برخی از زندانیان آزاد شده امروز، نزدیک به پنج سال در اسارت نیروهای متجاوز بودند، گفت: ما برای اسرای دشمن اهمیت قائل هستیم و برخلاف آنچه طرف مقابل انجام می‌دهد به آنها خدمات ارائه می‌دهیم. ما امروز به خانواده‌های زندانیان قهرمان آزاد شده تبریک می‌گوییم و همه تلاش خود را می‌کنیم تا همه زندانیان‌مان را از زندان‌های اشغالگر خارج کنیم.

سریع تاکید کرد، دشمن متجاوز نگران نزدیک شدن ارتش به شهر مارب است و این موضوع را در مسیر مذاکره تحت فشار قرار داده است.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن در پایان گفت: ما در همه زمینه‌ها آمادگی کامل داریم و اگر متجاوز به درخواست‌های صلح و توقف خونریزی پاسخ ندهد، برای عملیات‌های بزرگ حاضر هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha